جاذبه های بکر گردشگری دریایی

به گزارش دانشنامه آریایی، متولیان #گردشگری چنانچه عزم راسخی برای رونق گردشگری دریایی دارند باید از این صنعت در راستای توسعه مالی همگام با طبیعت این منطقه ها بهره بگیرند.

جاذبه های بکر گردشگری دریایی

به گزارش دنیای سفر توریستی دریایی موضوعی است که از ابتدای روی کار آمدن متولیان نو وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی بارها بر آن تاکید شده است. آن ها با سفر به استان های جنوبی عنوان نموده اند که قصد دارند در این زمینه جذب سرمایه داشته باشند.

نمونه آن ها علی اصغر شالبافیان معاونت توریستی که در سفری که به تازگی به استان بوشهر داشت در ملاقات با محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان بوشهر بر این نکته تاکید نمود که با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین استعدادهای ذاتی بوشهر در بخش سواحل، بنادر، جزایر و به طور کل کرانه های خلیج فارس خلاصه می گردد؛ راهنمایی ظرفیت های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران مشتاق به این بخش، رونق جدی در بخش توسعه توریستی دریایی را رقم خواهد زد.

گفته های این متولی توریستی این پرسش را مطرح می نماید که مقصود از توریستی دریایی چیست و آیا این حوزه از توریسم تنها فعالیت هایی را که مرتبط با آب هستند شامل می گردد؟

آرش نورآقایی کارشناس توریستی در این باره به دنیای اقتصاد می گوید: آنچه به عنوان توریستی در ایران می شناسیم اغلب به زیرمجموعه ای از تفریحات آبی که در دریا و گاه رودخانه یا تالاب انجام می گردد محدود شده است.

او با بیان اینکه در توریستی دریایی علاوه بر میراث طبیعی بایستی میراث فرهنگی ناملموس را هم در نظر گرفت، می افزاید: در جنوب کشور و در حاشیه شمالی خلیج فارس و دریای عمان ما در سبک زندگی مردم در استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و در شمال در حاشیه جنوبی دریای خزر در استان های مازندران، گیلان و گلستان شاهد تنوع فراوانی هستیم. خوراک، موسیقی، آداب و رسوم در هر یک از این منطقه ها کاملا فرق دارد؛ به عنوان مثال ما مرنام زار

(یک مرنام خاص در جنوب ایران، به ویژه هرمزگان و جزیره قشم که برای خارج کردن ارواح خبیثه از بدن افراد انجام می گردد. به اعتقاد مردم بومی، افرادی که بیمار شده اند و با درمان های معمول بهبود نیافته اند احتمالا هوایی شده اند به همین علت مرنامی خاص همراه با موسیقی برگزار می نمایند تا فرد دوباره سلامتی اش را بازیابد) را در هرمزگان داریم و گواتی (مرنام گوات یا گواتی یک نوع مرنام ذکرخوانی است و ریشه مذهبی دارد و یکی از انواع موسیقی درمانی به شمار می رود) را در چابهار. ما می توانیم مجموع شیوه زیست مردم را در حیطه میراث ناملموس دریا ببینیم و در توسعه توریستی دریایی از آنها یاری بگیریم.

نورآقایی می گوید: ما در دریا مجموعه فعالیت هایی داریم که در ساده ترین شکل شامل شنا، موج سواری یا کشتی سواری است. علاوه بر اینها فعالیت هایی مانند غواصی و ... نیز در این زمینه می توان در نظر گرفت. با این حال ما می توانیم از دریا اتفاق های فرهنگی بیرون بکشیم که نمونه آنها ساختمان هایی هستند که تحت عنوان موزه دریا شناخته شده و جانوران و گیاهان دریا را به ما می شناسانند.

علاوه بر این سبک زندگی مبتنی بر صید میگو، ماهی یا مروارید از دیگر جاذبه هایی هستند که توریست ها را مشتاق سفر به این منطقه ها می نماید. او اضافه می نماید: وقتی از توریستی دریایی صحبت می کنیم در واقع از بده بستانی از فعالیت هایی صحبت می کنیم که بین خشکی و دریا جریان دارد و هر کدام این قابلیت را دارند که به محدوده و قلمرو دیگری بروند مشابه آنچه درباره موزه دریایی گفته شد. ما می توانیم موسیقی یا سبک زندگی مردم ساحل نشین را در قالب کشتی های تفریحی به دریا ببریم. در کشتی های کروز می توان غذاهای دریایی سرو و موسیقی های محلی را اجرا کرد.

این کارشناس توریستی ادامه می دهد: اتفاقات معناگرایانه بخشی دیگر از توریستی دریایی است. شهرهای ما در ایران آلودگی صوتی و نوری زیادی دارند اما زمانی که ما یک سفر دریایی را تدارک ببینیم می توانیم توریست ها را از این آلودگی ها دور کنیم و آنها این فرصت را خواهند داشت که در فضایی متفاوت حضور داشته و طلوع و غروب خورشید را در دریا مشاهده کند. به گفته نورآقایی، سفر و گردش بین جزایر و بنادر از دیگر فعالیت هایی است که باید در توریستی دریایی ایران به آن توجه گردد.

او با بیان این مطلب می گوید: بسیاری از ایرانی ها هنوز نام جزایر و بنادر ما را نمی دانند چه رسد به آنکه بخواهند به این منطقه ها سفر نمایند. ما باید با تدارک سفرهای بین جزایر، توریستان را با این بخش از جاذبه های کشورمان آشنا کنیم.

گفته های این فعال حوزه توریستی نشان می دهد توریسم دریایی یکی از حوزه هایی است که قابلیت توسعه دارد به شرط آنکه متولیان این عرصه بتوانند فراتر از آنچه امروز در سواحل ایران انجام می دهند فعالیت هایی را تدارک دیده و آنها را توسعه دهند. فرهنگ و آداب و رسوم مردمانی که در سواحل ایران زندگی می نمایند یکی از نقاط قوتی است که علاوه بر توریستان داخلی توان جذب توریست های خارجی را که علاقه مند به یک سفر و تجربه متفاوت هستند دارد.

متولیان توریستی چنانچه عزم راسخی برای رونق این شیوه از توریستی دارند باید از این پتانسیل استفاده و از این صنعت در راستای توسعه مالی همگام با طبیعت این منطقه ها بهره بگیرند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2128

به "جاذبه های بکر گردشگری دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های بکر گردشگری دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید