سه عامل آلودگی هوای تهران در ایام کرونا

به گزارش دانشنامه آریایی، تهران (پانا) - رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ضمن تشریح عوامل دخیل در افزایش آلودگی هوای پایتخت درباره سهم سوخت مازوت در آلودگی هوا توضیحاتی داد.

سه عامل آلودگی هوای تهران در ایام کرونا

سید آرش حسینی میلانی در گفت وگو با پانا، درباره افزایش آلودگی هوای شهر تهران در ایام کرونا گفت: درست است که تقاضای سفر در بخش آموزش کاهش یافته اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، استفاده مردم از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است. حتی در آن دو هفته قرنطینه نیز آلودگی هوا را شاهد بودیم به این دلیل که پاییز خشکی داشتیم و به همین دلیل سکون هوا بیشتر و وزش باد نیز کمتر شد که این امر می تواند در آلودگی هوا تاثیر داشته باشد.

افزایش سهم استفاده از خودروهای شخصی در آلودگی هوا

وی با تاکید بر افزایش استفاده از خودروهای شخصی اظهار کرد: پس از اینکه طرح ترافیک و محدودیت ها برداشته شد، ترافیک به داخل شهر برگشت که عامل موثری برای آلودگی هوا است و افزایش ترددها و ترافیک ناشی از این مسئله است چون بخشی از مردم به خاطر کرونا نمی توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و از خودروی شخصی استفاده می کنند بنابراین سهم آن 40 درصدی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند، اکنون بالاتر رفته است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: عامل سوم در آلودگی هوا این بود که 8 آذرماه گاز SO2 در مناطق جنوبی و غربی بالاتر رفت. به همین خاطر به اداره کل حفاظت از محیط زیست شهر تهران تذکر داده شد که این امر را شفاف کند آیا مصرف سوخت در کارخانجات، صنایع و پالایشگاه مستقر در جنوب و غرب شهر تهران از نوع مازوت یا گازوییل است یا خیر؟

مصرف سوخت مازوت در اطراف شهر تهران ممنوع است

حسینی میلانی با بیان اینکه مصرف سوخت مازوت در اطراف شهر تهران ممنوع است، شرح داد: اداره کل حفاظت از محیط زیست شهر تهران باید به شکل شفاف مشخص کند که شرایط سوخت مازوت به چه شکل است چون سنجش این سوخت مستلزم آن است که به دودکش کارخانه ها و نتایج اندازه گیری سنسورهای این اماکن دسترسی داشته باشیم و محیط زیست با پایش آنلاین یا موردی، این اطلاعات را در اختیار دارد.

افزایش سهم کانون های ثابت آلاینده در آلودگی هوا

وی با اشاره به سیاهه انتشار آلودگی هوا گفت: گزارش سیاهه انتشار طی سال های اخیر بازنگری و به روزرسانی شده است. براین اساس، کانون های ثابت آلاینده سهم 34 درصدی در آلودگی هوای تهران را دارند که نسبت به گزارش سیاهه انتشار قبلی، سهم منابع آلاینده ثابت بالاتر رفته است. از این رقم، 17 درصد سهم صنایع است که این منابع می تواند در آلودگی سهم مهمی داشته باشند، منتهی منوط به این است که اداره کل حفاظت از محیط زیست شهر تهران اعلام کند.

سهم خودروهای فرسوده در آلودگی هوا

این عضو هیات رئیسه شورای شهر درباره تخلفات در حوزه نوسازی تاکسی ها در ایام شیوع کرونا که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود، گفت: کرونا فشارهای اجتماعی و اقتصادی را افزایش داده است. تاکسیران ها هم در این ایام با کمبود درآمد روبرو شدند که طبیعی است که فرایند نوسازی تاکسی ها باید مورد توجه استانداری، وزارت صنعت و خودروسازان قرار بگیرد اما اینکه سهم تاکسی های فرسوده در آلودگی هوا چقدر است با توجه به تعداد خودروهای فرسوده، خیلی در آلودگی هوا تاثیرگذار نیست.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اضافه کرد: رویه این است که وقتی شرایط اقتصادی و اجتماعی در جامعه سخت می شود، محیط زیست از اولویت بالا به اولویت پایین تنزل پیدا می کند و این واقعیتی تلخ و اجتناب ناپذیر است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1546

به "سه عامل آلودگی هوای تهران در ایام کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه عامل آلودگی هوای تهران در ایام کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید