قریب: بعضی مدیران بخش خصوصی که به فوتبال آمدند یا زندانی شدند یا ورشکست، برای مدیران باید دوره های آموزشی بگذاریم

به گزارش دانشنامه آریایی، محمدحسین قریب، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال اعتقاد دارد برای مدیران فعال در بخش ورزش کشور هم باید دوره های آموزشی در نظر گرفت.

قریب: بعضی مدیران بخش خصوصی که به فوتبال آمدند یا زندانی شدند یا ورشکست، برای مدیران باید دوره های آموزشی بگذاریم

به گزارش خبرنگاران، محمدحسین قریب درباره مسائل مدیریتی فوتبال ایران گفت: چالشی که در مدیریت باشگاه های حرفه ای داریم، این است که بیشتر مدیران ما با ادبیات مدیریت اقتصادی آشنا نیستند. مدیر توانای اقتصادی باید بین درآمد و هزینه، تناسبی ایجاد کند که این در بیان ساده است، اما توانایی های علمی و تجربی فراوانی می طلبد. باشگاه های ما به این خاطر دچار مشکل شدند که مدیران ارشد آنها توانایی ایجاد تناسب میان هزینه و درآمد را ندارند.

وی با اشاره به نتیجه گرا بودن مدیران گفت: این مدیران باید نتیجه می گرفتند و نتیجه گرایی در تیم های پرطرفدار، فشار شنماینده ای روی مدیران باشگاه ها وارد می نماید. آنها برای پاسخگویی به مافوق خود و طرفداران مجبورند ریسک های سنگینی نمایند که اگر یک بار باشد اشکالی ندارد، اما استمرار این موضوع باعث افزایش شکاف میان درآمد و هزینه می شود و نتیجه آن هم انباشت بدهی باشگاه های پرطرفدار ماست.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال با اشاره به ضعف ورزش ایران توضیح داد: درآمدزایی برای دستگاه ورزش کشور از لحاظ زیرساختی فراهم نیست که این به مدیر ربطی ندارد. مدیر هم چون دانش لازم را ندارد، فلاکتی بر جای می گذارد که آثارش را می بینید. ما با ضعف علمی در حوزه اقتصادی باشگاه ها هم روبه رو بوده ایم و دفاتر اقتصادی باشگاه ها شفاف نیست. باشگاه ها مسائل اقتصادی زیادی دارند و درآمد بالایی ندارند. دفاتر اقتصادی باشگاه ها شفاف نیستند و ممیزی اقتصادیاتی احساس می نماید اطلاعات اقتصادی به صورت دقیق ثبت نشده است.

قریب که با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران گفت وگو می کرد، در ادامه توضیح داد: همین می شود که باشگاه های ما درآمد بالایی ندارند، اما اقتصادیات قابل توجهی برای آنها در نظر گرفته می شود و باشگاه ها بدهی اقتصادیاتی عجیبی دارند. این یک چالش سنگین مدیریتی است. علاوه بر تعریف اقتصادیات پایه، سودی هم به این اقتصادیات اضافه می شود. در حالی که درآمد ثابت است و هزینه ها افزایش می یابد.

وی درباره پیشنهادش برای حل این مسائل بیان نمود: یکی اینکه مدیرانی که در باشگاه ها منصوب می کنیم، به ادبیات اقتصادی مطلع باشند. زیرساخت های درآمدزایی به اقتضای فوتبال به صورت کامل تعریف نشده اند که باید آن را بازتعریف کنیم تا باشگاه های مدرنی در سطح منطقه ای و جهانی داشته باشیم. تا این مسائل حل نشود، همواره در پی روزمرگی های باشگاه ها خواهیم بود و بحث های اصلی فراموش می شود.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در خصوص واگذاری سرخابی های پایتخت به بخش خصوصی اظهار داشت: خصوصی سازی راه نجات باشگاه های ماست و باعث می شود با مدیریتی نوین، خون تازه ای در پیکر باشگاه های ما به جریان بیفتد. با این حال زمینه های درآمدزایی وجود ندارد و فرجام خصوصی سازی هم مبهم است. برای اینکه دچار تجارب ناکام گذشته نشویم، باید موضوعات زیرساختی درآمدزایی و درآمد پایدار را تعریف کنیم؛ چون بدون آنها به روال قبل برمی گردیم.

قریب با اشاره به مدیران ناموفقی که در قالب بخش خصوصی وارد فوتبال شدند، گفت: چند نفر از مدیران خصوصی که در 10 سال گذشته باشگاهداری کردند به کار خود ادامه می دهند، اما بیشتر آنها یا کار را رها کردند، یا ورشکست شدند یا زندانی هستند. چون زیرساخت های درآمدزایی را حل نکردیم. مدیران با انگیزه زیادی وارد کار شدند و ریسک آنها به خودشان برمی شود. ریسک مدیریت دولتی به دولت وارد می شود. بدون تعریف زیرساخت و درآمد پایدار، نباید خصوصی سازی را تجربه کنیم، وگرنه شکست می خورد.

وی با بیان اینکه در همه دستگاه ها در انتخاب مدیر شاهد کاستی هستیم، گفت: به اندازه ای که برای مربیان یا پزشکان دوره آموزشی می گذاریم، باید برای مدیران هم دوره های آموزشی تدارک ببینیم. حلقه مفقوده ساختار ورزش ما، مدیرانی با آموزش صحیح و کاربردی با استفاده از تجارب کشورهای رقیب، از جمله ژاپن و کره جنوبی هستند. ما با ادبیات این کشورها آشنا نیستیم که ضعف مهمی است. احتیاج داریم که برای مدیران خود، دوره های آموزشی بگذاریم که البته پیش از آن، صلاحیت های اولیه این مدیران باید احراز شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1126

به "قریب: بعضی مدیران بخش خصوصی که به فوتبال آمدند یا زندانی شدند یا ورشکست، برای مدیران باید دوره های آموزشی بگذاریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قریب: بعضی مدیران بخش خصوصی که به فوتبال آمدند یا زندانی شدند یا ورشکست، برای مدیران باید دوره های آموزشی بگذاریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید