قارچ یک جا به کار آمد، ساخت تراشه الکترونیکی از قارچ!

به گزارش دانشنامه آریایی، ایسنا نوشت: دانشمندان اتریشی در پژوهش جدیدی نشان داده اند که تجهیزات الکترونیکی آینده را می توان از قارچ ها ساخت تا زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت باشند.

قارچ یک جا به کار آمد، ساخت تراشه الکترونیکی از قارچ!

قارچ به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای چرم و فوم متراکم معرفی شده است. یک پژوهش تازه نشان می دهد که شاید بتوان از قارچ در دستگاه های الکترونیکی زیست تخریب پذیر نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

عکس | خداحافظی باشکوه لامبورگینی از دنیای خودروهای بنزینی

عکس | مرگبارترین هواپیمای بویینگ که برای بمباران کردن یک کشور کافی است!

عکس | راز وحشتناک آرواره های مار پیتون که همه چیز را می بلعد!

مارتین کالتنبرونر(Martin Kaltenbrunner)، دوریس دانینگر(Doris Danninger) و رولاند پراکنر (Roland Pruckner)، دانشمندان دانشگاه یوهانس کپلر لینز(JKU) اتریش، این کاربرد تازه قارچ را کم و بیش به طور تصادفی کشف کردند.

آنها هنگام آنالیز استفاده از قارچ در کاربردهایی مانند عایق ساختمانی، دریافتند که قارچ ریشی(reishi mushroom) با نام علمی Ganoderma lucidum دارای پوسته بیرونی بسیار سفتی است که از بافت نرم زیرین در برابر عوامل بیماری زا و انواع دیگر قارچ ها محافظت می نماید.

آنالیز ها نشان داد که پوسته را می توان به راحتی برداشت و خشک کرد تا ماده ای قوی، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر حرارت تشکیل گردد که می تواند تا دمای 250 درجه سلسیوس را تحمل کند. پژوهشگران گفتند که وقتی این ماده در محیط مناسب بماند، به طور کامل تجزیه می گردد. آنها با در نظر گرفتن این ویژگی ها امیدوارند که این ماده موسوم به میسلیوترونیک(MycelioTronic) روزی بتواند به عنوان بستری برای بردهای مدار چاپی در دستگاه های الکترونیکی انعطاف پذیر عمل کند.

بسترهای موجود در چنین بردهایی در حال حاضر از پلیمرهایی ساخته می شوند که به سختی قابل جدا شدن از سایر اجزا هستند. در نتیجه، بازیافت پلیمرها و سایر اجزا سخت است. در مقابل، هنگامی که بستر مبتنی بر قارچ تجزیه زیستی گردد، سایر اجزای غیرقابل تجزیه را نیز به سادگی می توان برداشت و بازیافت کرد.

این ماده را می توان در ایمپلنت های پزشکی نیز مورد استفاده قرار داد که به گونه ای طراحی شده اند تا به محض مورد احتیاج نبودن، به طور بی ضرر در بدن حل شوند.

پژوهشگران قبلا در یک تمرین اثبات مفهوم، حسگرهایی ساخته اند که در آنها، تراشه های الکترونیکی معمولی روی یک بستر میسلیوترونیک لحیم شده اند. آنها در حال حاضر در پی استفاده از این ماده در اجزای دیگر، با هدف نهایی فراوری یک برد مدار کاملا زیست تخریب پذیر هستند.

58321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 آبان 1401 بروزرسانی: 24 آبان 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2296

به "قارچ یک جا به کار آمد، ساخت تراشه الکترونیکی از قارچ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ یک جا به کار آمد، ساخت تراشه الکترونیکی از قارچ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید