شماره تلفن و آدرس محل سکونت خاوری در تورنتو را هم به پلیس کانادا دادیم

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران: سردار رادان گفت: پلیس ایران استرداد خاوری را از پلیس کانادا درخواست کرد اما مسئولان کانادایی اعلام کردند هنوز نتوانسته ایم محل اقامت وی را پیدا کنیم؛ پلیس ایران نیز محل اقامت، شماره تلفن و عکس خاوری را به پلیس کانادا ارسال کرد.

شماره تلفن و آدرس محل سکونت خاوری در تورنتو را هم به پلیس کانادا دادیم

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار رادان در دومین نشست مشترک قضات و کارشناسان قضایی با پلیس بین الملل با اشاره به پرونده خاوری، گفت: با همکاری تنگاتنگ پلیس، دستگاه قضایی و وزارت امور خارجه، پرونده استرداد خاوری تشکیل شد به نحوی که این موضوع را در کشور کانادا پیگیری کردیم.

وی با اشاره به اینکه، طبیعی بود که کانادا تمایلی برای همکاری با ایران برای استرداد خاوری به عنوان مجرم نداشته باشد، اضافه نمود: این کشور به بهانه های مختلف، مبنی بر اینکه خاوری شهروند کانادا محسوب شده و بر اساس قانون این کشور استرداد امکان ندارد، از تحویل وی ممانعت می کرد از این رو توسط پلیس ایران سوابق خاوری از بانک اطلاعاتی استخراج و مستقیما به پلیس کانادا و دبیرخانه اینترپل اعلام شد.

رادان گفت: طبق سوابق مذکور، زمانی که مسئولان کشور کانادا اعلام نموده بودند که خاوری شهروند این کشور است، اساسا وی در کانادا حضور نداشت از این رو مدارک مذکور مجددا به دبیرخانه اینترپل ارسال شد و دبیرخانه به این نتیجه رسید که برای خاوری باید اعلان قرمز صادر کند.

جانشین فرمانده ناجا اظهار داشت: پس از صدور اعلان قرمز، پلیس ایران استرداد خاوری را از پلیس کانادا درخواست کرد اما مسئولان کانادایی اظهار داشتند که با توجه به پرونده های ارسالی از سوی پلیس ایران و نیز اعلان قرمز اجرا شده، تائید می کنیم خاوری در کانادا و تورنتو است اما ما هنوز نتوانسته ایم محل اقامت وی را پیدا کنیم.

رادان گفت: پلیس ایران پس از این موضوع محل اقامت، شماره تلفن و عکس خاوری را به همراه مدارک دیگر به پلیس کانادا ارسال کرد، از این رو پلیس این کشور هیچگونه بهانه ای برای عدم استرداد خاوری ندارد.

وی اظهار داشت: در صورتی که پلیس کانادا در پیدا کردن محل اقامت خاوری مشکل دارد تیمی از پلیس جمهوری اسلامی ایران بمنظور دستگیری خاوری به کانادا اعزام می شوند. از نظر دبیرخانه اینترپل هرآنچه که باید برای استرداد خاوری صورت بگیرد، اجرا شده و به پلیس کانادا اعلام می کنیم برای تحویل خاوری به ایران هیچگونه بهانه ای ندارند و بهتر است برای حفظ اعتبار خود خاوری را به ایران تحویل دهند تا به اتهامات وی رسیدگی گردد.

رادان در ادامه این جلسه گفت: اشرافیت و موضوع استیفای حقوق در خارج از مرزها از ضوابط بین الملل است و در صورتی که مورد بی توجهی قرار گیرد به ضرر کشور ذی نفع می گردد. عدم تقویت در روابط دیپلماسی و دیپلماتیک موجب می گردد تا مجرمان در داخل و خارج از مرزها احساس امنیت پیدا نمایند.

رادان توضیح داد: بیشترین اعلان قرمزی که برای مجموعه کشورهای عضور اینترپل صادر می گردد، به ترتیب جرائمی مانند مواد مخدر، قتل، کلاهبرداری، سرقت، جعل، جرائم تروریستی و نیز به تازگی جرایم سایبری است؛ این جرم اخیر جای خود را با جرائم تروریست و قتل عوض نموده است.

این مقام ارشد انتظامی توضیح داد: برای جرائمی که در اینترپل و دبیرخانه مرکزی آن، اعلان قرمز صادر می گردد از جرائمی است که در داخل مرزها و کشور ما موضوعیت دارند.

رادان گفت: ما هنگامی درخواست های بین المللی خود را از دبیرخانه اینترپل مطالبه می کنیم که مسیرهای قانونی آن را طی نموده باشیم در صورتی که اقدامات ما بر روی پرونده ها کافی نباشد نمی توانیم از حقوق خود دفاع کنیم.بحمدالله توانمندی دستگاه قضا و پلیس در زمینه مبارزه با جرائم و نیز اشراف بانک اطلاعاتی ما موجب شده تا دبیرخانه اینترپل اقرار کند که پرونده های پلیس بین الملل ایران از کفایت برخوردار است به نحوی که کسی نمی تواند به اعلان قرمز آن اعتراض داشته باشد.

رادان تاکید نمود: باید بر روی استیفای حقوق در بحث تعقیب و استرداد مجرمان و حقوق اتباع در آن سوی مرزها توجه بیشتری داشته باشیم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی بر ضرورت تشکیل راه اندازی کمیته ملی استرداد مجرمان برای پرونده های مهم تاکید و اظهار داشت: امیدوارم با روحیه خوب در پلیس و دستگاه قضایی، در آینده افق های خوبی را در این زمینه ببینیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 315

به "شماره تلفن و آدرس محل سکونت خاوری در تورنتو را هم به پلیس کانادا دادیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شماره تلفن و آدرس محل سکونت خاوری در تورنتو را هم به پلیس کانادا دادیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید