ثبت ملی سه اثر میراث ناملموس از خوزستان

به گزارش دانشنامه آریایی، سه اثر میراث ناملموس از خوزستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ثبت ملی سه اثر میراث ناملموس از خوزستان

در جلسه شورای ثبت کشور که دیروز شنبه 23 تیرماه 1397 برگزار گشت، سه عنوان میراث ناملموس از خوزستان شامل مراسم آیینی استقبال از ورود کاروان امام رضا (ع) به ایران در خرمشهر، برپایی بازار عیدیا (بی­ بی خِریجِه) بهبهان و مهارت گلیم ­بافی هفتکل (گلیم قشقایی) از طریق سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

محمد حسین ارسطوزاده سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان گفت:

از مدتی پیش فرایند تهیه مستندات و مدارک لازم از طریق معاونت میراث فرهنگی استان آغاز و پرونده ها به دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی ارائه و درنهایت پس از تشریح موضوع از طریق این معاونت، پرونده ها واجد اهمیت تشخیص داده شد و در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

در مورد مراسم آیینی استقبال از ورود کاروان امام رضا(ع) به ایران در خرمشهر، لازم به ذکر است هر ساله در مرداد ماه و همزمان با دهه کرامت برای گرامیداشت این امر مهم مراسم باشکوهی از طریق مردم خرم شهر اجرا می شود که در طی آن کاروانی نمادین از کاروان حضرت رضا (ع)، متشکل از تعدادی شتر و ساربان، اسب و سوارکار تشکیل می ­شود.

بازار عیدیا بهبهان از دیگر آثار ثبت شده در فهرست میراث ناملموس کشور است که بازاری نوروزی و مخصوص بچه ها است که در روز اول فروردین ماه هر سال به مدت یک نیم روز در شهرستان بهبهان برپا می شود. این بازار در نزدیکی امامزاده بی ­بی ­خدیجه (بی بی خِریجِه) برپا می ­شده است.

گلیم­ بافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی همراه با پیشینه ­ای دیرینه است. پشم و پنبه مواد اولیه­ گلیم­ هفتکل است و از تولیدات دستی زنان قشقایی محسوب می شود. این گلیم به علت دارا بودن از ویژگی های خاص اهمیت بسیاری دارد.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2220

به "ثبت ملی سه اثر میراث ناملموس از خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی سه اثر میراث ناملموس از خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید