جاذبه های دیدنی ترکمن صحرا ، استان گلستان Turkmen Sahra

به گزارش دانشنامه آریایی، دیدنی های ترکمن صحرا

در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران شما را با دیدنی های ترکمن صحرا آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

جاذبه های دیدنی ترکمن صحرا ، استان گلستان Turkmen Sahra

ترکمن صحرا فقط یک صحرای ساده نیست، این منطقه که در استان گلستان واقع شده است شامل بخش هایی بندرترکمن، گنبد، آق قلا، کلالهریال داشلی برون و مراوه تپه می باشد. حتی قهار ترین طبیعت گردان نیز نمی توانند در طی چند روز از تمام جاذبه های تماشای ترکمن صحرا تماشا نمایند. پس اگر مدت زمان محدودی دارید، در بین دریایی از تماشای ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی ترکمن صحرا باید گزیده انتخاب کنید.

این منطقه رویایی و زیبا از غرب با دریای خزر، از شمال با کشور ترکمنستان و از جنوب با جنگل های انبوه و سرسبز دامنه های البزر هم جوار شده است. مسیرهای دسترسی به ترکمن صحرا بسیار متنوع اند اما شک نداشته باشید که هر مسیری را برای حرکت انتخاب کنید، قطعا شگفتی های آن شما را حیرت زده خواهد نمود.

به نحوی که بی شک در طی مسیر چندین و چند بار هوس پیاده شدن و عکاسی به سرتان خواهد زد. چشم انداز های که در ترکمن صحرا شاهد خواهید بود دست کمی از طبیعت گیلان و مازندارن ندارد و شاید چندین پله بکرتر از آن ها باشد. بنابراین اگر عاشق سفری دلپذیر و آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردمانی دوست داشتنی در خطه شمال هستید، بار و بندیل خود را ببندید که راهی سفری مجذوب کننده به ترکمن صحرا هستیم.

آرامگاه خالد نبی

آرامگاه خالد نبی در نزدیکی شهر کلاله، روی کوهی به نام گوگجه داغ قرار گرفته است. این جاذبه ترکمن صحرا نه تنها از نظر تاریخی مهم است، بلکه چشم انداز ها طبیعی فوق العاده ای دارد. خالد نبی که یکی از چهار پیامبر پس از عیسی و حضرت محمد بوده، در دوره ساسانی به ایران مهاجرت نموده است. هنگامی که به آرامگاه رسیدید، از یک سو تپه ماهورهای سبز رنگ و از سوی دیگر هزار دره ها توجهتان را به خود جلب می نمایند.

گورستان

در نزدیکی مقبره خالد نبی، گورستان عظیمی متشکل از 600 قبر وجود دارد. به علت خاص بودن چشم انداز، این گورستان یکی از جاذبه های گردشگری منطقه به شمار می رود. سنگ قبرهای این گورستان به شکل استوانه ای هستند و ارتفاع بعضی از آن ها به دو متر هم می رسد. تاریخچه این قبرستان به دوره پارینه سنگی می رسد و قدمت آن حدود هزار سال است.

آق قلا

در ورودی شهر آق قلا پلی بزرگ و تاریخی خودنمایی می نماید. در شهر آق قلا تعداد بسیاری از فروشگاه ها را خواهید دید که به فروش گلیم و پلاس و فرش های مخصوص ترکمنی می پردازند. البته علاوه بر آن مغازه هایی مختص فروش زیورآلات نیز در همین محدوده به چشم می خورند.

هزار دره ترکمن صحرا

هزار دره نام منطقه ای بسیار زیبا است که ظاهری عحیب و باورنکردنی دارد؛ منطقه ای وسیع که به جای دشت های پهناور، تپه ها و دره های بی شماری سرتاسر آن را فرا گرفته است. به طوری که تا چشم کار می نماید، کوه و در ه های یک شکل دیده می گردد. هزار دره شامل حدود 17 قله است که بیشتر از 3600 متر ارتفاع دارند. بلندترین قله منطقه هزار دره، 3874 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

آبشار کبودوال

این آبشار خزه ای در استان گلستان، یکی از تماشای ترین جاذبه های گردشگری ترکمن صحرا است. آرامشی که با تماشا مسیر آب از میان خزه ها و شنیدن صدای آب و آواز پرندگان به دست می آورید، یکی از تجربیات خاص سفرتان به ترکمن صحرا خواهد بود. بعلاوه در مسیر آبشار کبودوال می تواندی از دریاچه زیبای زرین گل نیر تماشا کنید.

آرامگاه گنبد قابوس

میل گنبد یا گنبد قابوس به عنوان بلندترین برج آجری ایران و نماد شهر گنبد کاووس محسوب می گردد و این بنا در سده چهارم هجری قمری به دستور قابوس بن وشمگیر از جنس آجر ساخته شده است. گنبد قابوس در موقعیت مکانی عالی قرار گرفته و مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند.

اسکله بندر ترکمن

در غرب شهر بندرترکمن اسکله ای واقع شده است که در این قسمت، در بازار های محلی می توانید خرید و فروش انجام دهید یا برای تماشای غروب آفتاب و امواج دریا به این اسکله سر بزنید یا اینکه می توانید سوار قایق های موتوری یا پدالی شده و هیجان را تجربه کنید.

اسب های اصیل ترکمن صحرا

شاید یکی از مهم ترین جاذبه های ترکمن صحرا را بتوان اسب های اصیل این منطقه دانست. اسب های این منطقه از نژاد ترکمن خالص هستند. رنگ این اسب ها بیشتر خاکستری است و بدنی کشیده و لاغر دارند. نژادهای شناخته شده اسب ترکمن شامل سه گروه یموت، آخال تکه و چناران از ترکیب اسب ترکمن و اسب عرب است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 21 مهر 1403 بروزرسانی: 21 مهر 1403 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2468

به "جاذبه های دیدنی ترکمن صحرا ، استان گلستان Turkmen Sahra" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی ترکمن صحرا ، استان گلستان Turkmen Sahra"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید