ابتکاراتی جدید برای رونق گردشگری کشور
به گزارش دانشنامه آریایی، براساس آخرین اخبار بدست آمده، مواردی نظیر مشخص مسیرهای گردشگری متنوع، مشخص تقویم جشنواره ها، معرفی سفیر، استفاده از ظرفیت مغفول و استفاده از چهره ها را می توان از مواردی دانست که برای رونق گردشگری موثرند. این خبر پیرامون راه های رونق گردشگری یا روش های رونق گردشگری نگارش شده است.
با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.
راه های رونق یافتن گردشگری
غلامحسین ابراهیمی ، کارشناس حوزه بین الملل و گردشگری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روابط بین الملل بیش از بیست سال سابقه کار در بخش های اقتصادی و گردشگری را در کارنامه خود دارد. وی در حال حاضر، رایزن درجه یک سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند است. او در یادداشتی مسائل گردشگری ایران را آنالیز و پیشنهادهایی برای حل آن ها بیان نمود. در این یادداشت که آن را در اختیار خبرگزاری قرار داد، آمده است: شاید بتوان مسائل گردشگری ایران و راه های رونق گردشگری را در دو مقوله آنالیز کرد؛ مقوله اول را می توان ذهنیت تصمیم گیرندگان و نخبگان اجرایی کشور دانست که هنوز به معنای واقعی کلمه گردشگری را به عنوان یک صنعت درآمد زا با غلبه ماهیت اقتصادی نپذیرفته اند. مقوله دوم را طبعاً می توان در حوزه های مختلفی مانند این مسائل بیان نمود. نبود زیرساخت های گردشگری، ضعف خدمات فرودگاهی و اقامتی، عدم وجود سیستم حمل و نقل چند وجهی ارزان، آموزش مستمر مردم و فعالان حوزه گردشگری، ضعف دانش زبان انگلیسی، مشکل انتقال اقتصادی و بانکی، نبود سیستم تبلیغات و بازاریابی هدفمند و روزآمد، مدیریت ضعیف اجرایی و گردشگری و در نهایت نبود نیروی انسانی آموزش دیده و آشنا به فرهنگ بین المللی و کار در عرصه گردشگری حرفه ای. به عنوان مثال در بسیاری از کشورهای پیروز گردشگری مثل تونس، بیشترین تنوع اقامتگاه در این کشورهاست. به طوریکه حق انتخاب از هتل و اقامتگاه های 10 دلاری تا بالای 100 دلاری وجود دارد یا در زمینه آموزش مستمر، برگزاری کارگاه های آموزشی برای روستائیان فعال حوزه گردشگری جنگل و روستایی امری مستمر و برنامه ریزی شد. شاید قبول این موضوع سخت باشد ولی در سال 2013 در ایام خدمت در لهستان، از بین حدود دوهزار گردشگر لهستانی و لیتوانیایی که در فاصله زمانی سال های 2011 و 2012 به ایران سفر نموده بودند، پرسش نامه ای را در قالب مسابقه سفر به ایران توزیع شد و در آن از مهمترین مشکلشان در سفر به ایران سوال شد که در پاسخ، بیش از 50 درصد آن ها مشکل سرویس بهداشتی در ایران را بیان نمودند. مطالعه دقیق اخبار روزانه گردشگری کشورها یا مشاهدات حضوری دنیای بزرگ و متنوع گردشگری، می تواند نگاه دقیق و تجربه خوبی از ابتکارات گردشگری به ما بدهد که به بعضی از روش های رونق گردشگری که محصول تجربه و مشاهده شخصی است، اشاره می گردد؛
ابتکار اول: مشخص جهت گردشگری متنوع و عادلانه یکی از روش های رونق گردشگری هست. بسیاری از کشورهای فعال در حوزه گردشگری، همزمان با توجه به مراکز اصلی گردشگری، نقاط کمتر توسعه یافته و دارای ظرفیت را نیز مورد توجه قرار می دهند، بطوری که امکان توزیع عادلانه کالای گردشگری فراهم گردد. به عنوان مثال می توان به ابتکار ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی در سی سال گذشته برای معرفی جزیره گمنام لنکاوی و تبدیل آن از یک جزیره نسبتا فقیر و کمتر توسعه یافته به یکی از قطب های گردشگری آن کشور با هویت دادن آن به عنوان مرکز برگزاری نمایشگاهی (نظامی) و همزمان ایجاد جاذبه های تصنعی گردشگری و استفاده از ظرفیت گردشگری طبیعت آن اشاره نمود.
ابتکار دوم: مشخص تقویم جشنواره های گردشگری کشور یکی دیگر از راه های رونق گردشگری هست. کشورهای مهم گردشگری معمولا در سه طرح شهری، استانی و ملی، تقویم های ثابت و سیال جشنواره های گردشکری را تدوین و معرفی می نمایند که خود تبدیل به یکی از جاذبه های مهم در گردشگری داخلی و بین المللی می شوند. بعنوان مثال در لهستان تقویم گردشگری ثابت آن کشور در سطح ملی و شهری به طور سالانه با ذکر دقیق روز و ماه و حتی ساعت جشنواره می پرداخت که بالطبع این امر برنامه ریزی را برای گردشگر داخلی و خارجی برای شرکت در آن آسان می نمود.
ابتکار سوم: معرفی سفیر گردشگری. کشورهای در حال رشد به لحاظ تبلیغاتی معمولا از بین شخصیت های موثر و تاثیر گذار کشورهای هدف که علاقمند به فرهنگ و تاریخ آن کشور هستند، فردی را به عنوان سفیر گردشگری معرفی و از نفوذ وی در بین افکار عمومی و نخبگان کشور هدف برای معرفی و به تعبیری بازاریابی گردشگری خود استفاده می نمایند. این تجربه در کشورهایی مثل اردن، مغرب و مصر در گذشته و یا ازبکستان در سال های اخیر به دفعات استفاده شد. به طوری که ازبکستان در سال گذشته در کشورهای مختلف اقدام به معرفی سفیر گردشگری کرد که از آن جمله می توان به خانم اکو شری مارگیانتی، رئیس دانشگاه گونادارمای اندونزی اشاره نمود که به عنوان سفیر افتخاری گردشگری ازبکستان در آن کشور انتخاب شد.
ابتکار چهارم: استفاده از ظرفیت مغفول و بلا استفاده محلی. هنر مدیریت گردشگری ، بهره برداری از امکانات و داشته های موجود است. نمونه ملموس این ابتکار را می توان در کشورهای مختلف از جمله مالزی در تبدیل سکوی نفتی غیر فعال در جزیره صباح این کشور به یک کالای گردشگری و هتل مشاهده کرد که به دلیل دسترسی خاص به مرجان های دریایی، به یکی از جذابیت های گردشگری ایالت صباح مالزی تبدیل شد. نمونه دیگر این ابتکار را می توان در معدن نمک ویلیچکای لهستان در نزدیکی شهر تاریخی کراکوف اشاره نمود که سالانه بازدید نماینده میلیونی دارد.
ابتکار پنجم: استفاده از چهره ها. استفاده از چهره ها سال هاست که به عنوان تجربه پیروز در حوزه گردشگری استفاده می گردد. در این رابطه می توان به الگوی پیروز اردن در معرفی جاذبه گردشگری غار پترا در سال 2004 اشاره نمود که هیات گردشگری و ملکه اردن با دعوت از تعدادی از شخصیت های برجسته و بویژه برندگان صلح نوبل، پترا را در فهرست رقابتی عجایب هفت گانه که توسط یکی از موسسات بین المللی برگزار شده بود قرار داد.
منبع: خبرگزاری مهر
منبع: همگردی