خوردنی هایی که با مکمل های غذایی تداخل دارند

به گزارش دانشنامه آریایی، هرچند در خصوص اثربخشی استفاده از مکمل های غذایی در افرادی که کمبود غذایی ندارند همچنان نظر های متفاوتی وجود دارد، اما نتایج یک مطالعه اخیرا نشان داده است که مصرف روزانه مولتی ویتامین به بهبود حافظه در سالمندان یاری می نماید یا مصرف مقدار بالای ویتامین ب کمپلکس می تواند مقدار انرژی و بعلاوه سلامت جسم و روان را افزایش دهد.

خوردنی هایی که با مکمل های غذایی تداخل دارند

اگر جزو افرادی هستید که مکمل های غذایی مصرف می کنید، ضروری است بدانید سبک زندگی و بعضی دارو ها بر ترکیبات آن ها اثر می گذارد و گاهی می تواند این تداخل و اثرگذاری خطرناک باشد.

نشریه هافتینگتون پست در مطلبی در همین رابطه به بعضی از مواد خوراکی که ممکن است با مکمل ها تداخل پیدا نمایند، اشاره نموده که عبارتند از:

چای و قهوه

مصرف قهوه و چای همراه مکمل های گیاهی حاوی ترکیب های مشابه کافئین می تواند به افزایش بیش از حد اندازه مواد محرک منجر گردد و عوارض جانبی مانند سردرد، لرزش و افزایش ضربان قلب در پی داشته باشد. علاوه بر این، کافئین می تواند مانع جذب ویتامین و مواد معدنی مانند آهن گردد؛ بنابراین بهتر است بین مصرف ویتامین و قهوه یا چای یک ساعت فاصله بیاندازید.

دارو های آنتی بیوتیک

اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید، شاید بهتر است تا سرانجام دوره درمان از مصرف پروبیوتیک ها صرف نظر کنید. آنتی بیوتیک با بعضی مکمل های غذایی مانند پروبیوتیک که حاوی باکتری زنده برای بهبود سلامت روده و دستگاه گوارش است، تداخل پیدا می نماید. آنتی بیوتیک باکتری های مفید روده را می کشد.

گیاهان و ادویه ها

بعضی گیاهان و ادویه ها مانند سیر و زردچوبه ممکن است بر دارو ها و مکمل ها اثر بگذارند. مصرف این مواد گیاهی همراه با بعضی دارو ها یا مکمل ها احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش و اثربخشی دارو یا مکمل را کاهش می دهند یا باعث بروز حساسیت می شوند.

دارو های افسردگی

اگر داروی افسردگی مصرف می کنید از مصرف مکمل های ضدافسردگی مانند گل راعی بپرهیزید، زیرا با دارو تداخل ایجاد می نماید. صرف این نوع مکمل ها همراه دارو های افسردگی باعث بروز سندرم سروتونین می گردد که در نتیجه آن هورمون سروتونین به اندازه خطرناکی افزایش پیدا می نماید و عوارضی مانند گیجی، اضطراب و حتی تشنج در پی دارد.

بعضی مواد غذایی

بعضی مواد غذایی مانند سبزیجات سبز تیره، زردآلو، کینوا، مغز ها و شکلات، ترکیبی موسوم به اگزالات دارند که با جذب آهن و کلسیم تداخل پیدا می نماید. پس مواد غذایی حاوی اگزالات را همراه مکمل های کلسیم یا آهن مصرف نکنید. مواد غذایی انگور، توت ها، کاکائو، مغز ها و تخمه ها نیز که پلی فنول بالایی دارند ممکن است مانع جذب بعضی مواد مغذی مانند آهن و روی شوند و توصیه می گردد که از مصرف همزمان این مواد غذایی و مکمل ها بپرهیزید.

تداخل مکمل ها با مواد غذایی چه علائمی دارد؟

علائم اصلی تداخل منفی مکمل های غذایی عبارت از تهوع، استفراغ، سرگیجه، خستگی، سردرد، جوش یا کهیر، دل درد یا دل پیچه و تغییر ضربان قلب است. اگر دچار هر کدام از این علائم شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این اگر قصد دارید همزمان دارو و مکمل غذایی مصرف کنید، حتما با دکتر یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا به اندازه مناسب از این مکمل ها مصرف کنید و از خطر های احتمالی پیشگیری نمایید.

منبع: فرارو
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2406

به "خوردنی هایی که با مکمل های غذایی تداخل دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردنی هایی که با مکمل های غذایی تداخل دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید