فعالیت 99 درصد دانش آموزان در شاد؛ نسخه جدید شاد در دسترس شد
به گزارش دانشنامه آریایی، تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه انتهای الوند شبکه دو سیما به بیان جزئیات مسائل آموزشی و پرورشی در دوران کرونا و پیشرفت های آموزش و پرورش پرداخت.
محسن حاجی میرزایی صبح امروز دوشنبه 20 بهمن ماه با حضور در برنامه انتهای الوند شبکه دو سیما با بیان دستاوردهای آموزش و پرورش اظهار کرد: جهت گیری های کلی آموزش و پرورش بر روی چند محور اساسی است تعلیم و تربیت یک نظام پویایی است و باید انسان ها را برای زمان خود تربیت کند همچنین شرایط جامعه هم دائما در حال پویایی و تغییر است.
وی اضافه نمود: نظام آموزشی در طی سال های پس از انقلاب هر 10 سال شاهد تغییرات بوده است و کوشش داشته خود را با ضرورت های جدید جامعه آشنا کند. جهت گیری عمده نظام آموزشی دسترسی تمام افراد واجب التعلیم به امکان آموزش است زیرا نقطه عزیمت بی عدالتی از دسترسی به فرصت های آموزشی شروع می گردد اگر افراد فرصت های برابری برای یادگیری نداشته باشند این نابرابری ها در شرایط دیگر خود را نشان می دهد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه کوشش نظام آموزش و پرورش در این کار گسترده بوده و یکی از درخشان ترین عملنمودها را دارد اظهار کرد: بیش از 98.2 درصد افراد لازم التعلیم تحت آموزش هستند ما بیش از 5 هزار مدرسه زیر 5 دانش آموز داریم که به دلیل جابجایی های جمعیت در بسیاری از روستاها بعضی مدارس خالی است اما ما فضای آموزشی را ایجاد کردیم.
2 برابر شدن میزان فضاهای ورزشی در دولت تدبیر و امید
وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: در جمعیت بالای 6 سال در حوزه سواد از 47.5 درصد میزان باسوادی به 90 درصد رسیده ایم اما جمعیت هدف 6 تا 49 سال است که میزان باسوادی 96 درصد است. در حوزه فضاهای آموزشی دسترسی به فضای تربیتی، رفاهی و فرهنگی را توسعه دادیم در دولت تدبیر و امید در 8 سال هر روز 28 کلاس درس احداث شده و میزان فضاهای ورزشی 2 برابر شده است.
وی ادامه داد: بیش از 3 هزار مدرسه شبانه روزی در مناطق محروم برای جمعیت لازم التعلیم پراکنده داریم در پیش دبستانی که دوره مهمی است از سال 92 با 38 درصد از پیش دبستانی ها به بالای 76 درصد رسیدیم در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر دانش آموز داشتیم که در این دوره بودند همچنین کاری که انجام دادیم این است که تمام دانش آموزانی که وارد مدرسه می شوند سنجش خواهند شد.
غربالگری عمومی و ارزیابی برای صیانت بخشی دانش آموزان
حاجی میرزایی با بیان اینکه برای صیانت بخشی دانش آموزان غربالگری عمومی و ارزیابی داریم گفت: طرح نماد برای دانش آموزان است که 3 میلیون دانش آموز را درگیر نموده است و توسعه خواهد یافت.
برقراری عدالت آموزشی در فضای مجازی
وزیر آموزش و پرورش درباره شبکه شاد و برقراری عدالت آموزشی در فضای مجازی اظهار کرد: در وجه اول باید دسترسی دانش آموزان را به محتوای آموشی با کیفیت و تدریس فاخر بیشتر کنیم اکنون معلمان با تجربه و توانمند در تمام پایه های تحصیلی حضور دارند که محتوای فاخر را فراوری می نمایند.
حدودا 2 تا 3.5 میلیون دانش آموز از 15 میلیون نفر در شاد نیستند که دلایل مختلفی دارد بعضی ممکن است از آموزش فاصله گرفته باشند و یا در منطقه ای زندگی نمایند که دسترسی به اینترنت و ابزار آموزشی ندارد که ما در آموزش و پرورش گروهی را مامور نموده ایم تا به استان ها بفرایند و از دانش آموز شروع نمایند
وی ادامه داد: حدودا 2 تا 3.5 میلیون دانش آموز از 15 میلیون نفر در شاد نیستند که دلایل مختلفی دارد بعضی ممکن است از آموزش فاصله گرفته باشند و یا در منطقه ای زندگی نمایند که دسترسی به اینترنت و ابزار آموزشی ندارد که ما در آموزش و پرورش گروهی را مامور نموده ایم تا به استان ها بفرایند و از دانش آموز شروع نمایند این کار در یک ماه گذشته برای 600 هزار دانش آموز انجام شد و بیش از 2 هزار و 870 مدرسه بدون اعلام قبلی از سوی این تیم بازدید شدند. نتایج نشان می دهد که 20 درصد از این دانش آموزان که به شاد دسترسی ندارند از بسته آموزشی کار آموزش را دنبال می نمایند.
حاجی میرزایی با اعلام اینکه در استان ها استودیوهایی برای فراوری محتوا تشکیل شده است اعلام کرد: در جمعیت 600 هزار نفری 0.3 درصد افرادی هستند که آموزش را پیگیری نمی نمایند این موضوع را به واحدهای استانی و شهرستانی ماموریت دادیم تا با تماس با آن ها، این افراد به آموزش ترغیب پیدا نمایند.
خدمات معلمان خاموش است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مراقبت های ما نسبت به گذشته بیشتر شده است اضافه نمود: در گذشته مدرسه فعال بود و خانواده ها اطمینان داشتند اما اکنون روش های قبلی پاسخگو نیست باید از کار فرهنگیان قدردانی کنم چون کادر پزشکی نیز خدمات خوبی را ارائه می دهند اما محسوس است خدمات معلمان خاموش است هرچند که گسترده وسیعی دارد.
وی با بیان اینکه معلمان باید فراوری محتوای الکترونیک نمایند اضافه نمود: با وجود 105 هزار مدرسه و یک میلیون معلم کار ساده می گردد اما وقتی این جمعیت در سطح کشور توزیع می گردد کار سخت و پیچیده خواهد شد ما در حوزه ستادی از همان شیوع کرونا تعطیلی نداشتیم و تمام روزها درگیر بودیم تا اطمینان پیدا کنیم کار درست انجام می گردد.
فرهنگیان باید رضایت شغلی پیدا نمایند
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برای برطرف مسائل معلمان یکی از سیاست ها این است که معلمان به عنوان یک قشر تاثیرگذار در ساختن آینده جامعه، رضایت شغلی پیدا نمایند و شرایطشان برای کار فراهم تر باشد اظهار کرد: باید معیشت این افراد ساماندهی گردد و آرامش شغلی آنان بهبود پیدا کند. ما در این راستا به معلمان خدمات رفاهی ارائه می کنیم، دانش آنان را توسعه می دهیم و به روز می کنیم و در حد بضاعت در این راستا گام هایی برداشتیم.
فاصله های جدی حقوق معلمان و کارکنان را متعادل کردیم برای استخدام آنان نیز در امسال گام هایی برداشته ایم
وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: فاصله های جدی حقوق معلمان و کارکنان را متعادل کردیم برای استخدام آنان نیز در امسال گام هایی برداشته ایم. شرایط بیش از 100 هزار نفر را معین و جهت استخدام آنان را هموار کردیم؛ بخشی از دانشگاه فرهنگیان و بخشی از تبدیل شرایط. 336 مرکز رفاهی ایجاد کردیم درست است که اکنون شرایط سفر فراهم نیست اما در مدارس اقامتگاه داریم، مراکز درمانی را توسعه دادیم، بیمه فرهنگیان را بهبود بخشیدیم و بدون افزایش چشمگیر در سهم آنان، خدمات را توسعه دادیم همچنین برای آموش معلمان تدبیر کردیم.
وی به بسته های تحولی نیز اشاره و عنوان نمود: یکی از سوالات افراد از آموزش و پرورش این است پس از تصویب سند تحول بنیادین، باید نمودهایی از اجرایی شدن آن در سطح مدرسه و دانش آموز نشان داده گردد که بسته تحولی در پاسخ به این سوال است تا جلوه هایی از اجرایی شدن سند را در مدرسه و دانش آموز نشان دهد.
تدوین الگوی بسته های یادگیری
حاجی میرزایی اضافه نمود: در طی سال های گذشته همکاران اهداف دوره های تحصیلی و زیرنظام ها را فراوری کردند اکنون در حال تدوین الگوی بسته های یادگیری هستند در کنار آن باید بتوانیم شیرینی سند را برای جامعه مخاطب هموار کنیم که در این راستا چند طرح را انجام دادیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هر دانش آموز یک مهارت را داریم که دانش آموزان باید بعد از فارغ التحصیلی یک مهارت داشته باشند نیمی از هنرستانی ها به شاخه های کاردانش و فنی و حرفه ای می فرایند و باید برای دوره های نظری مهارت را آموزش دهیم حدود بیش از 60 مهارت را در فضای مجازی ارائه دادیم که مبتنی بر آموزش به وسیله بستر فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعات است.
تجهیز هنرستان ها در بخش هر دانش آموز یک مهارت
وی با بیان اینکه در بخش هر دانش آموز یک مهارت باید در هر استان یک منطقه و در هر منطقه همه دانش آموزان متوسعه مهارت ها را بیاموزند براین اساس هنرستان های مجاورشان را به امکانات عملی تجهیز کردیم که امسال آزمایشی است در بخش هر دانش آموز یک نقش اجتماعی تشکل های دانش آموزی در کار هستند تا هر دانش آموز را به یک نقش اجتماعی مسلط نمایند.
حاجی میرزایی ادامه داد: تعدادی از خبرنگاران علاقه مند ذیل خبرگزاری پانا مهارت خبرنگاری را فرا می گیرند و فعالیت در رسانه را آموزش می بییند 28 هزار نفر در کشور در مجلس دانش آموزی عضو شدند بناست دانش آموزان به یک قابلیت پرورشی مسلط شوند ریاضی، شیمی و زبان امکانی برای تقویت این قابلیت هاست.
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: طرح دیگر ما ذیل بسته های تحولی مدرسه کانون تربیتی محله است مدرسه یک ساختمان نیست یک کانون تبادلات فرهنگی است که باید ارتباطش با محله برقرار گردد تا پویایی بیشتری صورت بگیرد این کار از سوی انجمن اولیا و مربیان پیگیری می گردد. طرح آجر به آجر با هدف مشارکت عمومی برای ساخت فضاهای عمومی با اهدای یک آجر را داریم تا فضای آموزشی را تامین و حساسیت اجتماعی را نسبت به آموزش ترغیب کنیم.
وی درباره زمان اعلام نتایج مرحله دوم استخدام حق التدریسی ها و نهضتی ها گفت: ما از 3 طریق نیرو می گیریم؛ به وسیله دانشگاه فرهنگیان، 28 هزار نفر به وسیله سازمان امور اداری استخدامی، 30 هزار نفر ردیف جدید استخدامی که این افراد براساس سوابق خود تبدیل شرایط خواهند شد.
حاجی میرزایی اعلام کرد: در قانون معین شده افرادی که آموزش دهنده سوادآموزی بودند باید آزمون می دادند که آزمونشان برگزار گردید اما تمام افرادی که از این طریق جذب می شوند باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند و امتحان دهند.
در ایران و کشورهای منطقه ای نمونه شاد را نداریم
وزیر آموزش و پرورش درباره شاد 3 نیز اظهار کرد: شاد یک مولود چند ماهه است و رشد سریعی را در طول این مدت داشته قابلیت هایش توسعه یافته است و به یک ظرفیت برای کشور تبدیل شده است. در ایران و کشورهای منطقه ای نمونه شاد را نداریم که بومی باشد و امکان دسترسی دانش آموزان و تعاملات را فراهم کند.
نسخه جدید شاد در دسترس شد
وی اضافه نمود: هر فردی که وزیر بوده امکان اینکه با مدیران مدارس حرف بزند را نداشته است که من هر هفته با مدیر یک استان ارتباط برقرار می کنم ارتباط کاغذی به ارتباط با حس و خوبی تیدبل شده است در شاد 3 این امکان فراهم است افرادی که از سیستم غیراندروید استفاده می کردند و نمی توانستند آن را نصب نمایند با فعال شدن نسخه وب امکان دسترسی مهیا شده است.
حاجی میرزایی در سرانجام گفت: ظرفیت دیگر شاد ظرفیت موک است که ماموریت دارد به معلمان فضایی برای تدریس در هرپایه دهد تا محتوای خود را در معرض دید اعضای شاد قرار دهند.
منبع: خبرگزاری پانا