درباره بنا و معماری برج لندن

به گزارش دانشنامه آریایی، برج لندن (The Tower of London) یا بانام رسمی قصر سلطنتی علیاحضرت و قلعه نظامی برج لندن (Her Majestys Royal Palace and Fortress of the Tower of London) واقع در شمال رودخانه تیمز، یک مجموعه سازه مهم و پرارزش به لحاظ تاریخی و معماری است. که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

درباره بنا و معماری برج لندن

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

خبرنگاران - مهدی تهرانی: معماری برج لندن در اصل برداشتی از سبک معماری گوتیک انگلیسی است. اکنون بیش از 950 سال از ساخت سازه اصلی برج می گذرد. سازه ای که در سال 1066 میلادی به دستور و نظارت ویلیام فاتح سر و شکل گرفت و بعدها بدان مجموعه ساختمان ها و بناهایی دیگر نیز افزوده شد. مهمترین بنای دوقلوی برج لندن، برج سفید (White Tower) نام دارد که که در سال 1078 میلادی آماده کاربری شد. برج سفید مستحکم ترین نقطهٔ دفاعی برج لندن و محل زندگی پادشاه و همراهان نزدیک وی بود. به طور کلی، برج لندن مجموعه ای از چندین ساختمان با دو لایه دیوار دفاعی و یک خندق است.

  • مجله مفاهیم معماری

از نیمه دوم قرن دوازدهم بنای برج لندن و متعلقات آن بیشتر محلی برای اسکان خاندان سلطنتی بوده است. حدود 200 سال پس از ساخت سازه اصلی و همچنین برج سفید، مجموعه ساختمان های مجللی به محوطه درونی اضافه شد. یکی از مهمترین این سازه ها ساختمان خزانه سلطنتی و ضرابخانه برج بود. در واقع به دستور هنری هشتم کل ضرب سکه به صورت یکپارچه در این مکان انجام می شد.

نمایی کامل سازه 950 ساله برج لندن از بالای رودخانه تیمز

از دیگر سازه های این محوطه باید به باغ وحش سلطنتی اشاره نمود که در سال 1835 به طور کلی برچیده شد و از فضای آن برای برگزاری بعضی جشن ها و مراسم های سلطنتی استفاده شد.

برخلاف نظر عوام هرگز برج لندن به عنوان سازهای منحصرا برای نگهداری زندانیان و یا محلی برای اعدام آنان ساخته نشد. اما در ابتدای کار، چند تن از افراد معروف دربار آن زمان، از جمله شاهزاده های همین برج در این مکان زندانی شده بودند. از این رو از منظر فرهنگی و نه تاریخ معماری، این برج یکی از ترسناک ترین ساختمان های جهان قلمداد می گردد.

بلوپرینت و نقشه نهایی پلان معماری محوطه برج لندن و ساختمان های مجاور

خرافه نیز در باره بنا بسیار وجود دارد. خرافه هایی که به صورت فولکوریک نسل ها بهم منتقل شده تا به عصر حاضر رسیده اند. بارها از زمان هنری هشتم به بعد گزارش شده است که افراد مختلفی در دور و اطراف برج روحهای سرگردان دیده اند. همچنین در باره کلاغ های برج لندن خرافه ای قدیمی وجود دارد که اگر کلاغ ها برج را ترک نمایند، پادشاهی سقوط خواهد نمود. اگرچه اولین کلاغ در سال 1885 در برج نکهداری شد. در حال حاضر 7 کلاغ به صورت نمادین در برج نگهداری می گردد که هرکدام نام و مکان مختص به خود دارند.

محوطه شمالی برج لندن

از لحاظ فنی بلندترین برج این سازه 89 فوت ارتفاع دارد که در زمان ساخت بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است. برج لندن طبق آمار سال 2018 سالیانه نزدیک به 3 میلیون بازدیدنماینده داشته است.

منابع:

Wilson, Derek (1998) [1978], The Tower of London: A Thousand Years (2nd ed.), Allison & Busby, ISBN 978-0-7490-0332-6

Parnell, Geoffrey (1993), The Tower of London, Batsford, ISBN 978-0-7134-6864-9

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 564

به "درباره بنا و معماری برج لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره بنا و معماری برج لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید