تالاب گندمان، میزبان نخستین گونه کمیاب مرگوس کاکلی

به گزارش دانشنامه آریایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: یک فرد از گونه مرگوس (اردک ماهی خوار) کاکلی برای نخستین بار در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری مشاهده شد.

تالاب گندمان، میزبان نخستین گونه کمیاب مرگوس کاکلی

با وبسایت گردشگری سازمان میراث فرهنگی همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران انلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی اظهار کرد: مرگوس(اردک ماهی خوار) کاکلی با نام علمی (Mergus Serrator)پرنده ای است از تیره مرغابیان و از راسته غاز سانان که برای نخستین بار در تالاب گندمان توسط کرامت حافظی مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: تا اکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

احمدی مطرح نمود: این پرنده، حدود 56 سانتی متر طول دارد و بدنش کشیده و باریک و تا حدودی تیره رنگ است، هر دو جنس آن، کاکلی افشان در پشت سر دارند، هم اندازه اردک سرسبز و کوچکتر از اردک ماهیخوار است، پهلوهایش خاکستری است و طرح بالش شباهت به مرگوس بزرگ است، ولی دو خط باریک سیاه روی آینه بالی آن دیده می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در خصوص زیستگاه مرگوس کاکلی، گفت: این پرنده در دریاچه ها، رودخانه های با جریان سریع آب و آبگیرهایی که حاشیه پر درخت دارند، به سر می برد.

احمدی در انتها شرح داد: از گونه های کمیاب است که معمولا در شمال کشور دیده می شود و مشاهده آن در چهارمحال و بختیاری یافته ای جدید به شمار می رود، جمعیت این پرنده در ایران بسیار اندک است، بنابراین به برنامه ریزی و اقدام مناسب حفاظتی نیاز دارد.

تالاب گندمان با حدود 1070 هکتار وسعت در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن واقع شده است. این تالاب جزء 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-1352) به ثبت رسیده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 748

به "تالاب گندمان، میزبان نخستین گونه کمیاب مرگوس کاکلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب گندمان، میزبان نخستین گونه کمیاب مرگوس کاکلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید