طرز تهیه خورش چغاله بادام؛ خورش خوشمزه فصل

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگارانـ خورش ها از غذا های اصیل و پایه ثابت سفره های غذای ایرانی هستند که تنوع بسیار بالایی دارند. در شهر های مختلف ایران خورش ها را به سبک ها و روش های گوناگون طبخ می نمایند. خورش ها معمولا با مرغ و یا گوشت تهیه می شوند و از همین جهت دارای اندازه بالایی از پروتئین هستند. خورش چغاله بادام یکی از انواع خورشت های سنتی ایرانی است که پخت آن هم زمان با فصل بهار و رسیدن میوه چغاله بادام رونق پیدا می نماید.

طرز تهیه خورش چغاله بادام؛ خورش خوشمزه فصل

به گزارش خبرنگاران، این خورش به علت داشتن چغاله بادام تازه و آبغوره در ترکیباتش ترش مزه است و برای افرادی که به غذا های ترش علاقه دارند، انتخاب بسیار خوشمزه ای است. خورش چغاله بادام دستور تهیه بسیار آسانی دارد که در ادامه این مطلب همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه این خورش تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه خورش چغاله بادام

گوشت بدون استخوان: 300 گرم

پیاز: 1 عدد

نعناع و جعفری خرد شده: 500 گرم

چغاله بادام تازه: 500 گرم

آبغوره: نصف فنجان

روغن مایع: به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

آب جوش: 2 لیوان

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز ها شرح دهیم، باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیازهاست، آغاز کنیم. این پیاز برترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می گردد آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد ها از آن استفاده کرد.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز های قرمز به مقدار کافی عطر و طعم به غذا نمی دهند.

نکات مربوط به گوشت

معمولا وقتی صحبت از گوشت قرمز می گردد، بیشتر از مضرات آن گفته می گردد؛ اما همان طور که می دانید گوشت قرمز حاوی مقدار بالای پروتئین و برترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه ها و استحکام عضلانی بدن است. بعلاوه دارای مقدار قابل توجهی از امگا 3 و دارای منبع غنی از آهن است و برای پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون یاری می نماید و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می بخشد.

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B است. این گروه از ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری هستند. همان طور که ملاحظه می کنید گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مهم این است که به مقدار مناسب مصرف گردد و مصرف 1 الی 2 بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر برای تهیه این خورش از گوشت گوسفندی استفاده می کنید، سعی کنید تکه های گوشت کمی بزرگ تر از تکه های گوشت گوساله باشند؛ زیرا گوشت گوسفندی بعد از پخت آب می گردد.

طرز تهیه خورش چغاله بادام

1 ـ برای آغاز کار ابتدا پیاز را بشویید و خرد کنید؛ سپس پیاز خرد شده را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و با کمی روغن تفت بدهید تا پیاز نرم و سبک گردد.

2 ـ گوشت خرد شده را داخل پیاز بریزید و کمی فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید و حدود 5 دقیقه تفت بدهید؛ سپس دو لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا گوشت کاملا بپزد.

3 ـ در مرحله بعد نعناع و جعفری خرد شده را همراه با کمی روغن داخل یک ماهی تابه بریزید و آن را روی حرارت میانه اجاق گاز قرار بدهید. حدود پنج تا ده دقیقه نعناع و جعفری را روی حرارت ملایم سرخ کنید و مدام هم بزنید تا نسوزند. وقتی که گوشت خورش کاملا پخت، سبزی سرخ شده را به قابلمه خورش اضافه کنید.

4 ـ در مرحله آخر پخت خورش ته چغاله بادام ها را با چاقو بزنید و چغاله بادام را خرد کنید؛ سپس آن را همراه با نمک و آبغوره به قابلمه خورش اضافه کنید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید خورش شما سر فرصت جا بیفتد و به روغن بیاید. بعد از اینکه خورش چغاله بادام شما آماده شد، آن را داخل ظرف مناسب سرو بریزید و همراه با کته زعفرانی میل کنید. نوش جان.

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2212

به "طرز تهیه خورش چغاله بادام؛ خورش خوشمزه فصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش چغاله بادام؛ خورش خوشمزه فصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید