دانشمندان بخشی تازه در بدن انسان کشف کردند

به گزارش دانشنامه آریایی، دانشمندان قسمت تازه ای از بدن را کشف نموده اند که قبلا هرگز شرح داده نشده بود؛ یک لایه عمیق از ماهیچه در ماهیچه جونده که فک پایین را بالا می برد و برای جویدن لازم است.

دانشمندان بخشی تازه در بدن انسان کشف کردند

کتاب های درستی آناتومی مدرن، عضله ماستر (Masseter Muscle) یا ماهیچه جَوِشی را دارای دو لایه، یکی عمیق و دیگری سطح توصیف می نمایند. نویسندگان مقاله ای که 2 دسامبر (11 آذر) در نشریه آنالز آو آناتومی (Annals of Anatomy) منتشر شد گفتند: با این وجود، بعضی از متون تاریخی به وجود احتمالی لایه سوم هم اشاره می نمایند اما درباره موقعیت آن به شدت گفته های متناقضی دارند.

تیم پژوهشی تصمیم گرفت که آنالیز کند آیا عضله برجسته فک ممکن است همان طور که در متون تاریخی نشان داده شده است، لایه پنهان و فوق العاده عمیقی داشته باشد. برای انجام این کار، آن ها 12 سر جسد انسان را که در فرمالدهید حفظ شده بود، تشریح کردند. بر اساس این گزارش، آن ها بعلاوه از 16 جسد تازه سی تی اسکن گرفتند و یک اسکن MRI از یک فرد زنده را هم آنالیز کردند.

با یاری این آنالیز ها، آن ها لایه سوم متمایز از نظر آناتومی عضله جَوِشی را شناسایی کردند. نتایج نشان داد که این لایه بسیار عمیق از زائده گونه ای (Zygomatic Process)، یک برآمدگی استخوانی که بخشی از استخوان های گونه را تشکیل می دهد و می توان آن را درست در جلوی گوش احساس کرد، تا زائده تاجی (Coronoid Process)، یک برآمدگی مثلثی روی استخوان فک پایین امتداد دارد.

سیلویا مزی (Szilvia Mezey) استاد گروه زیست پزشکی دانشگاه بازل سوئیس گفت: این بخش عمیق از ماهیچه ماستر به وضوح از دو لایه دیگر از نظر راستا و عملکرد قابل تشخیص است.

تیم تحقیقاتی در گزارش خود نوشت: بر اساس آرایش فیبرهای عضلانی، لایه عضلانی احتمالا با بالا بردن و جمع کردن زائده تاجی (منقاری) به پایداری فک پایین یاری می نماید. در واقع لایه عضلانی تازه کشف شده، تنها بخشی از عضله ماستر است که می تواند استخوان فک را به سمت عقب بکشد.

دکتر ینس کریستوف تورپ (Jens Christoph Türp) استاد مرکز دندانپزشکی دانشگاه بازل گفت: اگرچه عموما فرض بر این است که تحقیقات آناتومی در 100 سال گذشته هیچ چیزی را ناشناخته باقی نگذاشته است، اما یافته های ما تا حدودی مانند جانورشناسان است که گونه جدیدی از مهره داران را کشف نموده اند.

این تیم در مقاله خود پیشنهاد کردند که لایه عضلانی تازه کشف شده Musculus masseter pars coronidea به معنای بخش تاجی ماهیچه جَوِشی نامیده گردد. آن ها خاطرنشان کردند که این کشف می تواند در زمینه بالینی مهم باشد، زیرا آگاهی درباره لایه عضلانی می تواند به پزشکان یاری کند تا هم جراحی ها را در آن ناحیه از فک بهتر انجام دهند و هم شرایط مرتبط با مفصلی که استخوان فک را به جمجمه پیوند می دهد، بهتر درمان نمایند.

عکس کاور: عضله تازه کشف شده از پشت استخوان گونه تا زائده عضلانی جلویی فک پایین امتداد دارد. (S: لایه سطحی، D: لایه عمیق، C: لایه تاجی)

Credit: Jens. C. Türp, University of Basel / UZB

منبع: Live Science

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2085

به "دانشمندان بخشی تازه در بدن انسان کشف کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان بخشی تازه در بدن انسان کشف کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید