تصاویر زیبا از لباس های فاخر ایرانی در موزه لباس شیراز

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران : فرهنگ و هنر یک کشور مجموعه ای از اقوام و نمادهایی است که از گذشته تا به حال به جای مانده است .نمادها مختص به حجاری و کتب تاریخی نیست بلکه در پوشش اشخاص و اقوام نیز قابل مشاهده ، پیگیری و مورد توجه خاص کشورهای اروپایی و آسیایی بوده است .

تصاویر زیبا از لباس های فاخر ایرانی در موزه لباس شیراز

علی ناجی : در یک سرزمین بدون آنکه نمادی از تاریخ و تمدن را مشاهده کنید فقط با تماشا یک دست لباس بر تن زنان و مردان آن سرزمین امروزه به راحتی متوجه می شوید که متعلق به چه کشور یا چه بخشی از سرزمین ایران وجهان است .

به عنوان مثال ، امروز جهانیان در افتتاح جام جهانی فوتبال ، والیبال و….. دیگر رشته ها با استفاده از لباس های سنتی جهت معرفی کشور خود استفاده می نمایند .

در افتتاحیه جام جهانی و ورزش های دیگر همانند مسابقه ، نمایشگاه و همایش های ملی و بین المللی کسی تندیس و مجسمه حمل نمی نماید بلکه با یک پوشش گروهی از لباس های سنتی مقصد به خوبی فرهنگ و سنت خود را به معرض نمایش می گذارند .

به همین دلیل ، سال 1384 تا 1387 سفری به استان های مختلف کشور انجام دادم و مستند زیبایی از تاریخچه لباس های اقوام ایرانی تهیه کردم که بخشی از این مستند ها در شبکه های ملی و برون مرزی صدا و سیما و استانی پخش گشت و بسیار مورد توجه نهاده شد .

امروز شیراز با داشتن موزه لباس های سنتی اقوام ایرانی ، یکی از فاخرترین پوشش اقوام را گردآوری نموده است .لباس هایی که با سکه های طلا و مروارید اصل ، نخ هایی از جنس طلا و….. دوخته و آذین بندی شده است .

یکی از ویژگی های سفر و گردش، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه ها دیگر است. کشور ایران به علت قدمت بالا و گذشته ای سرشار از فرهنگ غنی، از جمله کشور هایی است که در هر نقطه آن قومیت و فرهنگ منحصر به فردی را می توان دید. تجمع اقوام در ایران از نشانه های وحدت ملی و یک دلی همه اقوام با همدیگر است. در این مقاله سعی شده است که در خصوص یکی از نشانه های فرهنگ غنی مردم این سرزمین در استان های مختلف یعنی لباس های محلی ایران صحبت کنیم.

پوشش اقوام مختلف در ایران از تماشای ترین و مجذوب کننده ترین فرهنگ هایی است که هر گردشگری را به خود جذب می نماید. شاید برای شما پیش آمده باشد که در سفر به نقطه ای از کشور افرادی را با لباسی خاص و متفاوت ببینید و مقایسه لباس های مردم در گذشته و امروز به نظرتان جالب رسیده باشد ، حتی در کنار آنها عکس گرفته باشید. گاهی افراد سفر رفتن را با انتخاب یکی از هتل های ایران و یا رزرو هتل مورد نظرشان و شناسایی مکان های تاریخی و تفریحی و طبیعی مقصد شروع می نمایند.

قطعا معرفی همه فرهنگ ها کاری سخت و نیازمند به مقاله های بیشتر می باشد. آشنایی با پوشش قومیت های مختلف ساکن در شمال و جنوب و شرق و غرب ایران از جمله: ترک، لر، بلوچ، بختیاری، کرد و گیلکی و دیگر اقوام که بعضا روستا به روستا یا شهر به شهر تفاوت هایی باهم دارند نیازمند همت فیلمسازان و عکاسان حرفه ای است همان منطقه است .

چند نمونه از آلبوم عکس های موزه لباس های سنتی ایران در شیراز را مشاهده می کنید .

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1401 بروزرسانی: 28 مرداد 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2254

به "تصاویر زیبا از لباس های فاخر ایرانی در موزه لباس شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر زیبا از لباس های فاخر ایرانی در موزه لباس شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید