قوی ترین پاسپورت های جهان در سال 2018

به گزارش دانشنامه آریایی، وب سایت کارناوال: یکی از ابتدایی ترین نیازها برای سفرهای خارجی گذرنامه یا پاسپورت است. در واقع پاسپورت هر شخص نشان می دهد که او کجا به جهان آمده و تا حالا به چه کشورهایی وارد شده است. می توان گفت شما بدون داشتن پاسپورت نمی توانید به کشورهای دیگر سفر کنید.

قوی ترین پاسپورت های جهان در سال 2018

باید بدانید که از میان پاسپورت هایی که کشورهای مختلف صادر می نمایند، بعضی از آن ها قدرت بیشتری دارند. قوی تر بودن پاسپورت به این معناست که ساکنان آن کشور اجازه ورود به تعداد بیشتری از کشورها را بدون داشتن ویزا دارند. مردم هر کشوری می توانند بدون دریافت ویزا به بعضی از سرزمین ها سفر نمایند؛ اما برای ورود به باقی کشورها نیاز به ویزا دارند.

هر سال بر اساس موقعیت مالی و سیاسی کشورهای مختلف، اعتبار یا قدرت پاسپورت ها نیز تغییر می نماید. در این مطلب می خواهیم به آنالیز قدرتمندترین گذرنامه های سال 2018 بپردازیم.

در نظر داشته باشید که رتبه بندی هایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد بر اساس وبسایت معتبر پاسپورت ایندکس (passportindex) است و شاید این رتبه بندی ها را در وبسایت های دیگر با کمی تغییر ببینید. شاید تصور کنید که کشورهایی که پاسپورت شان قدرت بیشتری دارند در اروپا و آمریکا هستند اما اگر در ادامه همراه ما بمانید متوجه خواهید شد که گذرنامه بعضی از کشورهای آسیایی از برترین و قوی ترین ها هستند. اگر شما هم کنجکاوید که بیشتر بدانید قدرت پاسپورت ایران و سایر کشورها چقدر است، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

معرفی وبسایت پاسپورت ایندکس | قدرت گذرنامه ایران

پیش از این که با هم قدرت پاسپورت های کشورهای گوناگون را آنالیز کنیم و میزان قدرت گذرنامه ایران را بسنجیم کمی بیشتر با وبسایت پاسپورت ایندکس آشنا می شویم. این رسانه محبوب ترین ابزار تعاملی آنلاین به شمار می رود که افراد بسیاری به آن مراجعه می نمایند تا از قدرت پاسپورت های گوناگون آگاه شوند.

با بازدید از پاسپورت ایندکس می توانید با دنیای شگفت انگیز گذرنامه ها آشنا شده و طرح ها و شکل و شمایل گذرنامه هر کشور را نیز ببینید. حتا در این وبسایت امکان مقایسه گذرنامه ها با یکدیگر نیز وجود دارد. اگر علاقه مند هستید که همواره از اخبار روز و تغییرات مربوط به پاسپورت ها باخبر باشید می توانید به پاسپورت ایندکس رفته و خبرهای دسته اول را به دست بیاورید.

در این سایت 199 کشور مورد آنالیز قرار می گیرند و مناطق خودمختاری که پاسپورت صادر نمی نمایند جزو پژوهش های پاسپورت ایندکس نیستند. بد نیست بدانید که بسیاری از تصاویری که از پاسپورت های کشورهای مختلف در این رسانه می بینید، توسط شهروندان آن کشور برای پاسپورت ایندکس ارسال شده اند و معتبر هستند.

اما چگونه قدرت هر پاسپورت سنجیده می گردد؟ جالب است بدانید که برای معین شدن این موضوع، فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می گردد. از مهم ترین موضوع های مورد آنالیز می توان به تعداد سفرهای بدون نیاز به ویزا، رتبه بندی بر اساس حقوقی که گذرنامه به شخص شهروند می دهد، قیمت اخذ ویزای هر کشور و... اشاره نمود. به صورت کلی می توانیم بگوییم که هر شخص یا دولتمردی می تواند با آنالیز این وبسایت اطلاعات بسیار خوبی برای برنامه های آینده خود و کشورش به دست بیاورد.

درباره قدرت گذرنامه کشورمان باید بگوییم که متاسفانه پاسپورت ایران جزو 20 پاسپورت قدرتمند دنیا نیست؛ پاسپورت ما رتبه 91 را دارد. این رتبه به این معناست که ما می توانیم به 39 کشور دنیا بدون ویزا وارد شویم و برای باقی کشورها نیاز به ویزا خواهیم داشت. توجه داشته باشید که ما ایرانی ها برای 12 کشور از این 39 سرزمین نیز نیاز به اخذ ویزای لب مرزی داریم. کشورهای هم رتبه ایران در قدرت پاسپورت بنگلادش، سری لانکا و اریتره (Eritrea) هستند. بد نیست بدانید که ضعیف ترین گذرنامه هم متعلق به کشور افغانستان است و ساکنان این کشور می توانند به 25 کشور بدون ویزا وارد شوند.

اگر تمایل دارید که با قدرت پاسپورت دیگر کشورها نیز آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

1- سنگاپور | قویترین گذرنامه دنیا

سنگاپور یکی از مدرن ترین کشورهای دنیاست که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. پایتخت این کشور نیز شهر سنگاپور نام دارد. ثروت زیاد و صنعت گردشگری قوی این کشور در چند سال اخیر تعجب مردم کشورهای گوناگون را بر انگیخته است.

افرادی که گذرنامه سنگاپور را دارند می توانند بدون داشتن ویزا، به 164 کشور دنیا سفر نمایند. البته ضروری است ذکر کنیم که در حقیقت آن ها می توانند به 127 کشور بدون ویزا سفر نمایند و برای 37 کشور باقی مانده باید لب مرز یا در فرودگاه ها ویزا بگیرند. در هر صورت سنگاپور با قدرت تمام در صدر جدول گذرنامه های قوی دنیا ایستاده است.

پاسپورت سنگاپور:

تعداد کشورهای بدون ویزا

: 127

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند

: 37

2- کره جنوبی

کره جنوبی کشوری در بخش جنوبی شبه جزیره کره است. این کشور در شرق آسیا واقع شده است و پایتختش شهر سئول نام دارد. این سرزمین در چند دهه گذشته پیشرفت مالی چشم گیری داشته است. کره با سرعت بسیار زیادی ارتقا یافت به همین خاطر حالا به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شده است. اقتصاد توسعه یافته یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث شده کره در همه زمینه های دیگر نیز به پیروزیت دست یابد.

حالا شاهدیم که گذرنامه کره جنوبی دومین گذرنامه پرقدرت دنیا است. ساکنان کره جنوبی می توانند به 163 کشور دنیا بدون ویزا وارد شوند. همان طور که متوجه شدید کره جنوبی با وجود یک اختلاف از سنگاپور عقب افتاده است.

پاسپورت کره جنوبی:

تعداد کشورهای بدون ویزا:

121

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند

: 42

3- آلمان و ژاپن

آلمان و ژاپن هر دو با هم رتبه سوم پاسپورت های قدرتمند دنیا را به دست آورده اند. افرادی که پاسپورت یکی از این دو کشور را داشته باشند می توانند بدون نیاز به ویزا به 162 کشور وارد شوند.

جمهوری فدرال آلمان یکی از محبوب ترین کشورهای اروپایی برای گردشگران و به خصوص مهاجران است به همین دلیل سالانه مسافران زیادی تمایل دارند که به آن سفر نمایند.

درباره ژاپن هم باید بگوییم که به دست آوردن چنین جایگاهی توسط این کشور قدرتمند دور از ذهن نبود زیرا ژاپن یکی از قدرت های اصلی اقتصاد دنیا است و جزو پنج اقتصاد عظیم دنیا به حساب می آید.

پاسپورت آلمان:

تعداد کشورهای بدون ویزا:

126

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند

: 36

پاسپورت ژاپن:

تعداد کشورهای بدون ویزا:

120

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند:

42

4-دانمارک، سوئد، فنلاند، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا

شش کشور در رتبه چهارم پاسپورت های قدرتمند دنیا جای گرفته اند. افرادی که پاسپورت یکی از کشورهای دانمارک، سوئد، فنلاند، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا را دارند، می توانند به 161 کشور دنیا بدون داشتن ویزا وارد شوند. همه این کشورها در اروپا هستند و از نظر مالی شباهت های زیادی با یکدیگر دارند.

پاسپورت دانمارک، سوئد، فنلاند:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 126

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 35

پاسپورت ایتالیا:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 125

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 36

پاسپورت فرانسه:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 124

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 37

پاسپورت اسپانیا:

تعداد کشورهای بدون ویزا

:

123

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 38

5- کشورهای رتبه پنجم

کشورهایی که در این قسمت به آن ها می پردازیم همه با هم رتبه پنجم پاسپورت های قدرتمند دنیا را دارند:

لوکزامبورگ

: این کشور در شمال اروپا واقع شده است و با کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک هم مرز است. بد نیست بدانید که لوکزامبورگ در میان کشورهای اروپایی بالاترین درآمد سالانه را دارد.

نروژ:

این کشور در غرب اسکاندیناوی قرار و منابع نفتی بسیاری دارد؛ اما پایه اقتصاد آن به هیچ وجه نفت نیست و سعی دارد درآمد حاصل از نفت را ذخیره و یا برای ارتقای صنایعش استفاده کند.

هلند:

پایتخت این کشور آمستردام است و در سمت شمال غربی اروپا واقع شده است. در دو دهه گذشته این کشور توانسته به خوبی شرایط مالیش را سروسامان دهد و نرخ بیکاری و تورمش را کم کند.

بلژیک:

شهر بروکسل پایتخت بلژیک است. اقتصاد این کشور تا حدود زیادی به تجارت با کشورهای دیگر وابسته است.

اتریش

: این کشور یکی از ثروتمندترین سرزمین های دنیا است. بد نیست بدانید که اتریش از مناطقی است که خصوصی سازی تا حدود زیادی در آن رواج داشته و پیروز بوده است.

پرتغال

: پرتغال در جنوب غربی اروپا واقع شده و اقتصاد آن بیشتر بر پایه ماهیگیری، فراوری نوشیدنی و فراوریات چوب پنبه ای راسخ است.

بریتانیا:

این کشور در اروپای غربی واقع شده است و به سه بخش انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز تقسیم می گردد.

ایالات متحده آمریکا:

شاید تصور می کردید که ایالات متحده آمریکا رتبه نخست را در پاسپورت های پرقدرت داشته باشد؛ اما مشاهده می کنیم که در امسال (2018) این کشور جزو پاسپورت های رتبه پنجم است.

پاسپورت لوکزامبورگ:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 125

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 35

پاسپورت نروژ، هلند، بلژیک، اتریش:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 123

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 37

پاسپورت پرتقال:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 122

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 38

پاسپورت بریتانیا:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 118

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 42

پاسپورت ایالات متحده آمریکا:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 116

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 42

6- سوئیس، مالزی، ایرلند، کانادا

سوئیس، مالزی، ایرلند و کانادا همگی در رتبه ششم پاسپورت های دنیا قرار گرفته اند. اگر گذرنامه یکی از این کشورها را داشته باشید می توانید به 159 سرزمین دیگر بدون داشتن پاسپورت سفر کنید. سوئیس یکی دیگر از کشورهای قدرتمند غرب اروپاست که مالی بسیار قوی و با ثبات دارد و دیدن نام آن در این لیست جای تعجب نداشت؛ اما شاید توقع وجود مالزی را در این میان نداشتید. این کشور تجارتی بسیار قوی دارد و از نظر صنعت گردشگری نیز رو به پیشرفت است.

پاسپورت سوئیس:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 123

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 36

پاسپورت مالزی:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 121

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 38

پاسپورت ایرلند:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 116

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 33

پاسپورت کانادا:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 114

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 45

7- یونان

یونان کشوری در جنوب شبه جزیره بالکان است و از شرق با ترکیه مرز مشترک دارد. جالب این که در چند سال اخیر نرخ فراوری ناخالص داخلی یونان از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر بوده است و مالی رو به پیشرفت دارد. البته نباید نادیده گرفت که یونان نوسان های مالی مختلفی را پشت سر گذاشت؛ اما با این وجود هنوز هم جزو قدرتمندترین کشورهای دنیا از نظر مالی به شمار می رود.

پاسپورت یونان:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 158

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 36

8- کشورهای مالت، جمهوری چک، استرالیا

پیش از این که شرایط پاسپورت این سه کشور را آنالیز کنیم کمی بیشتر با آن ها آشنا می شویم:

مالت:

کشوری جزیره ای در دریای مدیترانه است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید؛ اما این سرزمین از دیرباز نقش استراتژیکی مهمی داشت. این کشور بسیار زیباست و جاذبه های دیدنی زیادی نیز دارد.

جمهوری چک:

کشوری در اروپای مرکزی است و یکی از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می آید. این کشور نیروهای کاری بسیار ماهری دارد و همین موضوع سبب شده تا پیشرفت چشمگیری داشته باشد. بد نیست بدانید که افراد بسیاری چک را با غذاهای خوشمزه اش می شناسند.

استرالیا: این کشور در نیم کره جنوبی واقع شده است و جزو کشورهای توسعه یافته و مهم دنیا به شمار می آید. کشاورزی و تجارت و بازرگانی نقشی اساسی در اقتصاد این کشور دارد.

پاسپورت مالت:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 123

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 34

پاسپورت جمهوری چک:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 121

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 36

پاسپورت استرالیا:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 110

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 47

9- نیوزیلند

این کشور در جنوب غربی اقیانوس آرام واقع شده است. نیوزیلند در واقع از دو جزیره عظیم و چند جزیره کوچکتر تشکیل شده است. نیوزیلند مالی پررونق و پیشرفته دارد. اقتصاد نیوزیلند بر اساس صادرات محصولات کشاورزی و دامی است. از مهم ترین نکاتی که می توان درباره این کشور به آن اشاره نمود، بالا بودن شاخص توسعه انسانی است که در مقایسه با کشورهای هم سطح خود شرایط بسیار خوبی دارد.

پاسپورت نیوزیلند:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 156

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 44

10- مجارستان و ایسلند

مجارستان و ایسلند از نظر قدرت پاسپورت هر دو در رتبه دهم قرار دارند. مجارستان در اروپای مرکزیست و اقتصاد خوب و با ثباتش را مدیون معادن بوکسیت (سنگی که از آن فلز آلومینیوم به دست می آید) و صادرات ماشین آلات صنعتی است.

ایسلند شمالی ترین کشور اروپایی به شمار می آید و اغلب آن را با هوای سرد و برف های سنگینش می شناسیم. اقتصاد این کشور بر پایه ماهیگیری و صنعت گردشگری است.

پاسپورت مجارستان:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 120

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 35

پاسپورت ایسلند:

تعداد کشورهای بدون ویزا: 119

تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز نیاز دارند: 36

منبع: برترین ها
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1013

به "قوی ترین پاسپورت های جهان در سال 2018" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوی ترین پاسپورت های جهان در سال 2018"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید