رابطه بین ساحل و دریا با سلامتی

به گزارش دانشنامه آریایی، ساکنان ساحلی و گردشگران سواحل برای قرن ها احساس سلامتی داشته اند، اما دانشمندان به تازگی آغاز به آنالیز مزایای سلامتی احتمالی زندگی در سواحل نموده اند.

رابطه بین ساحل و دریا با سلامتی

به گزارش مدیکال اکسپرس، با استفاده از داده های 15 کشور، تحقیقات تازه به سرپرستی ساندرا گایگر از گروه روان شناسی محیطی در دانشگاه وین اتریش گزارش های عمومی را تایید می نماید که زندگی در نزدیکی سواحل به ویژه بازدید از ساحل صرف نظر از کشور یا عایدی شخصی با سلامتی بهتر مرتبط است.

ایده تاثیر نزدیکی به اقیانوس بر افزایش سلامتی تازه نیست؛ اوایل سال 1660 پزشکان در انگلستان آغاز به ترغیب حمام کردن در دریا و پیاده روی در ساحل برای مزایای سلامتی کردند. اواسط دهه 1800 مصرف آب یا هوای دریا به طور گسترده ای به عنوان درمان های بهداشتی میان شهروندان ثروتمند اروپایی ترویج شد. پیشرفت های تکنولوژیکی در پزشکی در اوایل قرن بیستم منجر به کاهش چنین شیوه هایی شد که به تازگی دوباره میان حرفه پزشکی محبوبیت پیدا نموده اند.

به عنوان بخشی از پروژه دریاها، اقیانوس ها و سلامت عمومی در اروپا به رهبری پروفسور لورا فلمینگ، گایگر و همکارانش از دانشگاه های وین، اکستر و بیرمنگام و بعلاوه بلژیک و هیات دریایی اروپا، نظرات بیش از 15 هزار شرکت نماینده در 14 کشور اروپایی بلژیک، بلغارستان، چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسپانیا، بریتانیا و استرالیا در خصوص فعالیت های مختلف مرتبط با دریا و سلامت خود مورد آنالیز نهاده شد.

نتایج تحقیقات گروه محققان را شگفت زده کرد.

گایگر، محقق اصلی این تحقیق، گفت: تماشا چنین الگو های منسجم و روشنی در همه 15 کشور قابل توجه است. اکنون ما ثابت کردیم که به نظر می رسد همه نه فقط ثروتمندان، از بودن در ساحل سود می برند. اگرچه این جوامع به نسبت کوچک هستند، اما زندگی در نزدیکی و به ویژه بازدید از ساحل هنوز هم می تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت عموم داشته باشد.

درک مزایای بالقوه دسترسی به ساحل برای همه اعضاء جامعه کلید سیاست گذاری است. دکتر پائولا کلت از هیات دریایی اروپا گفت: مزایای بهداشتی قابل توجه دسترسی برابر و پایدار به سواحل ما باید زمانی در نظر گرفته گردد که کشور ها برنامه های فضایی دریایی خود را توسعه دهند؛ احتیاج های مسکن آینده را در نظر بگیرند و ارتباطات حمل ونقل عمومی را گسترده نمایند.

اما این مورد برای ساکنان محصور در خشکی مانند گایگر و همکارانش در اتریش چه معنایی دارد؟ میلیون ها نفر از اتریشی ها و دیگر اروپایی های مرکزی طی ماه های تابستان از سواحل بازدید می نمایند؛ بنابراین آنان نیز می توانند بعضی از این مزایا را تجربه نمایند. علاوه بر این بعلاوه قدردان مزایای بهداشتی مشابهی که به وسیله آب های داخلی مانند دریاچه ها و استخر های طبیعی ارائه می گردد، هستیم.

یافته های این تحقیق در مجله Communications Earth & Environment منتشر شده است.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2381

به "رابطه بین ساحل و دریا با سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه بین ساحل و دریا با سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید