تجار ایرانی برای تجارت با چین آموزش خواهند دید

به گزارش دانشنامه آریایی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت جای ارتباط تعریف شده با نهادهای آکادمیک در میان تشکل های اقتصادی ایران خالی است.

تجار ایرانی برای تجارت با چین آموزش خواهند دید

مجیدرضا حریری در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: برای حل این معضل، از حدود دو سال پیش جلسات مشترکی با چند مرکز دانشگاهی از جمله دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و شریف آغاز کردیم.

او با با بیان اینکه دانشگاه علامه بعد ازاین رفت وآمدها و زودتر از بقیه دانشگاه ها مرکز چین شناسی تاسیس کرد ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه ای که دو روز پیش با این مرکز امضا کردیم قرار است این مرکز بخشی از مطالعات پژوهشی خود را به سفارش اتاق مشترک ایران و چین انجام دهد. به این ترتیب در مواردی که ما احساس می کنیم خلا پژوهشی در روابط اقتصادی ایران و چین وجود دارد می توانیم این خلا را با همکاری دانشگاه پر کنیم.

حریری تاکید کرد: به عنوان اولین اقدام آموزش تجارت با چین برای تجار ایرانی را در برنامه قرار داده ایم؛ اینکه یک تاجر از نظر فرهنگی چطور با طرف چینی وارد مذاکره شده و نشست وبرخاست ها و آداب اجتماعی او چطور باشد تا بهترین نتیجه را بگیرد. به هرحال فرهنگ آن ها با فرهنگ اروپایی ها یا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فرق دارد.

او با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات چین دانشگه علامه به سفارش اتاق مشترک ایران و چین مطالعات تاریخی مربوط به چین و تاثیر این تاریخ بر روابط امروز این کشور را انجام داده گفت: بخشی از دانش مرتبط با چین تحقیقی و بخشی انتقال تجربه است. این انتقال تجربه را اتاق مشترک انجام می دهد. چرا که اعضای هیات مدیره اتاق و برخی از تجار عضو آن 30 تا 50 سال است که سابقه تجارت با چین را دارند و تجارب این مدت باید به تجار جوان منتقل شود.

حریری با اشاره به جزییات تفاهم نامه امضا شده میان اتاق مشترک ایران و چین و مرکز تحقیقا چین دانشگاه علامه گفت: برگزاری همایش ها، وبینارها و کارگاه های علمی مشترک، تشکیل اتاق های فکر که به سفارش دو طرف انجام خواهد شد، تحقیق و پژوهش درباره موضوعات معین درباره حال حاضر و آینده چین، نیازسنجی آموزشی و پژوهشی در حوزه تجارت و اقتصاد چین از جمله محورهای دیده شده در این تفاهم نامه است.

او تاکید کرد: بنا به هر پیش بینی بدبینانه یا خوش بینانه ای بین سال های 2030 تا 2040 چین قدرت اول اقتصادی دنیا است و ما باید این شناخت را داشته باشیم تا به سیاست گذار خود بگوییم چگونه با موضوع برخورد کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: گذشته از این ها ما یک هسته مطالعاتی و اتاق فکر 11 نفره متشکل از مراکز پژوهشی ایران اعم از مرکز تحقیقات اسراتژی مجمع تشخیص، مرکز پژوهش های مجلس، شورای عالی امنیت ملی، پژوهشکده ها و اندیشکده های دانشگاه ها داریم که دو سال است جلساتی را به طور منظم برگزار می کنیم. حالا با امضای تفاهم نامه با دانشگاه علامه می خواهیم بخش دانشگاهی این اتاق فکر را یک جا منسجم کنیم که بتوانیم ساماندهی شده پیش برویم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2074

به "تجار ایرانی برای تجارت با چین آموزش خواهند دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجار ایرانی برای تجارت با چین آموزش خواهند دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید