احداث 4 ایستگاه قطار در نقاط مختلف تهران

به گزارش دانشنامه آریایی، سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی راه آهن در نشست خبری با اشاره به ضرورت وجود ایستگاه های راه آهن در داخل شهرها، اظهار کرد: در بسیاری از نقاط جهان برای توسعه شهر به ایستگاه های راه آهن پرداخته شده و آنها را به مراکز بزرگ خدمات رسانی به شهروندان تبدیل نموده اند.

احداث 4 ایستگاه قطار در نقاط مختلف تهران

محمدزاده در این زمینه به ایستگاه های قطار در شهرهای پاریس، لندن و برلین اشاره نمود و اضافه نمود که در سال 2007 میلادی بزرگترین ایستگاه راه آهن اروپا در دل شهر برلین ساخته شد.

محمدزاده ادامه داد:

راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای اهداف توسعه ای دولت از سال 92 برنامه توسعه ایستگاه راه آهن تهران را در دستور کار قرارداد و در این راستا از یک مشاور فرانسوی که مشاور بیش از 100 کشور بزرگ جهانست، استفاده نموده است.

معاون فنی راه آهن با تاکید بر این که سهم قطار در آلودگی هوای تهران به استناد گزارش شهرداری مرکز کمتر از یک درصد است از انتقاد عده ای در مورد وجود لکوموتیوهای قدیمی در ناوگان ریلی کشور انتقاد کرد و گفت:

برخلاف اظهارات بعضی، لکوموتیوهای مسافری موجود در شبکه ریلی دارای استاندارد یورو4 بوده و کمترین اندازه آلودگی را در بین لکوموتیوهای موجود در جهان دارند، علاوه بر این سن این لکوموتیوها 3 تا 6 سال و بعضاً چند ماه است.

محمدزاده در ادامه با طرح این پرسش که اگر قرار باشد ایستگاه راه آهن تهران به مثلا شهر آفتاب برود چگونه می خواهیم به مردم خدمات ارائه دهیم، اضافه نمود که سیر قطار تهران-شیراز از زمان سیر اتوبوس کمتر است، اما با این حال مردم از سفر با قطار استقبال نمی نمایند، علت این مسئله نیز ساختن ایستگاه راه آهن شیراز در فاصله حدود 9 کیلومتری خارج از شهر است.

بعلاوه با تاکید بر این که رویکرد ما در راه آهن بازآفرینی جنوب تهران با توسعه ایستگاه کنونی راه آهن است، توضیح داد که ما در پی ساخت ایستگاه های راه آهن در محدوده های فرودگاه مهرآباد، میدان آزادی، اراضی عباس آباد و شهر ری هستیم.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن بعلاوه با بیان این که فاصله تهران-قم با قطار حدود 85 دقیقه است و مسافران پس از پیاده شدن از ایستگاه راه آهن قم 7 دقیقه با حرم فاصله دارند، اضافه نمود:

در شهر لندن بالغ بر 10 ایستگاه راه آهن احداث شده که هر کدام از آنها 10 تا 12 هکتار وسعت دارند.

محمدزاده با بیان این که در حال مذاکره با شهرداری تهران برای اتصال ایستگاه راه آهن به مترو هستیم، یادآور شد که به علت بعضی کج سلیقگی ها ایستگاه خط 3 مترو زیرساخت راه آهن ساخته شده و باعث ورود بار ترافیکی به میدان راه آهن می گردد. برای برطرف این مسئله در حال مذاکره با شهرداری هستیم تا با تونل زیرزمینی مسافران سیستم حمل ونقل مترو را به ایستگاه تهران منتقل کنیم.

معاون فنی راه آهن با اشاره به این که برای ارائه خدمات به مردم نباید باعث آزار و اذیت آنها شویم، گفت:

راه آهن برنامه راه اندازی قطارها میان بُرد تهران-ورامین-پیشوا، تهران هشتگرد-قزوین و تهران پرند را در دست اجرا دارد.

وی با بیان این که روزانه 500 هزار خودرو وارد تهران می گردد از برنامه اتصال خطوط مترو از جمله ری و جوانمرد قصاب به راه آهن تهران اطلاع داد و اضافه نمود:

برای خدمات رسانی به مردم نباید صورت مسئله را پاک کنیم بلکه باید صورت مسئله را خوب حل کنیم. ما آمادگی تعامل با شهرداری را برای تبدیل ایستگاه راه آهن تهران به مرکز توسعه شهر و ارائه خدمات را داریم.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن تصمیم به زیر زمین بردن راه آهن در منطقه ها 17 و 18 تهران را اشتباه دانست و اظهار کرد که این کار باعث ایجاد آسیب های اجتماعی شده است، ضمن آن که با پول این کار (حدود 750 میلیارد تومان-1200 میلیارد تومان به قیمت روز) می توانستیم ظرفیت حمل بار ریلی در کشور را دو برابر نموده و راه آهن را توسعه دهیم.

منبع: کجارو / تسنیم
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2108

به "احداث 4 ایستگاه قطار در نقاط مختلف تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث 4 ایستگاه قطار در نقاط مختلف تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید