حقایقی کمتر شنیده شده از کشور ژاپن

به گزارش دانشنامه آریایی، ژاپن کشوری منحصر به فرد با سنت هایی قدیمی است که نسل به نسل انتقال پیدا می نمایند. این کشور توانسته بدون از دست دادن ویژگی های خاص و منحصر به فردش، مدرن هم باشد.

حقایقی کمتر شنیده شده از کشور ژاپن

گاهی به نظر می آید مردم ژاپن از سیاره ای دیگر هستند یا در زمان سفر نموده و از آینده آمده اند.

نگرش آن ها به مسائل عادی و معمولی همواره ما را هیجان زده و مبهوت می نماید. در ادامه به چند حقیقت شگفت انگیز درباره فرهنگ کشور منحصر به فرد ژاپن خواهیم پرداخت.

1- زیبایی شناسی برای ژاپنی ها اهمیت خیلی زیادی دارد

ایستگاه قطاری که در تصویر بالا می بینید ساخته شده تا مردم بتوانند از قطار پیاده شوند و از تماشای مناظر زیبای این منطقه لذت ببرند.

زیبایی شناسی یکی از بخش های اساسی زندگی روزمره ژاپنی ها است. در فرهنگ سنتی ژاپن، چندین اصطلاح پایه ای وجود دارد که ماهیت و چیستی زیبایی را تعریف می نماید. تأکید بر سادگی، همبستگی طبیعت و انسان و داشتن یک نگرش عمیق و اندیشمندانه نسبت به زندگی، بعضی از مهم ترین اجزای سازنده زیبایی شناسی ژاپنی هستند.

2- در زبان ژاپنی هیچ معادلی برای کلمه غارت وجود ندارد

ژاپن یک کشور زلزله خیز است، اما هنگام وقوع بلایای طبیعی، هیچ غارتی در این کشور رخ نمی دهد. حتی معلوم نیست اصلاً در فرهنگ لغات ژاپنی معادلی برای واژه غارت وجود دارد یا نه. اگر در گوگل درباره غارت در ژاپن جستجو کنید، مطالب زیادی خواهید یافت که بیان می نماید در ژاپن هیچ کس از خانه ها و فروشگاه ها دزدی نمی نماید. احتمالاً دلیل آن وجود انضباط و احترامی است که در فرهنگ ژاپنی وجود دارد. جامعه ژاپن سیستمی ایجاد نموده که آن ها را مطمئن می سازد شهفرایندان حتی در سخت ترین شرایط هم از قانون پیروی خواهند کرد.

3- رعایت ادب در زبان ژاپنی چندین سطح دارد

رعایت احترام در زبان ژاپنی، چهار سطح دارد: محترمانه، غیر رسمی، فروتنانه و مؤدبانه. قواعد مشخصی وجود دارد که شکل مناسب و درست صحبت کردن را معین می نماید. کوچک تر ها برای خطاب قرار دادن عظیم تر ها باید از نوع مؤدبانه استفاده نمایند. این قاعده در خصوص خواهر ها و برادر ها هم صدق می نماید. تقریباً هر مکالمه ای با عبارت سومیماسن آغاز می شود که در زبان ژاپنی به معنای ببخشید است و با این کار فرد پیشاپیش بابت دریافت وقت طرف مقابل از او عذرخواهی می نماید.

4- در ژاپن، تقریباً هیچ کارگر خارجی ای وجود ندارد

ژاپن کشوری با فرهنگی منحصر به فرد است. در ژاپن تقریباً هیچ کارگر خارجی ای وجود نداشت، چون حداقل دستمزد آن ها بیشتر از میانگین دستمزد ژاپنی ها بود. تنها افراد حرفه ای می توانستند در این کشور کار نمایند. اما سال گذشته، مجلس ژاپن به شرکت ها اجازه استخدام نیرو های خارجی را داد. افراد داوطلب برای دریافت ویزای کار ژاپن باید در آزمون های زبان و مهارت های شغلی شرکت نمایند. علاوه بر این، مهاجرینی که حرفه ای نیستند و از مهارت های شغلی پایینی برخوردارند اجازه ندارند خانواده خود را هم به ژاپن آورند.

5- به فرزندی پذیرفتن مردان بالغ در ژاپن کار متداولی است

به فرزندی پذیرفتن مردان بالغ در ژاپن یک سنت قدیمی است که قدمت آن به قرن سیزدهم برمی شود. در جامعه ژاپن، خانواده نقش مهمی ایفا می نماید. معمولاً پسر ها خانواده و تجارت خانوادگی را اداره می نمایند. پس خانواده هایی که فقط دختر دارند چه؟ به فرزندی پذیرفتن مردان بالغ به خانواده ها این امکان را می دهد که شجره خانوادگی خود را گسترش دهند و وراث جدیدی پیدا نمایند که می توانند تجارت خانوادگی آن ها را به ارث ببرند. برای مثال، اوسامو سوزوکی، رئیس شرکت خودرو سازی سوزوکی، چهارمین وارث پذیرفته شده این شرکت است.

6- باغ های ژاپنی نوعی اثر هنری هستند

اصول اصلی باغ سازی ژاپنی در قرن سیزدهم وضع شد. در ژاپن خاک یک سرمایه بسیار با ارزش محسوب می شود و مردم سعی می نمایند از سانتیمتر به سانتیمتر آن استفاده نمایند. ژاپنی ها دوست دارند با طبیعت پیوند و نزدیکی داشته باشند به همین دلیل باغ هایی زیبا و برکه هایی کوچک می سازند که درون آن ها ماهی های کوی و لاک پشت زندگی می نمایند. این باغ ها نمادی از جهانی کامل و بی نقص طبیعت هستند.

7- حیوانات شگفت انگیز

اگر عاشق حیوانات هستید، ژاپن دقیقاً همان کشوری است که به آن احتیاج دارید. در این کشور کافه های زیادی وجود دارد که در آن ها می توانید سگ ها، گربه ها و پرندگان از نزدیک نوازش کنید. به علاوه، در جزیره هوکایدو در شمال ژاپن حیوانات شگفت انگیزی مثل سنجاب های پرنده، خرگوش های گریان (نوعی جونده با ظاهری شبیه به موش که به خاطر صدایی که از خود فراوری می نماید به گریان معروف شده)، پاندا های قرمز و سنجاب های قرمز دارد.

8- دیزنی لند توکیو یکی از بهترین دیزنی لند های جهان است

دیزنی لند ژاپن اولین پارک دیزنی ساخته شده در خارج آمریکا بود. این دیزنی لند شبیه به نمونه آن در کالیفرنیا، اما عظیم تر از آن است و آن را یکی از زیباترین دیزنی لند های جهان می دانند. در نزدیکی پارک، یک پارک آبی هم به نام دیزنی سی وجود دارد. امروزه تمام این مرکز سرگرمی در ساحل خلیج توکیو قرار گرفته که به آن تفریحگاه دیزنی توکیو گفته می شود. دیزنی لند توکیو، گران قیمت ترین پارک موضوعی جهان است.

9- اشتغال مادام العمر در ژاپن امر متداولی است

در شرکت های عظیم و مؤسسات عمومی ژاپن، با کارکنان قرارداد استخدام مادام العمر بسته می شود. بر اساس این قرارداد فرد می تواند تا زمانی که از سلامت کافی برای انجام شغلش برخوردار باشد، به وظایف کاری اش عمل کند. ژاپنی ها بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به دنبال کار می فرایند و تا زمان بازنشستگی در یک شرکت کار می نمایند. کارکنان ژاپنی پیوند تنگاتنگی با شرکت خود دارند و متوجه هستند که آسایش آن ها به پیروزیت شرکت شان بستگی دارد.

10- پذیرش اشتباهات خود اهمیت زیادی دارد

اصطلاح بوشیدو در زبان ژاپنی به بسیاری از رموز افتخار و ایده آل هایی اشاره دارد که معین نماینده راه و رسم زندگی سامورایی ها است. پذیرش اشتباهات خود نقشی اساسی در زندگی ژاپنی ها دارد. در مواردی از تاریخ، سیاستمداران ژاپنی به دلیل آنکه پیروز نشدند وعده های تبلیغاتی خود را عملی نمایند، از سمت خود استعفا دادند. به همین دلیل بود که یوکیو هاتویاما بعد از 8 ماه نخست وزیری ژاپن، از سمت خود استعفا داد.

11- تنبیه بدنی بچه ها، ممنوعیت قانونی دارد

دولت ژاپن سال جاری قانونی وضع کرد که بر اساس آن هر گونه تنبیه بدنی بچه ها خردسال ممنوع است. این قانون هم در خصوص پدر و مادر ها صدق می نماید و هم مددکاران اجتماعی.

12- در ژاپن می توانید یک عروسی پوکمونی برگزار کنید

پای جشن های عجیب و غریب که به میان باشد، ژاپنی ها حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت. مثلاً در ژاپن مراسم های عروسی با تم بازی های ویدئویی یا انیمه زیاد برگزار می شود. اخیراً هم مراسم های عروسی با تم پوکمون و با حضور پیکاچو های غول پیکر، هواداران زیادی در ژاپن پیدا نموده اند. شرکت برگزاری این مراسم های عروسی همکاری ای رسمی با شرکت پوکمون دارد.

13- توکیو یکی از بهترین شهر های جهان شناخته شده

در سال 2015، توکیو از منظر امنیت فردی، امنیت سایبری، زیر ساخت ها و سلامت، امن ترین شهر جهان شناخته شد. سال گذشته هم نشریه Monocle، در فهرست بهترین شهر های جهان توکیو را در مقام دوم قرار داد. کارشناسان شهر های جهان را لز نظر 60 ویژگی مورد آنالیز قرار داده بودند، از ویژگی های اساسی (امنیت و زیست بوم) گرفته تا ویژگی های خاص. برای مثال، شهر نشین ها عواملی مثل احیای مناطق صنعتی قدیمی در شهر و هزینه یک لیوان نوشیدنی در کافه های آن را در نظر گرفته بودند.

14- ژاپن بیشترین جمعیت افراد صد ساله در جهان را دارد

ژاپن بالاترین نرخ امید به زندگی در جهان را دارد که به طور متوسط 84 سال است. امروزه بیشتر از 30 هزار فرد بالای صد سال در ژاپن وجود دارد. این مسأله دلایل مختلفی دارد. اول آنکه، در 60 سال اخیر، شرایط مراقبت های بهداشتی بسیار بهبود پیدا نموده. دوم رفاه بالای شهفرایندان است که آن هم در این مسأله نقش مهمی دارد. سوم آنکه، ژاپنی ها حالا بیش از گذشته به سالمندان توجه دارند. در ژاپن مراکز مختلفی در زمینه کهولت شناسی به وجود آمده که کار آن ها تحقیق درباره جنبه های مختلف فرایند پیری در انسان و روش های مقابله با آن است.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1591

به "حقایقی کمتر شنیده شده از کشور ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی کمتر شنیده شده از کشور ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید