تحریم های ظالمانه باعث آسیب بیشتر افراد آسیب پذیر شده است

به گزارش دانشنامه آریایی، رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر فوت سالمندان و معلولان در مراکز نگهداری در بعضی کشورها، گفت: در ایران با حمایت خوبی که دولت در حوزه درمان کرونا داشت؛ هیچ سالمند و فرد دارای معلولیت و هیچ بیمار روانی مزمن، پشت درهای بیمارستان باقی نماند و یا به دلیل سالمندی و معلولیت از درمان های کامل، محروم نشد.

تحریم های ظالمانه باعث آسیب بیشتر افراد آسیب پذیر شده است

به گزارش خبرنگاران، وحید قبادی دانا در ملاقات با کلودیو پروویداس مقیم دفتر عمران ملل متحد در ایران، به منظور گفتگو و بازدید و آنالیز از شرایط کاربرد اقلام اهدایی سازمان ملل متحد به سازمان بهزیستی برای مقابله با کرونا، با اشاره به فعالیت سازمان بهزیستی در زمینه مقابله با اعتیاد اظهار کرد: مراکزی به عنوان DIC یا مراکز سرپناه شبانه به عنوان شلترها در پاتوق های افراد دارای اعتیاد فعالیت می نمایند که با حمایت صندوق جمعیت ملل متحد UNFPA در حال اجرا است و از همکاری خوب شما در این زمینه تشکر می کنیم و امیدواریم توسعه یابد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از فعالیت هایی که در زمینه مقابله با اعتیاد توسط سازمان بهزیستی انجام می گردد، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال در کنار برنامه های کاهش مصرف مواد و ترک اعتیاد برای افراد دارای سوء مصرف انجام می گردد و مراکزی که به این کار مبادرت دارند امسال در 31 استان کشور ما راه اندازی و به فعالیت مشغول شده اند. در امسال بیش از هزار نفر در این مراکز پذیرفته شده اند و این ظرفیت نیز وجود دارد که با حمایت سازمان بهزیستی در سال 9000نفر در این مراکز بازتوانی و درمان شوند. اقداماتی که انجام می گیرد مبتنی بر استمرار درمان است. هر فرد دارای اعتیاد به مدت چهار ماه به صورت شبانه روزی مقیم می گردد و بعد از آن هشت ماه به صورت سرپایی مراجعه می نماید.

قبادی دانا گفت: در این مدت حرفه و مهارت برای اشتغال در همان محل آموزش داده می گردد و فعالیت های شغلی او بلافاصله آغاز می گردد و مورد حمایت های شغلی و بیمه ای از طرف سازمان بهزیستی و پرداخت هزینه های درمان قرار می گیرد. همه این مراکز غیر دولتی هستند و توسط NGO ها راه اندازی می شوند و سازمان بهزیستی به عنوان برنامه ریز و حمایت نماینده، کار را انجام می دهد و این طرح می تواند مجموعه اقدامات همه جانبه و جامعی که قرار است برای موضوع اعتیاد انجام گردد را تکمیل می نماید.

دکتر قبادی دانا گفت: بهزیستی تنها به مقوله کاهش آسیب نمی پردازد بلکه سایر جنبه ها را پوشش می دهد. بیش از 1200 مرکز اقامتی شبانه روزی در بهزیستی در کنار مجموعه های کاهش آسیب وجود دارد.

اقدامات بهزیستی برای کاهش ابتلا به کرونای کارتن خواب ها

وی گفت: موضوعی که در امسال با آن روبرو بودیم موضوع پاندمی ویروس کرونا بود و یکی از گروه های در معرض آسیب بی خانمان ها و کارتن خواب ها و افراد دارای سوءمصرف مواد بودند. سازمان بهزیستی برای حمایت از این افراد و کاهش آسیب آنها اقداماتی صورت داد که همکاری های UNDP و UNA در این زمینه موثر بود و ما از این همکاری به موقع و در اختیار قرار دادن ماسک و اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی نماینده تشکر می کنیم. این اقلام توسط مجموعه های اورژانس اجتماعی، موبایل ون ها و فعالان حوزه کاهش آسیب در بین این افراد توزیع شد.

تحریم های ظالمانه باعث آسیب بیشتر به افراد آسیب پذیر شده است

رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن ابراز خوشحالی از حضور نماینده مقیم UNDP در کشور در سازمان بهزیستی؛ با اشاره به موضوع تحریم های ظالمانه بر علیه ایران گفت: این موضوع طی دو سال اخیر شدت پیدا نموده است و باعث آسیب گروه های زیادی از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی شده است. افراد دارای معلولیتی که تامین هزینه های لازم برای وسایل توانبخشی آنها به دلیل این تحریم ها و عدم امکان ورود این تجهیزات و عدم تامین مواد اولیه و جلوگیری از مبادلات مالی که بر اثر این تحریم ها اجرا شده است؛ باعث فشار بر این افراد شده است و سازمان های حمایت نماینده از آنها مثل سازمان بهزیستی با افزایش چندین برابری بار مالی روبرو شده اند.

وی اضافه کرد: در زمینه تامین شرایط مناسب برای سالمندان و سایر گروه های در معرض آسیب و افراد با احتیاجهای خاص،این تحریم های ظالمانه باعث بروز مسائل زیادی که احتیاج هست توجه ویژه جامعه بین الملل به این امر جلب گردد و فشارهای لازم برای برداشتن این تحریم ها از طرف نهادهای بین المللی در کنار مردم ایران صورت بگیرد.

احتیاج به حمایت جهت جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر

قبادی دانا مسائل بین المللی در رابطه با ریشه ایجاد اعتیاد و افزایش سوءمصرف مواد در کشور ایران وجود دارد نیز گفت: همسایگی با کشور افغانستان و قرارگرفتن کشور ما در جهت ترانزیت مواد مخدر باعث می گردد که مواد مخدر و محرک بیش از پیش در دسترس جوانان ما قرار گیرد و برنامه های مبارزه با مواد مخدر که در کشور ما انجام می گردد؛ هزینه های بسیار زیادی را بر کشور تحمیل می نماید که هم جانی و هم مالی هستند. شهدای گرانقدری که در راه مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از ترانزیت این مواد از نیروهای نظامی و انتظامی داشته ایم، شاهد این موضوع است.

وی اضافه کرد: در این زمینه نیز، احتیاج به حمایت های بیشتر مجموعه های بین المللی داریم چرا که اگر ایران راه ترانزیت مواد مخدر را باز بگذارد و به این موضوع توجه ویژه نکند، این مواد به اروپا و سایر کشورها منتقل خواهد شد و آثار سوء خواهد داشت.

اقدامات شاخص سازمان بهزیستی برای مقابله با کرونا در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به دشواری شرایط شیوع کرونا گفت: در موج اول کرونا شاهد بودیم سالمندان و افراد دارای معلولیت به ویژه کسانی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شدند در اثر کرونا آسیب دیدند و جان خود را از دست دادند. طبق گزارش منتشر شده از سوی مدرسه اقتصاد لندن حدود 40 تا 50درصد فوتی های ناشی از کرونا در موج اول در کشورهایی مثل بلژیک ، نروژ، ایتالیا و اسپانیا از سالمندانی بودند که در مراکز نگهداری می شدند و با توجه به قوت نهاد خانواده در کشور ما و اینکه بیشتر سالمندان در خانواده ها نگهداری می شوند؛مسائل ما کمتر بوده است .

وی اضافه کرد: در مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت در کشور ما، درحدود 51 هزار نفر از سالمندان و افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن در یکهزار مرکز در سراسر کشور نگهداری می شوند و دولت به وسیله سازمان بهزیستی،ماهانه مبالغی را برای نگهداری این افراد به مراکز، پرداخت می نماید و در حال حاضر مبلغ یک میلیون و 140 هزار تومان در ماه برای نگهداری هر نفر، یارانه پرداخت می گردد.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع رها شدگی مراکز نگهداری و انتشار اخباری مبنی بر فوت افراد این مراکز بر اثر ابتلا به کرونا، رها شدگی، گرسنگی و نادیده گرفته شدن در بعضی کشورها نیز گفت: در کشور ایران با حمایت های سیستماتیک سازمان بهزیستی و با یاری مردم، خیرین و موسسات؛ به لطف الهی هیچ مرکز و مجموعه ای از سالمندان و افراد دارای معلولیت را رها شده نداشتیم و با حمایت خوبی که دولت (با توجه به شرایط سخت مالی و تحریمی) در حوزه درمان افراد مبتلا به کرونا داشت؛ هیچ سالمند و فرد دارای معلولیت و هیچ بیمار روانی مزمن، پشت درهای بیمارستان باقی نماند و یا به دلیل سالمندی و معلولیت از درمان های کامل، محروم نشد. همچنین هیچ معلول و سالمندی به دلیل شرایط ویژه خود از ونتیلاتور محروم نشد.

دکتر قبادی دانا اقدام سریع و به موقع برای قرنطینه کردن مراکز شبانه روزی تجمعی سالمندان و معلولین در کشور ایران را به عنوان تجربه خوبی در کارهای بین اللمللی معرفی کرد و گفت: در حالی که در بعضی کشورها در این زمینه تعلل شد؛ درکشور ما از ابتدای آغاز اپیدمی در کشور چین در ووهان، هشدارهای لازم را به پرسنل مراکز شبانه روزی دادیم ایزولاسیون بهنگام مراکز مذکور، باعث پیشگیری از ابتلای بسیاری از مراکز نگهداری در کشور ایران شده است موجب شده است که ویروس کرونا به حدود 44 درصد از مراکز سالمندان ما ورود پیدا نکند و این مراکز عاری از ویروس کرونا نگه داشته شده اند.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور، گفتنی، وی در سرانجام سخنانش از همکاری های سازنده UNDP با مجموعه سازمان بهزیستی تشکر و اظهار امیدواری کرد که در صورت تمایل و علاقه مندی در مورد موضوعات مطرح شده، دو نهاد در تفاهم نامه های آینده همکاری های مشترک داشته باشد.

لازم به ذکر است تابلوی نقاشی خانم ناهید خدایی هنرمند دارای معلولیت ذهنی از شهرستان سمنان، به عنوان یادبود به کلودیو پروویداس اهدا شد. همچنین در ادامه این برنامه؛ بازدید از اقلام بهداشتی اهدایی برای مقابله با کرونا در انبار سازمان بهزیستی صورت گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1697

به "تحریم های ظالمانه باعث آسیب بیشتر افراد آسیب پذیر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم های ظالمانه باعث آسیب بیشتر افراد آسیب پذیر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید