مذهب مردم کانادا چیست؟

به گزارش دانشنامه آریایی، مذهب در کانادا تاریخچه‌ای طولانی دارد و در شکل‌گیری هویت ملی و فرهنگی این کشور نقش مهمی ایفا کرده است. با این حال، الگوهای مذهبی در کانادا طی دهه‌های اخیر دستخوش تغییرات عمده‌ای شده‌ است. امروزه کانادا دارای جمعیتی فرامذهبی است که در آن انواع مختلفی از ادیان و مذاهب یافت می‌شود.

مذهب مردم کانادا چیست؟

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

دین غالب

اکثر مردم کانادا مسیحی هستند. تقریبا یک نفر از هر سه نفر مسیحی است. دین مردم کانادا همیشه در حال تغییر بوده است. چه از طریق اجدادشان و چه به خاطر مهاجران جدید. البته قبل از اینکه مسیحیت به اینجا بیاید، مردم بومی دین و آیین دیگری داشتند.

اگر بخواهیم دین غالب کانادا را نام ببریم، مسیحیت است. حدود 67.3 درصد مردم کانادا مسیحی هستند.

مسلمانان

اسلام هم در کانادا در حال گسترش است. بخشی از مردم کانادا مسلمان هستند. می‌توان گفت اسلام دومین دین بزرگ کاناداست. حدود 3.2 درصد مردم کانادا مسلمان اند. در مقایسه با سایر ادیان، مسلمان‌ها حضور چشمگیری دارند. جالب است بدانید اولین مسجد در ادمونتون، مربوط به سال 1936 است.

یهودیت

حدود 1٪ کانادیایی‌ها یهودی هستند. بیشتر یهودیان در استان‌های انتاریو و کبک ساکن هستند.

بودیسم

حدود 1٪ مردم کانادا بودایی هستند. اکثر بودایی‌های کانادا مهاجرانی از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند ویتنام، ژاپن و کره هستند.

هندوئیسم

حدود 1.5٪ کانادیایی‌ها هندو هستند. هندوها عمدتاً مهاجرانی از هند هستند که بیشتر در شهرهای بزرگ مانند تورنتو، مونترال و ونکوور ساکن هستند.

سیک‌ها

حدود 1.4٪ مردم کانادا سیک هستند. اکثر سیک‌ها در استان‌های انتاریو و بریتیش کلمبیا زندگی می‌کنند.

قانون

در قانون رسمی این کشور مذهب رسمی برای کانادا معین نشده است. پادشاه در کانادا قلب مدافع ایمان را دارد و فقط از خداوند و مردمی که به هر شکل و دین آن را می پرستند دفاع می نماید ;i بیانگر احقاق حق برای تمامی ادیان و فرهنگ ها و آزادی بیان آنهاست .

مراکز مذهبی در کانادا

مراکز مذهبی گوناگونی با توجه به نوع مذهب مردم کانادا در این کشور تاسیس شده اند.

از کلیسا و مسجد گرفته تا معابد بودایی و … همگی در صلح و آرامش زیر پرچم این کشور به فعالیت می پردازند.

بزرگ ترین کلیسای پروتستانها کلیسای چرچ یونایتد در کاناداست.

تعجب نکنید اگر از خیابانی در یکی از شهرهای کانادا در حال پیاده روی صدای اذان یا دعا را شنیدید.

مراسم های مذهبی هم در این کشور آزادانه برگزار می گردد .

تغییرات مذهبی در کانادا

هر چند مسیحیت همچنان مذهب غالب در کاناداست، اما الگوهای مذهبی طی سالیان اخیر در این کشور دستخوش تحولات اساسی شده است:

کاهش مذهبی‌بودن

در حالی که در سال 2001 حدود 77٪ مردم کانادا خود را مذهبی می‌دانستند، این رقم در سرشماری 2011 به حدود 67٪ کاهش یافته است. به عبارت دیگر، تعداد کانادیایی‌های بدون مذهب طی 10 سال از حدود 16٪ به حدود 24٪ افزایش پیدا کرده است.

کاهش مسیحیت

در حالی که در سال 2001 حدود 77٪ کانادیایی‌ها خود را مسیحی می‌دانستند، این رقم در سرشماری 2011 به 67٪ کاهش یافت. کاهش مسیحیت به ویژه در میان جوانان کانادایی بیشتر به چشم می‌خورد.

افزایش ادیان دیگر

در مقابلِ کاهش مسیحیت، سهم پیروان سایر ادیان غیرمسیحی مانند اسلام، بودیسم، هندوئیسم و سیک در کانادا رو به افزایش گذاشته است. این امر عمدتاً ناشی از مهاجرت گسترده به کاناداست.

ظهور معنویت بدون مذهب

علاوه بر کسانی که خود را بدون مذهب می‌دانند، تعداد فزاینده‌ای از کانادیایی‌ها نیز خود را معنوی، اما نه مذهبی توصیف می‌کنند. این گروه اعتقادات معنوی دارند، اما به هیچ مذهب سازمان‌یافته‌ای تعلق ندارند.

نتیجه‌گیری

بنابراین می‌توان گفت که الگوهای مذهبیِ مردم کانادا در حال تغییر است. کاهش نسبی مذهبی‌بودن و مسیحیت، همراه با افزایش سهم سایر ادیان و نیز معنویت بدون مذهب، از ویژگی‌های بارز این تحولات است. جامعه کانادا همچنان جامعه‌ای مذهبی محسوب می‌شود، اما تنوع مذهبی آن نسبت به گذشته به مراتب بیشتر شده است.

انتشار: 1 مهر 1402 بروزرسانی: 1 مهر 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 352

به "مذهب مردم کانادا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذهب مردم کانادا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید