پیرترین درخت اروپا بعد از 1200 سال همچنان رشد می نماید!

به گزارش دانشنامه آریایی، قدیمی ترین درخت اروپا

گروهی از محققان که بر روی پارک ملی نواحی جنوبی ایتالیا مطالعه می کردند اخیرا پیروز شدند قدیمی ترین درخت اروپا را کشف نمایند: این درخت کاج هلدریچ (Heldreichs pine) است که حداقل 1230 سال سن دارد و همچنان هم رشد می نماید. این درخت باستانی که به ایتالوس معروف است توسط گروهی از محققان دانشگاه توسیا بر روی دامنه های کوهی در پارک ملی پولینو در ایتالیا کشف شد. محققان همین که ایتالوس را دیدند فهمیدند که با یک گونه باستانی روبرو شده اند اما هیچ وقت فکرش را هم نمی کردند که این درخت قدیمی ترین درختی باشد که تا به حال در کل قاره اروپا کشف شده است! اگر می خواهید از قدیمی ترین درخت اروپا بیشتر بدانید در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

پیرترین درخت اروپا بعد از 1200 سال همچنان رشد می نماید!

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا زمستان 99 همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

پارک ملی پولینو در جنوب شهر ناپل ایتالیا، بزرگ ترین پارک کشور است و با اینکه در مرزهایش روستاهای کوچکی قرار گرفته اما شرایط محیطی سختی دارد. حدودا سه سال تیمی بر روی این پارک تحقیقاتی انجام داد تا بتواند درختان پیر جنگل و همینطور تغییرات محیطی را در طول زمان آنالیز کند. بر روی صخره ای پر شیب درختی پیدا شد که از درختان اطرافش قدیمی تر به نظر می رسید. تخمین سن و سال درخت سخت بود مخصوصا این که معلوم شد که هسته درخت بر اثر دلایلی کاملا متلاشی شده و چیزی از آن به جای نمانده است. نکته عجیب تر درباره این درخت این است که علی رغم سن زیادش همچنان در حال رشد است و در دهه های اخیر حلقه های زیادی بر روی تنه آن رشد نموده اند.

چالش اصلی پیدا کردن سن درخت بود چون داخل درخت و آن بخشی که باید قدیمی ترین حلقه بر روی آن دیده گردد به دلایلی کاملا از بین رفته بود. در واقع داخلی ترین بخش درخت دقیقا مثل غبار و گردو خاک شده بود، چیزی که محققان را تعجب زده کرد چون آن ها برای اولین بار با هسته متلاشی شده درخت روبرو می شدند. نیازی به گفتن نیست که تشخیص سن درخت از روی حلقه های تنه غیر ممکن بود! باید راهی پیدا می شد تا سن این درخت مشکوک پیدا گردد چون در غیر این صورت بدون هیچ نتیجه گیری به حال خود رها می شد. خوشبختانه به خاطر موقعیت این کاج بر روی دامنه های پر شیب، قسمتی از ریشه هایش از خاک بیرون زده بود و محققان توانستند به راحتی با استفاده از رادیو کربن سن دقیق درخت را تخمین بزنند چون دقیقا مثل تنه، ریشه ها هم حلقه های سالیانه فراوری می نمایند.

محققان بعد از آنالیز نمونه های جمع آوری شده به این نتیجه رسیدند که اولین حلقه بر روی این درخت در سال 789 شکل گرفته و این یعنی ایتالوس حداقل 1230 سال سن دارد. رکورد پیرترین درخت اروپا شکسته شد! چون این درخت حداقل دو قرن از قدیمی ترین درخت قبلی اروپا پیرتر است. تا پیش از کشف ایتالوس قدیمی ترین درخت اروپا یک کاج قدیمی در کشور یونان بود که 1075 سال سن داشت.

دانشمندان بر این باورند که موقعیت دور افتاده ایتالوس نقش مهمی در زنده ماندن طولانی آن دارد. درخت بر روی دامنه های پر شیب قرار گرفته و همین عامل باعث شده تا این همه سال از شر چوب بری ها و آتش های طبیعی در امان باشد. با این حال این نکته را هم باید در نظر گرفت که جایی که ایتالوس در آن کشف شد زیستگاه هزاران کاج دیگر هم هست اما بیشتر آن ها بین 500 تا 600 سال عمر نموده اند و فقط سه گونه از آن ها بیش از 1000 سال سن دارند.

یافته های جدید نشان می دهد که گرم شدن دنیا و دیگر تغییرات آب و هوایی هیچ تاثیر منفی ای بر روی درخت های باستانی مثل ایتالوس ندارد برای همین است که این درخت در دهه های اخیر رشد خوبی داشته است. آنالیز حلقه های درخت نشان می دهد که این درخت بعد از اینکه در چند قرن حلقه های کوچکتری فراوری کرد اما در دو دهه گذشته دوباره به حلقه های بزرگ رسید و این یعنی شرایط محیطی بهتری برای آن فراهم شده است.

محققان به این نتیجه رسیده اند که با وجودی که شاخ و برگ های قدیمی ترین درخت اروپا در سالیان اخیر کم شده اما این درخت همچنان رشد می نماید و حتی می تواند تا چندین قرن دیگر هم زنده بماند. بیشتر برگ های این درخت از بین رفته اما بخشی از آن همچنان در حال رشد است و می تواند تا سالیان سال هم زنده بماند. این درخت تا به حال در شرایط سخت کوهستانی زندگی نموده و با بسیاری از ناملایمات طبیعی دست و پنجه نرم نموده است. دقیقا نمی توان تخمین زد که ایتالوس تا چند سال دیگر زنده می ماند اما مقایسه آن با گونه های هزاران ساله ای که در قاره آمریکای شمالی زندگی می نمایند نشان می دهد که این درخت می تواند سالیان سال به زندگی ادامه دهد.

به طور کلی درخت می تواند تا هزار سال زنده بماند البته به شرطی که انسان ها تمایلی به زندگی در محیط طبیعی آن درخت نداشته باشند! و این همان نکته کلیدی برای سالم ماندن این درخت است. اروپا درختان دیگری هم دارد که عده ای معتقدند از این درخت قدیمی تر است اما سن آن ها به طور علمی معین نشده است. در سوئد درختی هست که می گویند 9500 سال سن دارد اما این درخت بخشی از یک کلونی است و تنه فعلی آن بسیار جوان تر از این حرف هاست و چند دهه بیشتر از سنش نمی گذرد.

منبع: odditycentral.com

منبع: الی گشت
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 746

به "پیرترین درخت اروپا بعد از 1200 سال همچنان رشد می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیرترین درخت اروپا بعد از 1200 سال همچنان رشد می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید