با این ویتامین از خطر دیابت در امان باشید

به گزارش دانشنامه آریایی، نتیجه تحقیقات تازه نشان می دهد که چگونه ویتامین K به محافظت در برابر دیابت یاری می نماید.

با این ویتامین از خطر دیابت در امان باشید

به گزارش بهداشت نیوز، محققان کانادایی نقش تازهی را برای ویتامین K و گاما کربوکسیلاسیون در سلول های بتا و نقش محافظتی بالقوه آن ها در دیابت شناسایی نموده اند که برای اولین بار در 15 سال تحقیقات پایه به این نقش دست یافته اند.

کشف دانشمندان دانشگاه و مؤسسه تحقیقات بالینی مونترال (IRCM) یک پیشرفت خوشایند در درک مکانیسم های زمینه ای دیابت است، بیماری که از هر 11 نفر در سراسر دنیا یک نفر را مبتلا می نماید و هیچ درمانی ندارد.

این مطالعه تا حدی شرح می دهد که چگونه ویتامین K به پیشگیری از دیابت یاری نموده و می تواند به کاربردهای درمانی تازه برای دیابت نوع 2 منجر گردد.

ویتامین K یک ریز مغذی است که به علت نقشش در لخته شدن خون، به ویژه در گاما کربوکسیلاسیون، یک واکنش آنزیمی ضروری برای این فرآیند، شناخته شده است. چندین سال است که گمان می رود این ویتامین و در نتیجه گاما کربوکسیلاسیون ممکن است عملنمودهای دیگری نیز داشته باشد.

چندین مطالعه نشان می دهد که بین کاهش مصرف ویتامین K و افزایش خطر ابتلا به دیابت ارتباط وجود دارد. با این حال مکانیسم های بیولوژیکی که به وسیله آن ویتامین K در برابر دیابت نقش حفاظتی ایفا می نماید تا کنون یک راز به جای مانده است.

با این ویتامین از خطر دیابت در امان باشید

در مطالعه خود، ماتیو فرون، استادیار پژوهشی پزشکی UdeM و تیمش در IRCM ابتدا توانستند معین نمایند که آنزیم های دخیل در گاما کربوکسیلاسیون و بنابراین در استفاده از ویتامین K در مقادیر زیادی در سلول های بتای پانکراس وجود دارند. سلول هایی که انسولین گرانبهایی را فراوری می نمایند که سطح قند خون را کنترل می نماید.

فرون، محقق پیشرو در زیست شناسی مولکولی، در این باره گفت: واضح است که دیابت به علت کاهش تعداد سلول های بتا یا ناتوانی آن ها در فراوری انسولین کافی ایجاد می گردد، برای روشن شدن مکانیسم سلولی که بر اساس آن ویتامین K عملکرد سلول های بتا را حفظ می نماید، معین اینکه کدام پروتئین به وسیله گاما کربوکسیلاسیون در این سلول ها هدف قرار گرفته است، ضروری بود.

محققان در این مطالعه یک پروتئین گاما کربوکسیله شده تازه به نام ERGP را شناسایی کردند که این پروتئین نقش مهمی را در حفظ سطوح فیزیولوژیکی کلسیم در سلول های بتا به منظور جلوگیری از اختلال ترشح انسولین ایفا می نماید. در نهایت، این مطالعه نشان داد ویتامین K به وسیله گاما کربوکسیلاسیون برای ERGP برای انجام نقش خود لازم است.

این اولین بار در 15 سال گذشته است که یک پروتئین تازه وابسته به ویتامین K شناسایی شده است و زمینه تازهی از تحقیقات را در این زمینه باز می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 5 خرداد 1402 بروزرسانی: 5 خرداد 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2380

به "با این ویتامین از خطر دیابت در امان باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این ویتامین از خطر دیابت در امان باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید