سفر به آمریکا: ساختمان کرایسلر نیویورک؛ اولین و بلندترین ساختمان آجری دنیا

به گزارش دانشنامه آریایی، ابرشهر نیویورک با مساحت 11٬327 کیلومتر مربع، وسیع ترین شهر جهان است. در میان شهرهای عظیم جهان، فراوری ناخالص داخلی نیویورک در زمره بیشترین ها واقع شده است که از نظر ارزش اسمی، می توان به تنهایی آن را با کشور عظیمی مثل روسیه مقایسه کرد. شهر نیویورک با داشتن بیش از 53 آسمانخراش با ارتفاع بیش از 200 متر، بیشترین تعداد آسمانخراش را در میان شهرهای جهان داراست. این شهر از جمله شهرهایی است که حتی یک لحظه هم خاموش نمی گردد و اصطلاحا به آن شهر 24 ساعته گفته می گردد.

محال است در نیویورک چرخی بزنیم و آسمانخراش ها منتهن چشم شما را نگیرد. در تصور بسیاری نیویورک یعنی منهتن و ساختمان هایش. یکی از این آسمانخراش ها که تحول عظیمی در این شهر به وجود آورد ساختمان یا آسمانخراش کرایسلر (Chrysler building) است. ساختمان کرایسلر یک آسمانخراش 319 متری با 77 طبقه است و در قسمت شرقی منهتن (محله ای در نیویورک) در شهر نیویورک درایالات متحده آمریکا واقع شده است. این ساختمان توسط ویلیام ون آلن برای خودرو سازی کرایسلر طراحی و در دهه 1930 تکمیل شد. این ساختمان به سبک آرت دکو طراحی شده است. حالا بهتر است کمی از آرت دکو بدانیم.

سفر به آمریکا: ساختمان کرایسلر نیویورک؛ اولین و بلندترین ساختمان آجری دنیا

اگر علاقمند به دریافت خدمات انواع ویزای آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

هنر تزیینی آرت دکو چیست؟

هنر تزیینی (به فرانسوی: Art Déco) (آر دکو) یک جنبش هنری است که در قرن بیستم به وجود آمد. واژه آرت دکو از نام نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن (Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes) گرفته شده است. این جنبش بر معماری، تزیینات داخلی، سرامیک، مُد، طراحی صنعتی و هنرهای دیگر تأثیرگذار بود.

هنرمندانی که در این سبک کار می کردند تا سال 1960 گروهی ناشناخته بودند. در اولین سال ها آرت دکو را حرکتی در جنبه نوین گرایی (مدرنیسم) می شناختند که تحت تأثیر هنرهای سنتی ممالک دیگر مثل کشورهای آفریقایی، مصر یا مکزیک بود. اثر دیگر بسیار مهم روی آرت دکو فناوری های آن موقع بود، از قبیل رادیو، ماشین های صنعتی و غیره. کل این چیزها را در یک فرم حجم گری (کوبیسم)، آینده گری (فوتوریسم) و فوویسم به کار می بردند.

به دنبال این سبک ها، آرت دکو از اشیایی مختلف مثل آلومینیوم، ورشو، لاکر، چوب کاری، پوست کوسه و گورخر استفاده می کرد. در آرت دکو از فرم های زیگزاگ، پله ای، دایره آفتاب (sunburst motif) و قوس های بلند هم زیاد استفاده می کردند. این سبک خیلی غنی است و در نتیجه عکس العمل به کمبودهای بعد از جنگ دنیای اول به وجود آمده است. به خاطر تجملی بودنش از آن در فضاهای مدرن مثل سینما، برج های بلند و کشتی های مسافربری استفاده می کردند. این سبک به طور کلی تا حد زیادی تحت تأثیر شتابان صنعتی شدن در این دوره است، اما نشان دهنده تجملات، شکوه، کثرت گرایی و قدرت در بستر اجتماعی نیز بوده است. معماری آرت دکو به دلیل هزینه های نسبتا بالا بعد از جنگ دنیای دوم در غرب به دلیل خسارات و زیان های اقتصادی ناشی از جنگ به تدریج کنار گذاشته شد، اما در کشورهای دیگر ادامه داشت؛ از جمله در هندوستان به عنوان یک نشانه مدرن شناخته شد و تا سال 1960 ادامه داشت. در دهه 1980 آرت دکو دوباره مورد توجه نهاده شد و در رابطه با فیلم نوآر (film noir) و زرق و برق دهه 1930 از آن در تبلیغات جواهر و مد استفاده شد.

نمادی از نیویورک

ساختمان کرایسلر از جمله ساختمان هایى است که صنعت آسمانخراش سازى را پیشرفت داد.

این ساختمان در سال 1930 به مدت کوتاهی (11 ماه) بلندترین ساختمان دنیا محسوب می شد. اما بعد از ساخته شدن ساختمان امپایر استیت در سال 1931 این لقب از آن گرفته شد.

نام این ساختمان به این دلیل کرایسلر است که بین سال های 1930 تا 1950 این برج مرکز اصلی شرکت اتومبیل سازی کرایسلر بود. این برج کلاهک دار که به عنوان یک نماد شهرى براى نیویورک مطرح است، شاهکاری از سبم آرت دکو محسوب مى گردد؛ شاهکارى که طراوت و انرژى سرشارش، با نگاه به آن از نزدیک، بالا یا فاصله اى بسیار دور و یا حتى در عکس ها (به خصوص عکسى که در آن ویلیام ون آلن، معمار بنا، با لباس مدل برج را در شب جشن هالووین برتن نموده) به بیننده منتقل مى گردد.

اولین چیزى که در آسمانخراش کرایسلر جلب توجه مى کند، تاج آن است، که به سبک آرت دکو طراحی شده و ون آلن با توجه به این مطلب که در یک ساختمان بلند اولین چیزى که جلب توجه مى کند، تاج آن است، توانست اثر خیالى خود را با قرار دادن یک کلاهک نوک تیز در بالاى آن، شاخص کند.

این تاج از پنج ردیف قوس فولادین یکپارچه و ضد لک درست شده که به سمت نوک تاج کوچک تر مى شوند و هر ردیف شامل پنجره هاى مثلثى شکل است که به صورت زیگزاگ نهاده شده اند. خطوط منحنى و زیگزاگ کلاهک ساختمان از جمله تزیینات بسیار جذاب در بدنه ى اصلى ساختمان است. در بالاترین نقطه ى تاج، میله اى شبیه به میخ همچون منارى در بالاترین نقطه ى بنا واقع شده است. نکته جالب توجه آن است که در تاریخ 9 ژانویه 2008 میلادی، شورای سرمایه گذاری ابوظبی که یکی از بازوهای تجاری دولت امارات متحده عربی است، اقدام به خرید بیش از 75 درصد سهام ساختمان کرایسلر را از شرکت پرودنشال فایننشیال به مبلغی بالغ بر 800 میلیون دلار کرد. 25 درصد باقی مانده این ساختمان در مالکیت شرکت تیشمن اسپیر است. این شرکت مسئولیت اداره ساختمان را همچنان بر عهده خواهد داشت.

این خطوط منحنى و زیگزاگ که به طرزى خیال انگیز با هم، ترکیب شده اند، سبک آرت دکو را معمارى روز، همچون نقش و نگارهاى سبک هاى مصرى و مایایى، که بیان نماینده ى معمارى آنهاست، جلوه مى سازد.

ناودان هاى فولادى موجود در گوشه ها که ون آلن آنها را طورى قرار داده تا کلاهک ساختمان را احاطه نمایند، از جمله تزیینات بسیار جذاب در بدنه ى اصلى ساختمان مى باشند. این بنا در شب همانند یک سن عمل مى کند و بر روى آن نمایش هایى توسط بازیگرى نورهاى مختلف انجام مى گیرد.

لابى هاى ساختمان کرایسلر، بهترین نمونه ى کاربرد سبک آرت دکو در شهر نیویورک هستند و سنگ هاى مرمر قرمز رنگ آفریقایى، لحن و طنین خاصى را به این سالن (جایى که درهاى آسانسور با چوب و برنج به شکلى ماهرانه از روى الگوهاى آرت دکو منبت کارى شده) مى بخشد.

کرایسلر اولین سازه ساخته شده به دست بشر بود که ارتفاعی بیشتر از 1000 فوت (یعنی 305 متر) داشت. هنوز این ساختمان بلندترین ساختمان فولادی-آجری دنیا است.

منبع: کجارو
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1521

به "سفر به آمریکا: ساختمان کرایسلر نیویورک؛ اولین و بلندترین ساختمان آجری دنیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به آمریکا: ساختمان کرایسلر نیویورک؛ اولین و بلندترین ساختمان آجری دنیا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آمریکا: ساختمان کرایسلر نیویورک؛ اولین و بلندترین ساختمان آجری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید