خبرنگاران پویش هر خانه یک زورخانه در کشور برگزار گردید

به گزارش دانشنامه آریایی، یزد- خبرنگاران - دبیرکل فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشور گفت: برای نخستن بار به خاطر شرایط کرونایی و پیشگیری از شیوع آن و حفظ و گسترش این ورزش ملی و مذهبی، پویش هرخانه ، یک زورخانه در 31 استان کشور برگزار گردید.

خبرنگاران پویش هر خانه یک زورخانه در کشور برگزار گردید

جهت دریافت خدمات نقاشی کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

محمدجعفر پور روز آدینه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این برنامه ادامه دارد اضافه نمود: در قالب این پویش، باستانی کاران در تمام رده های سنی در منزل نسبت به تهیه و ارسال فایل ورزش باستانی خود به مدت 2 دقیقه اقدام کردند.

وی ادامه داد: تا به امروز استقبال خوبی به خصوص در بین نوجوانان و جوانان باستانی کار از این برنامه انجام شده که بر حسب احتیاج ادامه دارد و سپس نسبت به ارزیابی موارد ارسالی اقدام و بهترین آنها تعیین و ورزشکاران تجلیل می شوند.

این مسوول اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز برای حفظ این ورزش در بین خانواده ها با همکاری علاقه مندان و کوشش خوب هیات ها اقدام های مناسبی در برگزاری پویش و همچنین فرهنگ سازی و آموزش با بهره گیری از فضای مجازی انجام شد.

جعفر پور گفت: رسیدگی به مسائل و مسائل باشگاه های باستانی و ورزشکاران این عرصه جزو برنامه های محوری است که تا به امروز پیگیری مناسب انجام شده و همچنان به خاطر اهمیت موضوع ادامه دارد.

وی از همکاری تمام بخش ها با باستانی کاران و باشگاه ها در شرایط کنونی قدردانی کرد و یادآور شد: تداوم همکاری علاقه مندان و مسوولان برای گسترش این ورزش و ارتقای آن بسیار لازم است .

دبیرکل فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای گفت: تا به امروز تعیینات 16 هزار باستانی کار از رده سنی نونهالان تا بزرگسالان 31 استان جمع آوری و در سامانه این فدراسیون ثبت شده است.

محمد جعفرپور بیان نمود: این افراد در 950 زورخانه مشغول ورزش پهلوانی و زورخانه ای هستند و گسترش فعالیت های کمی و کیفی، جزو برنامه های فدراسیون در امسال است که به مرور اطلاع رسانی می گردد.

وزرش زورخانه ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود 700 سال می رسد.

این رشته مجموعه حرکت های ورزشی با اسباب و بی اسباب، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته های دور رواج داشته است.

ورزش پهلوانی شامل میل دریافت، پا زدن، سنگ دریافت، چرخ زدن، میل بازی و شیرین کاری بین پاست.

در یزد کودک چهار ساله تا پیرمرد 80 ساله در این رشته فعالیت دارد و 70 درصد فعالان ورزش های پهلوانی استان یزد را جوانان تشکیل می دهند.

استان یزد 48 هیات ورزشی و افزون بر 62 هزار بیمه شده زیر پوشش در رشته های مختلف دارد، جمعیت استان در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، یک میلیون و 138 هزار نفر بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 952

به "خبرنگاران پویش هر خانه یک زورخانه در کشور برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پویش هر خانه یک زورخانه در کشور برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید