انواع آسیب های زانو در رشته های توپ و تور

به گزارش دانشنامه آریایی، ضایعات زانو را می توان به چهار گروه اصلی تقسیم بندی کرد که شامل ضایعات استخوانی، ضایعات لیگامانی، ضایعات تاندونی و ضایعات منیسک می گردد.

انواع آسیب های زانو در رشته های توپ و تور

به گزارش خبرنگاران، در مورد ضایعات Pcl بیان نمود که پارگی در لیگامان کمتر اتفاق می افتد و بیشتر در تصادف موتور سیکلت یا تصادف خودرو حاصل Dash board injury است و در این ضایعه علائم حاد شامل درد، هماتوم و محدودیت حرکات است و در موارد مزمن درد حین فعالیت ناپایداری و خالی کردن زانو Giving way است و در معاینه Post drawer tes مثبت می گردد و در زانو Saging دیده می گردد که گاهی باعث می گردد اشتباها Ant drawer test دیده گردد. لازم به ذکر است در ام ار ای بیش از 95 درصد موارد گزارش دقیق است و پارگی معین خواهد بود.

در خیلی از موارد ضایعه Pcl همراه با کندگی تکه ای از استخوان تیبیا در سطح خلفی است. در این موارد درمان شامل جا اندازی و ثابت کردن استخوان با پیچ است و در مواردی که کندگی استخوان نباشد درمان بستگی به میزان جابجایی تیبیا مسبت به فمور در معاینه دارد که موارد بیش از یک سانتی متر جابجایی، درمان جراحی توصیه می گردد.

در مورد ضایعات منیسک ها نیز باید عنوان نمود که این ضایعه شامل منیسک داخلی و خارجی است و ممکن است علائم حادی نداشته باشد و فقط با درد حین فعالیت و خالی کردن زانو و یا قفل کردن خود را نشان دهد. در معاینه بالینی از تست مکموری استفاده می گردد و ام ار ای در تشخیص حدود 83 درصد حساسیت دارد و سی تی heigh resolution حدود 96 درصد حساسیت را نشان می دهد.

انواع پارگی منیسک که به پنج مورد تقسیم می گردد پارگی های کمتر از پنج تا 10 میلیمتر که بدون پارگی Acl باشند و جابجایی کمتر از سه میلیمتر داشته باشند به درمان غیر جراحی جواب می دهند.

محمد اخلاق نجات -متخصص ارتوپدی ورزشی- ضمن ارائه این مطلب عنوان نمود که ضایعات لیگامان داخلی در اثر نیروی Valgus ایجاد می گردد و در نیروی واروس پارگی لیگامان جانبی خارجی می دهد که درد در زانو، ناپایداری ایجاد می نماید و در معاینه از تست Valgus نیز استفاده می گردد که در گرید کمتر از پنج میلیمتر سطح مفصلی باز می گردد و در گرید 2، پنج تا 10 میلیمتر و در گرید سه، بیش از 10 میلیمتر باز می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 652

به "انواع آسیب های زانو در رشته های توپ و تور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع آسیب های زانو در رشته های توپ و تور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید