خبرنگاران 125 سانتی متر عمق در دریاچه ارومیه ایجاد شده است

به گزارش دانشنامه آریایی، ارومیه -خبرنگاران- مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اقدامات بسیمتری اجرا شده بیانگر افزایش عمق دریاچه به میزان یک متر و 25 سانتی متر و افزایش حجم آب آن به چهار میلیارد و 88 میلیون متر مکعب از سال 1393 تا به امروز است.

خبرنگاران 125 سانتی متر عمق در دریاچه ارومیه ایجاد شده است

مسعود تجریشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: تا به امروز یک سوم راه برای احیای کامل دریاچه را طی نموده ایم و هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه به سه هزار و 520 کیلومتر مربع با یکهزار و 360 کیلومتر افزایش رسیده است.

وی با بیان اینکه تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر از سطح آبهای آزاد است، گفت: تراز آب دریاچه با اقدامات دولت تدبیر و امید از 1270.64 متر از سطح آب های آزاد در سال 1393 به 1271.32 متر افزایش یافته است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: 2 میلیارد و 578 میلیون متر مکعب میزان حق آبه ای است که وزارت نیرو به سمت دریاچه رهاسازی نموده درحالی که سالانه نیازمند سه هزار و 426 میلیون مترمکعب آب برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه هستیم.

تجریشی اضافه نمود: 988 میلیون مترمکعب از میزان حق آبه دریاچه از محل کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تامین می گردد، 302 میلیون مترمکعب نیز از انتقال پساب های تصفیه خانه ارومیه و تبریز تامین می گردد، 95 میلیون مترمکعب هم حاصل انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه خواهد بود.

وی گفت: با بهره برداری از تونل انتقال آب نیز 623 میلیون متر مکعب آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد.

نمودار تغییرات 30 ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده های ماهواره ای نشان می دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه می تواند ضمن ادامه فرایند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، فرایند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک هزار و 274 متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک هزار و 272 متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از 95 درصد کانون های ریزگرد آن برطرف خواهد شد.

در حالت مطلوب دریاچه ارومیه باید 15 میلیارد متر مکعب اب داشته باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1653

به "خبرنگاران 125 سانتی متر عمق در دریاچه ارومیه ایجاد شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 125 سانتی متر عمق در دریاچه ارومیه ایجاد شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید