انسان های نخستین به دست ما منقرض شدند؟

به گزارش دانشنامه آریایی، مطالعات تازه نشان می دهد که انسان های نخستین به علت روابط با انسان های پیشرفته منقرض شده اند.

انسان های نخستین به دست ما منقرض شدند؟

ما نمایانگر انسان های مدرن هستیم، اما قبل از نوع انسان های پیشرفته (هومو ساپینس)، گونه ها و زیرگونه های مختلفی از انسان ها وجود داشتند که درخت اجدادی ما در مقیاس تکاملی را نشان می دهند.

علم برای مدتی متحیر بود که چرا انسان های اولیه منقرض شدند. در مطالعه اخیر دانشمندان ادعا می نمایند که تمایل نئاندرتال ها به آمیختگی با انسان های پیشرفته برای انقراض نهایی آنها بوده است. محققان موزه تاریخ طبیعی بریتانیا در انتشاراتی اخیر علل بالقوه تبادل دی ان ای غیرمعمول بین انسان های خردمند و اولیه ها را آنالیز می نمایند. آنها معتقدند که ادغام آنها ممکن است باعث انقراض نئاندرتال ها در جامعه انسان خردمند گردد. دانش ما از تعامل بین انسان های خردمند و نئاندرتال ها در سال های اخیر پیچیده تر شده است، اما بحث علمی در خصوص چگونگی آمیختگی بین این گروه ها هنوز نهان است. ما معتقدیم که این رفتار می توانست منجر به انقراض نئاندرتال ها شده باشدکه می توانست جمعیت آن ها را تا زمان انقراض ریشه داده باشد.

به علت آمیختگی بین 60000 تا 90000 سال پس از خروج انسان های پیشرفته، حدود 0.3 درصد از ژنوم های آفریقا تلفیقی از انسان های نخستین است. با این حال، وقتی محققان دی ان ای نئاندرتال ها را آنالیز می نمایند، دی ان ای اختصاصی هومو ساپینس کشف نمی گردد. این نشان می دهد بدون دانستن دقیق ظاهر یا رفتار نئاندرتال ها، تنها می توانیم حدس بزنیم که انسان خردمند درباره بستگان خود چه فکری می کرد. با توجه به عمق این جدایی، احتمالاً تفاوت های زبانی و رفتار و غیره بیشتر از موارد امروزی بوده است.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که آمیختگی بین گروه های مختلف شامپانزه ها و گروه های شکارچی گردآورنده ممکن است علت گرایش نئاندرتال ها به جفت گیری با انسان های خردمند باشد. در شامپانزه ها، اشاره شده است که گروه های جفت گیری به سمت ماده های گروه های رقیب کشیده می شوند. نرها و ماده ها مخفیانه با اعضای گروه های رقیب خارج از گروه خود جفت گیری می نمایند.

در 32 ژنوم نئاندرتال که تا به امروز یافت شده اند، هیچ نشانه ای از دی ان ای هومو ساپینس وجود ندارد. به گفته متخصصان، این اتفاق را می توان با این تصور شرح داد که تنها یک راه برای فراوری مثل بین دو گروه قابل تصور است. با توجه به فقدان دی ان دی میتوکندری نئاندرتال (که از ماده ها منتقل می گردد) فقط نئاندرتال های نر و انسان های پیشرفته مونث می توانستند با موفقیت بچه فراوری نمایند. باروری هیبرید نر نیز ممکن است کمتر باشد.

احتمال دیگر این است که جمعیت نئاندرتال ها به جای جذب انسان های خردمند در گروه های خود، نئاندرتال ها را جذب کردند. این تیم ادعا می نماید که شواهد قدیمی تر مبنی بر جذب نئاندرتال ها در جمعیت های انسانی، به جای برعکس، می تواند انقراض نئاندرتال ها را شرح دهد.

برای آنالیز صحت این ادعا، این تیم گفته است که فسیل های نئاندرتال و اندام تناسلی نئاندرتال بیشتری مورد احتیاج است. این فرض ممکن است از اطلاعاتی که در کشف رسوبات باتلاق ذغال سنگ نارس به دست آمده بود، سرچشمه گرفته باشد. محققان در حال حاضر در پی این هستند که ببینند کدام جنبه ها درست هستند.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 مهر 1402 بروزرسانی: 12 مهر 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2300

به "انسان های نخستین به دست ما منقرض شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انسان های نخستین به دست ما منقرض شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید