آنچه باید در خصوص دکوراسیون روستیک بدانیم

به گزارش دانشنامه آریایی، تعریف سبک و دکوراسیون روستیک

دکوراسیون روستیک یعنی این که در طراحی فضای داخلی و یا دکوراسیون مد نظر ما از سبک و شیوه ای استفاده کنیم که در آن مصالح مورد استفاده از جنس مواد و اشیاء موجود در طبیعت باشد. در واقع سبک هنری روستیک به سبکی گفته می گردد که شبیه معماری حاکم بر خانه های روستایی است و فضای ساده و صمیمی را به وجود می آورد. یعنی در واقع در دکوراسیون روستیک به گونه ای عمل می گردد که ظاهری شبیه به فضای خارجی و طبیعی در داخل منزل اجرا گردد.

آنچه باید در خصوص دکوراسیون روستیک بدانیم

در واقع اگر خانه های روستایی را از نزدیک دیده باشید خواهید دید که آن ها برای دکور خود و نحوه چیدن انواع و اقسام وسایل مورد احتیاج خود در فضای خانه از وسایلی استفاده می نمایند که ساخته دست انسان است. و جنس این وسایل غالباً از چوب و گل و مانند آن هست. و به گونه ای این اجسام و وسایل به وسیله دست ساخته شده اند که حس طبیعی بودن و سنتی بودن آن حفظ شده و ظرافت کاری های زیاد بر روی آن ها صورت نگرفته است. به گونه ای که گویی اجسامی از میان طبیعت به فضای داخل خانه آورده شده باشد. برای مثال اگر چیزی ساخته دست انسان است و جنس آن از چوب است آن چوب را رنده و صاف نکرده و جلا بر روی آن انجام نشده است و سعی شده با رنگ های مصنوعی به گونه ای چوب را پوشش داده و اندود نمایند.

بیشترین جایی که از دکوراسیون روستیک استفاده می گردد در ویلاهایی است که معماری آن ها به شکل سنتی و به سبک معماری خانه های روستایی هست. در واقع به گونه ای طراحی و معماری فضای داخلی این خانه ها انجام می گردد که فضای داخلی آن ها بسیار شبیه به بافت طبیعت باشد. در خانه هایی که از دکوراسیون روستیک در آن ها به کار گرفته می گردد شما می توانید در جای جای خانه روح طبیعت را در طراحی ها و تزئیناتی که به کار گرفته شده است حس کنید.

در طراحی دکوراسیون روستیک از چه مصالحی استفاده می گردد؟

همان طور که گفتیم متریال هایی که در طراحی داخلی و دکوراسیون روستیک به کار گرفته می گردد تا جایی که ممکن است از انواع و اقسام وسایل موجود در طبیعت الهام گرفته شده و اگر چه این وسایل به صورت خام و ناپخته هستند اما زیبایی طبیعت را به میان خانه ها آورده اند.

مثلاً در کف این خانه ها می توان سنگ لوح یا تراورتن را دید که چندان صاف و صیقلی نیستند و به زیبایی به کار برده شده اند. بعلاوه از چوب برای کف خانه ها استفاده شده است که به صورت الوارهایی هستند که جلوه ای از طبیعت را به فضای داخل خانه بخشیده اند. بنابراین بیشترین مصالح از چوب و سنگ و گل و مصالحی است که در طبیعت یافت می گردد. در ساخت شومینه ها از سنگ و آجر استفاده می گردد. اغلب در دیوارهای خانه هایی که به سبک روستیک طراحی می شوند از چوب استفاده می گردد که غالباً ً هم دارای بافت طبیعی بدون هیچ گونه جلا و ناصاف هستند و حتی قفسه هایی که از چوب ساخته می شوند باعث می شوند فضایی دل نشین از طبیعت را در محیط خانه انعکاس دهند.

رنگ در دکوراسیون روستیک چگونه است؟

اگر بخواهیم به نقش رنگ در دکوراسیون روستیک اشاره کنیم باید بگوییم که رنگ هایی که در این سبک استفاده شده اند معمولاً به گونه ای هستند که نوعی آرامش خاص که برگرفته از طبیعت هستند را به فضای خانه می دهند. این رنگ ها معمولاً رنگ های کرم و روشن و یا رنگ های خاکستری و آجری که به رنگ خاک نزدیک باشند هستند. البته می توان از رنگ های شکلاتی هم استفاده کرد. از دیگر رنگ هایی که در طراحی دکوراسیون روستیک می توان به وضوح دید رنگ سبز تیره و قرمز سرد است هم چنین رنگ فیروزه ای هم در معماری ایرانی به سبک روستیک می تواند تأثیر خوبی را به ساکنان خانه القاء کند.

مهم ترین انواع سبک روستیک در طراحی دکوراسیون روستیک

مهم ترین انواع سبک های روستیک در دکوراسیون روستیک شامل سبک های آمریکایی، اروپایی و اسپانیایی هستند. در واقع از این بین سبک آمریکایی را می توان به اسم معروف ترین سبک در طراحی دکوراسیون روستیک به تعداد آورد که بیشتر از خانه هایی که در مزارع عظیم آمریکا وجود داشتند الهام گرفته شده است. از ویژگی های سبک روستیک اروپایی این است که در کف آشپزخانه و دیوارها بیشتر از آجر و سنگ استفاده می گردد و گل و گلدان طبیعی صندلی ویژه ای در سبک روستیک اروپایی دارد. اما سبک روستیک اسپانیایی در طراحی دکوراسیون روستیک برای افرادی توصیه می گردد که به رنگ های متنوع و گوناگون در طراحی علاقه مند هستند و دوست دارند متفاوت باشند و با خلاقیت خود دکوراسیون داخلی خانه را به زیبایی هرچه تمام تر طراحی نمایند. عنصری که بیشتر از همه در سبک روستیک اسپانیایی در طراحی دکوراسیون روستیک به کار می رود فلز است.

منبع: اتاق
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1909

به "آنچه باید در خصوص دکوراسیون روستیک بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید در خصوص دکوراسیون روستیک بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید