استخرگاه؛ بهشتی برفراز درفک

به گزارش دانشنامه آریایی، از رودبار که 35 کیلومتر دور شویم و فرعی روستای رستم آباد را به داخل بپیچیم، چند دقیقه بعد در استخرگاه هستیم. از بین جاده های مارپیچ و خانه های روستایی و در حالی که چشم انداز جنگل و دشت احاطه مان نموده می گذریم و بعد به جایی شبیه بهشت می رسیم.

استخرگاه؛ بهشتی برفراز درفک

استخرگاه کجاست؟

رودبار و زیتون فروشی های بیشمارش را که پشت سر بگذاریم، در جایی نزدیک درفک، به روستای زیبای استخرگاه می رسیم. استخرگاه، بالای ارتفاعات قرار گرفته. با رفتن به آن چند روزی می گردد از شهر و هیاهویش دور شد. هوای خنک و تمیز خورد و در جایی بود که فقط صدای مرغ و خروس و گاو و پرنده ها آغاز می گردد.

از رودبار باید به رستم آباد برسیم. ورودی این شهر در سمت راست و ادامه جهت ما به سمت ییلاق دفراز است که جزو دامنه های درفک محسوب می گردد. تا دفراز راه زیادی نیست، اما جاده رو به بالا و کوهستانی ست. در طول راه باید از محلی ها جهت را بپرسیم. چون سر یک دوراهی اگر از سمت چپ و رو به بالا نرویم، از جای دیگری سر در می آوریم. بعد از 20 دقیقه به دفراز می رسیم و کمی بالاتر در سمت چپ، یک جاده خاکی با پیچ تند ما را به استخرگاه می رساند.

چرا استخرگاه را ببینیم؟

این روستا به خاطر وجود دو استخر، یکی درضلع شرقی و دیگری درضلع غربی اش به این نام معروف شده است. کنار یکی از این استخرها که شبیه دریاچه است، خانه ای قدیمی قرار گرفته است که نزدیک 100 سال عمر دارد. در محوطه اش گاو ها می چرند و مرغابی ها و سگ ها زندگی مسالمت آمیزی دارند. در ایوان خانه که بایستیم چشم انداز یکدست سبز کوه های اطراف را می بینیم. وقتی هوا سرد باشد مه ای سرتاسر محوطه را می پوشاند. انگار که قرار باشد اتفاقی غیرمنتظره و ترسناک رخ بدهد.

خیلی ها برای عکس گرفتن به محوطه این خانه می آیند. با دریاچه و کلبه نیمه کار چوبی کنار آن عکس می گیرند و بعد می فرایند. قدیم ها، علی آقا، صاحب خانه از آنهایی که برای عکس گرفتن می آمدند، پولی نمی گرفت، ولی حالا برای قدم گذاشتن در این خانه و بودن در محوطه اش، باید ورودی پرداخت کرد.

امکان اقامت در این خانه قدیمی هم هست. ولی از آنجایی که چند وقتی ست بر سرزبان ها افتاده، برای اینکه شانس اقامت در آن را داشته باشیم باید شماره صاحب خانه را پیدا نموده و از هفته ها قبل جا رزرو کنیم.

همسر و دختران علی آقا برایمان غذاهایی مثل اناردون، میرزاقنامی و کباب ترش درست می نمایند. و خاطره سفره های صبحانه مفصلی که پهن می گردد باز هم ما را به اینجا می کشاند.

در استخرگاه چی می بینیم؟

بالای این خانه، به کوه میرزا می رسیم. کوهی که از بالایش دیدی 380 درجه به چشم انداز اطراف داریم، پایین خانه های روستایی اند و مزارع و این بالا دشتی سرسبز و در دورست، چشم انداز جنگل ها.

می توانیم در روستا بچرخیم و گاو و مرغابی هایی را ببینیم که از کنارمان می گذرند، بعد هم وارد جنگل شویم. نزدیک استخرگاه، آبشار کوچکی هم هست. ولی آن را هم نبینیم مهم نیست، چون به مقدار کافی در اینجا از زیبایی های دیگر اشباع شده ایم.

خانه علی آقا، تنها خانه ای نیست که امکان اقامت در آن را داریم. حالا دیگر اینجا، ناشناخته نیست و آدم های زیادی از شهر به دیدنش می آیند. بنابراین مردم روستا هم بیشتر از گذشته خانه هایشان را به گردشگران اجاره می دهند.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2063

به "استخرگاه؛ بهشتی برفراز درفک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخرگاه؛ بهشتی برفراز درفک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید