شکلات خوردن باعث جوش زدن می گردد؟

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرگزاری خبرنگاران- آیا واقعاً خوراکی شیرین مورد علاقه شما علت جوش های ناخوشایندتان است؟

شکلات خوردن باعث جوش زدن می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، از گذشته، شکلات به اسم عامل بروز جوش مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما آیا واقعاً علت جوش زدن شما علاقه شدید به مصرف این ماده شیرین است؟

از سال 1969، شکلات به اسم یک عامل مؤثر در ایجاد آکنه مورد مطالعه قرار گرفته است؛ اما آیا چربی، شکر یا حتی مواد شیمیایی که برای تهیه این خوراکی خوشمزه استفاده شده اند، می توانند علت جوش زدن پوست شما باشند؟ این چیزی است که علم معین می نماید.

آیا شکلات باعث جوش زدن می شود؟ (آن چه تحقیق می گوید)

در گذشته، مطالعات به علت مواد اضافی موجود در شکلات ـ مانند شیر و شکر ـ که این موارد می توانند روی پوست هم تأثیر بگذارند، کنار گذاشته شده اند. مطالعات اولیه درباره شکلات و آکنه، از تکه های شکلات و تکه های کنترل شده (آب نبات های پر از شکر، غالباً با قند حتی بیشتر از مدل های شکلاتی) استفاده می کردند.

این ناسازگاری ها منجر به نتایج متناقض و روش های شبه برانگیز مطالعه و باعث شد بحث شکلات و جوش زدن هنوز پابرجا باشد. بنابر این، جای تعجب نیست که چرا پس از دهه ها تحقیق هنوز پاسخ روشنی در این باره وجود ندارد.

علت اصلی ایجاد آکنه با خوردن شکلات

بعضی از مطالعات به شکلات به اسم علت بروز آکنه اشاره نموده اند

بعضی تحقیقات نشان می دهند که شکلات ممکن است آکنه موجود را تشدید کند یا باعث ایجاد ترشحات نو در پوست مستعد آکنه شود. یک مطالعه 2013 بر روی سلول های آزمایشگاهی نشان می دهد که شکلات ممکن است با تشدید واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به دو باکتری عامل آکنه، شدت و دفعات بروز آکنه را افزایش دهد، اما این واکنش روی انسان ثابت نشده است.

مطالعه کوچک کنترل - دارونما، دو سو کور دیگری در سال 2014، 14 مرد مستعد آکنه را مورد آنالیز قرار دادند که کپسول هایی با کاکائوی شیرین نشده 100 درصد یا پودر ژلاتین یا ترکیبی از این دو مورد پر شده را مصرف می کردند تا معین نمایند آیا شکلات و دوز کلی دارو، آکنه را تحت تأثیر قرار می دهد یا خیر.

این مطالعه نشان داد که بین میزان کاکائو مصرف شده و افزایش علائم آکنه، رابطه مثبت وجود داشته است.

یک مطالعه مشابه در یک مجله دیگر نشان داد که پس از خوردن 25 گرم شکلات تلخ 99 درصد در هر روز، 25 مرد مستعد آکنه پس از دو هفته، آکنه بیشتری داشتند و پس از چهار هفته این تغییرات هنوز هم وجود داشتند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد فقط 48 ساعت پس از خوردن شکلات، دانشجویان دانشگاه دچار آکنه نسبت به هم سن و سالان خود که میزان قابل توجه آبنبات پاستیلی خورده بودند، ضایعات نوتر داشتند.

با این حال، بعضی مطالعات دیگر، رابطه میان مصرف شکلات و بروز آکنه را رد می نمایند.

یک مطالعه در سال 2012 که از 44 جوان خواست که یک دفترچه یادداشت غذایی سه روزه تهیه نمایند، هیچ ارتباطی بین مصرف شکلات و بروز آکنه پیدا نکرد.

بنابراین، تأیید یافته ها و معین این که چه ترکیبی در شکلات ممکن است به طور بالقوه باعث افزایش التهاب و وخامت علائم شود، به تحقیقات بیشتر با نمونه های عظیم تر و متنوع تر احتیاج دارد.

تأثیر شکلات بر انسولین هم به اسم عامل مؤثر احتمالی روی آکنه مطرح شده است. یک مطالعه استرالیایی در سال 2003 نشان داد که شرکت نمایندگانی که غذا های خوش طعم شده با پودر کاکائو را می خوردند، پاسخ انسولین بالاتری نسبت به گروه کنترل که همان غذا ها را بدون کاکائو می خوردند، داشتند.

مطالعه ای در سال 2015 سطح انسولین و گلوکز خون در 243 شرکت نماینده مستعد آکنه و 156 عظیمسال سالم را مورد آنالیز قرار داد تا معین شود آیا مقاومت انسولین در بروز آکنه نقش دارد یا خیر. مطالعه، ارتباط مثبت بین آکنه شدید و مقاومت به انسولین را معین کرد.

با این که شواهد محدودی وجود دارد که اثبات کند شکلات خالص می تواند باعث جوش زدن شما یا آکنه های شدیدتری شود، اما سایر مواد موجود در شکلات یا کیک کاملا متفاوت هستند و می توانند زمینه ساز مشکل باشند.

آن چه درباره رژیم و آکنه می دانیم

منابع معتبر نشان داده اند آکنه در افرادی که رژیم غذایی غربی ندارند، کمتر شایع است. از طرف دیگر، رژیم غذایی با شاخص قند خون بالا (یا گلیسمی بالا) که پر از کربوهیدرات های زود هضم و شیرینی ها بوده، با بروز آکنه ارتباط داشته است.

یک مطالعه بر روی 1200 ساکن جزیره کیتاوان پاپوآ گینه نو و 115 شکارچی آچئه پاراگوئه، نشان داد که حتی یک تن از آنها آکنه نداشتند. هر دو گروه رژیم های غذایی، از شاخص گلیسمی پایین که سرشار از ماهی و میوه هستند، استفاده می نمایند و رژیم غذایی آنها شامل غذا های تصفیه شده که معمولاً در رژیم های غربی مانند نان، کلوچه و غلات وجود دارند، نیست.

یک مطالعه در سال 2017 در مجله Academy of Nutrition and Dietetics نشان می دهد که غذا های پر کربوهیدرات و سرشار از شکر (مانند نان شیرینی حلقوی یا نان بیگل، برنج سفید و کیک شکلاتی) ممکن است با بروز آکنه و شدت آن مرتبط بوده باشند.

آیا مصرف شکلات روی پوست شما تأثیر خواهد گذاشت؟

آیا ضروری است هوس های شبانه خوردن شکلات را کنار بگذارید و شکلات های پنهان شده در میز کار خود را جهت داشتن پوستی شفاف تر دور بریزید؟ نه، لازم نیست.

این که آیا خوردن شکلات روی آکنه تأثیر می گذارد یا خیر، به خود فرد برمی شود. با وجود دهه ها تحقیق، منبع معتبر کمی جهت اثبات این که آیا مواد غذایی معینی مانند شکلات، به طور مستقیم باعث بروز آکنه می شوند یا خیر، وجود دارد.

البته این موضوع به آن معنا نیست که رژیم غذایی هیچ تأثیری در بروز آکنه ندارد. به احتمال زیاد، قند موجود در شکلات تخته ای یا کاپ کیک شما، نسبت به خود کاکائو، مقصر جوش های نو یا آکنه های عمیق تر هستند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1925

به "شکلات خوردن باعث جوش زدن می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکلات خوردن باعث جوش زدن می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید