آشنایی با انواع گیربکس های اتوماتیک و طرز نگهداری آن ها

به گزارش دانشنامه آریایی، مجله پدال - شاهین احمدزاده: ترافیک شدید و حالت لوکس بودن باعث می شود گیربکس اتوماتیک موردعلاقه افراد زیادی در انتخاب خودروی جدید باشد. گیربکس های اتوماتیک جدید نسبت به نمونه های قدیمی بسیار سریع تر هستند و از نظر پرفورمنس و مصرف سوخت نیز نسبت به بیشتر گیربکس های دستی برتری دارند؛ بنابراین انتخاب گیربکس دستی انتخاب درستی به نظر می رسد.

آشنایی با انواع گیربکس های اتوماتیک و طرز نگهداری آن ها

با توجه به تنوع و حجم خودرو هایی که در یکی از مراکز تعمیر گیربکس منتظر هستند، شاید برخی افراد قابلیت اطمینان این گیربکس ها را زیر سؤال ببرند. مدیر این مرکز تعمیرات می گوید تعمیر گیربکس اتوماتیک هزینه های زیادی در بر داشته و خریداران و مالکان باید ریسک های این موضوع را در نظر بگیرند. ما مدتی در این تعمیرگاه بودیم تا ببینیم گیربکس اتوماتیک چگونه باید نگهداری گردد.

پس زمینه

محبوب ترین گیربکس های اتوماتیک شامل نمونه های مبدل گشتاور، دوکلاچه و ضریب متغیر یا همان CVT هستند. مدیر تعمیرگاه نمونه هایی از گیربکس های باز شده را به ما نشان داده و درباره عیوب آن ها صحبت می کند. ما هم می توانیم قطعات گیربکس ها را بررسی کنیم. مهم نیست که چه تعداد کتاب خوانده یا چند کلیپ را در یوتیوب دیده اید، زیرا هیچ چیزی جای تجربه کردن و از نزدیک بررسی کردن یک چیز را نمی گیرد.

شرکت هایی همچون Triangle تجهیزات تشخیص لازم برای بررسی کد های خطای تمامی گیربکس ها را پیش از شروع تعمیرات دارند. این کد ها به همراه پیام های خطا در صفحه نمایش دستگاه یاد شده به نمایش درآمده و با توجه به آن می توان عیب احتمالی را حدس زد.

گاهی اوقات باید تست های فشار روغن هیدرولیک (بیشتراً در گیربکس های مبدل گشتاور) را انجام داد تا بتوان عیب گیربکس را پیدا کرد. گاهی هم این کار زمانی صورت می گیرد که هشدار خاصی به نمایش درنمی آید.

1. مبدل گشتاور

طرز کار: عبارت مبدل گشتاور به جفت شدن بین شفت خروجی و ورودی پیشرانه به گیربکس اشاره دارد (جای کلاچ سنتی را گرفته است). این امر باعث شده عبارت گیربکس لغزنده مطرح گردد، زیرا خطای زیادی در گیربکس های اولیه وجود داشته است. البته جدیدترین گیربکس ها از کلاچ قفل شونده برای حذف لغزش پس از انتخاب دنده سود می برند. نسبت های واقعی دنده از طریق مجموعه دنده هایی به دست می آیند که به صورت داخلی باهم در ارتباط هستند و کلاچ های بیشتری با افزایش دنده ها درگیر می شوند. فشار هیدرولیک نیز معمولاً برای استفاده از کلاچ ها بکار می رود.

نشانه های عیب:

لغزش اضافی، اختلال در تعویض دنده، لرزش یا ارتعاش در زمان استفاده از گیربکس

تعمیرات و هزینه ها:

در بیشتر موارد مهر و موم های داخلی گیربکس مبدل گشتاور تضمین کننده این است که فشار درستی به کلاچ قفل شونده وارد شده تا زمانی که نشتی شروع گردد کلاچ قفل گردد. برخی کلاچ ها به صورت پیش فرض زمانی درگیر می شوند که نشتی تشخیص داده گردد. این امر منجر به تعویض های دنده ناهنجار می گردد. برخی دیگر به صورت پیش فرض باز می شوند و این امر باعث لغزش اضافی می گردد. ما به دو گیربکس یکی مربوط به لندروور دیسکاوری 4 و دیگری به میتسوبیشی پاجرو نگاه کردیم. این گیربکس ها نیازمند مهر و موم های جدید و متریال اصطکاکی در کلاچ هستند.

از آنجایی که گیربکس مبدل گشتاور قطعه ای جوشکاری شده است بنابراین خودروسازان تنها گیربکس ها را به صورت کامل می فروشند و هزینه های آن ها متنوع است. البته متخصصان افترمارکتی می توانند این گیربکس ها را باز کرده و قطعات داخلی آن ها را بازکرده و سپس آن ها را به هم جوش دهند. هزینه این کار نصف گیربکس کامل است.

زمانی که یاتاقان ها به داخل مبدل گشتاور بیفتند پروانه های فلزی چرخنده را خواهیم دید که این به معنی انتها کار گیربکس است. به ندرت مسائلی در مجموعه دنده های سیاره ای، واحد های کنترل یا پمپ های هیدرولیک وجود خواهد داشت، زیرا این تکنولوژی ها ثابت شده اند.

پیشگیری از خسارت:

زمانی که خودرو تحت فشار است (همچون حرکت در سربالایی یا یدک کشی) و گیربکس هم دنده های سنگین را انتخاب کرده است، باید از حالت دستی استفاده کرد تا گیربکس در دنده مناسب باشد، زیرا فشار کمتری به گیربکس و پیشرانه وارد می گردد. همچنین باید به روغن و فیلتر ها توجه کرده و آن ها را به موقع تعویض کرد.

2. دوکلاچه

طرز کار: ما با گیربکس DSG فولکس واگن کاملاً آشنا هستیم، اما بسیاری از خودروسازان دیگر هم از گیربکس های دوکلاچه استفاده می کنند. این گیربکس دارای دو شفت خروجی است که به دیفرانسیل ارتباط پیدا می کنند. دنده های فرد به یک کلاچ و دنده های زوج به کلاچ دیگر متصل شده اند. این آرایش باعث می گردد دنده بعدی از قبل انتخاب گردد و کلاچ ها هم تنها زمانی که دنده بعدی نیاز باشد درگیر یا آزاد خواهند شد. این امر منجر به تعویض های سریع می گردد.

نشانه های عیب:

عادی ترین مشکل این گیربکس دنده هایی هستند که انتخاب نمی شوند. همچنین در زمان تعویض دنده شاید لرزش هایی دیده گردد.

تعمیرات و هزینه ها:

مشکل انتخاب دنده ها بیشتراً به واحد های مکاترونیک مربوط است. این واحد ها مجموعه ای از نرم افزار و سخت افزار کنترل گیربکس و پمپ هیدرولیک و فعال کننده های دنده ها و کلاچ ها می باشند. البته در این گیربکس ها مسائل دیگری هم دیده می گردد، اما عادی ترین آن ها از کار افتادن پمپ هیدرولیک و سیستم کنترل می باشند.

برای مثال فولکس واگن چند هزار دلاری برای واحد های مکاترونیک کامل درخواست می کند درحالی که تعمیرکاران متفرقه می توانند این بخش را باز کرده و مشکل را پیدا کنند. با نصف هزینه درخواستی کنندگی رسمی و اضافه شدن دستمزد به آن می توان سیستم های کنترل الکترونیکی را تعویض کرد.

لرزش دنده نیز معمولاً خبر از ساییده شدن کلاچ ها می دهند. البته این لرزش در مقدار کم وجود دارد، اما وقتی بیشتر گردد باید به فکر تعویض کلاچ بود.

پیشگیری از خسارت:

گیربکس های دوکلاچه به شدت به کیفیت روغن حساس هستند. اگرچه برخی خودروسازان تعویض روغن گیربکس در هر 100 هزار کیلومتر را توصیه می کنند، اما بیشتر افراد معتقدند بهتر است روغن گیربکس را در 20 هزار کیلومتر تعویض کرد. اشتباه بزرگی که رانندگان این خودرو ها مرتکب می شوند نگه داشتن گیربکس در حالت D در ترافیک ها و شیب هاست.

3. ضریب متغیر CVT

طرز کار:

گیربکس CVT از دو پولی که توسط تسمه فلزی به یکدیگر متصل شده اند تشکیل شده است. نسبت دنده های این گیربکس در واقع بی نهایت است. هدف طراحان گیربکس CVT این بوده که یک پیشرانه درون سوز می تواند در سرعت ثابتی کار کرده و حدبیشتر پرفورمنس یا مصرف سوخت را داشته باشد. برخی خودروسازان دنده های مصنوعی را در نرم افزار کنترل گیربکس در نظر گرفته اند تا لذت رانندگی گیربکس های سنتی را شبیه سازی کنند. در بیشتر موارد یک کلاچ برای قطع شدن گیربکس از پیشرانه در هنگام توقف خودرو وجود دارد.

نشانه های عیب:

لرزش و ارتعاش عادی ترین مشکل این نوع گیربکس است، اما در موارد بدتر خودرو راه نمی رود.

تعمیرات و هزینه ها:

ارتعاش دنده ها معمولاً به روغن قدیمی یا کلاچ مربوط است. تعویض روغن می تواند تا حدی این اشکال را برطرف کند.

برخی گیربکس های CVT تسمه فلزی پاره می کنند که عواقب بدی دارد. یکی از این نمونه ها به مرسدس بنز و محصولات قبلی همچون اولین نسل B کلاس مربوط می گردد.

پیشگیری از خسارت:

تعویض به موقع روغن و فیلتر حیاتی است. از حرکت پرفشار در زمان هایی که بار خودرو زیاد است خودداری کنید.

منبع: carmag

منبع: برترین ها
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 2 شهریور 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1213

به "آشنایی با انواع گیربکس های اتوماتیک و طرز نگهداری آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع گیربکس های اتوماتیک و طرز نگهداری آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید