شهر جهانی زیلو معرفی گردید

به گزارش دانشنامه آریایی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت جهانی شهرستان میبد به عنوان شهر جهانی زیلو اطلاع داد.

شهر جهانی زیلو معرفی گردید

به گزارش خبرنگاران، سید مصطفی فاطمی در این خصوص ثبت جهانی زیلو اظهار کرد: امروز دوشنبه پنجم آذرماه 97 بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از آنالیز های انجام گرفته، شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی گردید.

وی اضافه نمود: بعد از حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در شهرستان میبد و بازدید از ظرفیت های این شهرستان در زمینه زیلو، شهرستان به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شد .

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه از همه کسانی که در ارتباط با ثبت جهانی زیلو فعالیت کردند تشکر و توضیح داد: هنر صنعت زیلو که صنعتی سیار محسوب می گردد و به عنوان اقتصاد محلی کاملا پویا است، برای ثبت جهانی عزم ملی می طلبید.

رییس شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع دستی از کشور کویت که به عنوان یکی از ارزیابان ثبت جهانی زیلوی میبد به این شهر سفر نموده، معتقد است که این هنرصنعت قدیمی درخور جهانی شدن است.

به گزارش خبرنگاران، غدا هیجاوی قدومی در جریان اولین روز از سفر خود به میبد و بازدید از چند کارگاه زیلو بافی این شهر که با هدف آنالیز امکان ثبت جهانی این هنرصنعت در حال اجرا است، گفته، براساس اطلاعات داده شده و بازدیدی که انجام دادیم، دریافتیم که زیلو یک صنعت فراگیر در شهرستان میبد است که همه اعضای یک خانواده به نوعی با آن درگیر هستند و از مشاغل اصلی ساکنان این شهر بوده است.

وی با اشاره به بازدیدش از شرکت تعاونی زیلوبافان این شهر، اظهار نموده، در جریان این بازدیدها از نزدیک با تمام مراحل زیلوبافی آشنا و متوجه شدیم که از صفر تا صد فرآیند بافت زیلو در داخل خود شهر میبد انجام می گردد.

این ارزیاب یونسکو، آشنایی مسئولان و اعضای رده بالای شهرستان میبد با این هنر و این که هر کدام به نوعی یک زیلوباف حرفه ای هستند را به عنوان نشان برتر برای این شهر برشمرد.

هیجاوی با اشاره به مراکز آموزشی زیلو بافی شهر میبد بیان نموده، هنرصنعت زیلوبافی در شهر میبد قابل توجه است و این که زیلوبافی در این مراکز با روش های نو و جدید آموزش داده می گردد، بسیار عالی و جذاب است.

این ارزیاب یونسکو با بیان این که بانوان این شهر نیز به امر زیلوبافی مشغول هستند و در این امر مشارکت دارند را یک برگ برنده برای شهر میبد خواند، خاطرنشان نموده، اهمیت دادن به صنعت زیلو و معرفی آن به بازارهای جهانی پسندیده و عالی است و زیلوی میبد به آن دست پیدا نموده است.

رییس شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع دستی در مورد نتایج ارزیابی خود از زیلوی میبد تاکنون، اظهار نموده، تصمیمگیری در مورد این موضوع هنوز زود است اما با توجه به شواهد و براساس مدارک و اسناد ارسالی، این هنرصنعت در خور جهانی شدن است اما باید صبر کرد تا نتیجه اجمالی در این مورد اعلام گردد.

هیجاوی تصریح نموده، پس از اتمام بازدیدهای مورد نظر از این هنرصنعت، گزارشی از سوی ما به ریاست جهانی ارجاع خواهد شد که پس از اشتراک گذاری با سایر اعضا و رضایت کامل آنها در این مورد، می توان خبرهای خوبی را در این رابطه خاطرنشان کرد.

به گزارش خبرنگاران، زیلو از زمان کهن مورد علاقه و مصرف میبدی ها قرار داشته چرا که هم دستباف بوده و هم سازگار با محیط زیست است تا آنجا که به فرش سلامت معروف شده چرا که به خاطر مصرف پنبه به عنوان عنصر اولیه بدون پرز در بافت، سلامتی بافنده و مصرف نماینده را به مخاطره نمی اندازد.

و از سوی دیگر نقش و نگارهای ظریف و منحصر به فرد دارد تا آنجا که نه تنها خانه ها و اماکن عمومی میبد با این فرش مفروش شده بلکه مسجد ریاست جمهوری که محل نماز خواندن بسیاری از مهمانان رسمی و هیات های خارجی بوده نیز با این فرش پوشیده شده؛ تمام اینها باعث شده نه تنها در میان میبدیها بلکه به عنوان یکی از کهن ترین صنایع دستی استان یزد در میان مردمان استانهای دیگر شهره بگردد؛ زیلویی که تا همین چند مدت پیش از یادها رفته بود و کارگاه های زیلو بافی تعطیل شده بود دوباره احیا شده و به حالا می خواهند آن را ثبت جهانی نمایند تا برندی گردد برای معرفی میبد و صنایع دستی ارزشمندش.

علیرضا ابوالحسنی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میبد نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران خاطرنشان نموده، زیلوی میبد دارای نفش و نگاره های خاصی است که در هیچ کجای کشور به این چنین ظرافت و حساسیتی بافته نمی گردد؛ امیدواریم با همکاری همه مردم و مسئولان، میبد به عنوان شهر جهانی زیلو، انتخاب و معرفی گردد.

وی اضافه نموده، هرچند زیلوی میبد در مقطعی به فراموشی سپرده شده بود ولی چندسالی است که به همت مسئولان شهرستان احیا و فعال شده است.

رسول مشتاقیان، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد نیز از صنعت زیلوبافی به عنوان شاخص ترین صنایع دستی میبد نام برده و گفته، زیلوبافی نشانه ساده زیستی مردمان روستایی در مناطق گرم و کویری است که از زیبایی های خاص خود برخوردار است. این دست بافته از نقوش ساده بهره گرفته تا به عنوان مناسب ترین زیرانداز در مساجد و مکان های زیارتی استفاده گردد.

مشتاقیان، خواستگاه زیلوبافی را اولین بار شهرستان میبد و محله بشنیغان معرفی کرد و گفت: قدیمی ترین زیلویی که درحال حاضر در ایران موجود است، قطعه ای مربوط به سال 808 هجری قمری است که در موزه زیلوی میبد نگهداری می گردد.

وی با اشاره به ثبت ملی زیلو و ثبت جغرافیایی آن تاکنون، تاکید نموده، البته به علت دستباف بودن و سازگاری با محیط زیست و کیفیت برتر این بافته دست بشر، زمینه های ثبت جهانی آن نیز مهیا شده و پرونده ثبت جهانی آن آماده و ارسال شده است.

این مسئول، میبد را از برترین شهرهای بخش صنعت زیلو معرفی کرد و گفت: درحال حاضر بالغ بر 200 نفر در این شهرستان مشغول به بافت زیلو هستند که از این طریق امرار معاش و کسب درآمد می نمایند.

میبد با مساحت 845 کیلومتر مربع از شرق و شمال به شهرستان اردکان، از جنوب و غرب شهرستان صدوق (به مرکزیت اشکذر) در استان یزد محدود می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 128

به "شهر جهانی زیلو معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر جهانی زیلو معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید