السیسی برای جلوگیری از اعزام نیروهای ترکیه به لیبی از ترامپ یاری خواست

به گزارش دانشنامه آریایی، رئیس جمهور مصر در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود از او خواست برای مداخله ترکیه در لیبی، وارد میدان گردد.

السیسی برای جلوگیری از اعزام نیروهای ترکیه به لیبی از ترامپ یاری خواست

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه وان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویاییو بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیکر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالفتح السیسی رئیس جمهوری مصر که خود زمانی یک نظامی بوده است، روز پنج شنبه در تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به حمایت از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی پرداخت و او را فردی ضدتروریسم خواند.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر شامگاه پنجشنبه (5 دی) اعلام نمود که سیسی و ترامپ تلفنی در خصوص تحولات بعضی از پرونده های منطقه ای به ویژه اوضاع لیبی تلفنی گفت وگو و رایزنی نموده اند.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری مصر، عبدالفتح السیسی طی این گفت وگو تأکید کرد که مصر از اراده مردم لیبی در تحقق امنیت و ثبات این کشور حمایت می نماید. رئیس جمهور سیسی همچنین بر اهمیت نقش مهم اقدامات ارتش حفتر در مبارزه با فساد و تضعیف فعالیت های گروهک ها و شبه نظامیان مسلح در لیبی که تهدیدی برای امنیت جهانی است، تأکید کرد.

السیسی در تماس تلفنی امشب خود با ترامپ، خواهان ممانعت از مداخلات خارجی غیرقانونی در امور لیبی شد.

اشاره رئیس جمهور مصر به اظهارات اخیر مقامات ترکیه به ویژه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور است که بعد از ملاقات با مقامات دولت وفاق لیبی و تونس اعلام نمود که آنکارا آماده است در صورت درخواست این دولت، به لیبی نیروی نظامی بفرستد.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ معمر القذافی، دیکتاتور لیبی در سال 2011، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال 2015 با حمایت سازمان ملل و جامعه بین الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست فایز سراج بر اساس توافق صُخیرات مغرب تشکیل شد. هم اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و مجلس وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست عبدالله الثنی و مجلس در طبرق زدند که به مجلس طبرق معروف است و طی این سال ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و مجلس، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف بندی های بین المللی و منطقه ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می نمایند.

دو هفته پیش ترکیه دو تفاهم نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، باعث ناراحتی مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شده و قرار است چهار کشور یونان، مصر، فرانسه و قبرس یونانی نشین روزهای چهارم و پنجم ژانویه (13 و 14 دی) در قاهره حول تحولات لیبی دور هم جمع شوند.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 761

به "السیسی برای جلوگیری از اعزام نیروهای ترکیه به لیبی از ترامپ یاری خواست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "السیسی برای جلوگیری از اعزام نیروهای ترکیه به لیبی از ترامپ یاری خواست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید