کاهش تقاضای ایرانیان برای تحصیل در دانشگاههای آمریکا

به گزارش دانشنامه آریایی، جعفر مهراد در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان اینکه برای برخی از دانشجویان چینی علاقه مند به تحصیل در آمریکا محدویت صدور ویزا اعمال می گردد، گفت: تا کنون روال بر این بود که ویزا های دانشجویان چینی پنج ساله بود.

کاهش تقاضای ایرانیان برای تحصیل در دانشگاههای آمریکا

وی اضافه نمود: دولت ترامپ برای تحصیل دانشجویان چینی که در مقطع تحصیلات تکمیلی دوست دارند در رشته هایی مانند ربات، هوا فضا و مصنوعات فناوری های پیشرفته تحصیل نمایند ویزای یکساله می دهد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام گفت: روشن نیست که محدویت های صدور ویزا یک نوع سیاست است و دایره عمل آن چگونه خواهد بود؟ اما آنچه معین است این است که اعمال محدودیت در صدور ویزا برای دانشجویان چینی تاثیرات منفی در کالج ها و دانشگاه های آمریکا ببار خواهد آورد.

مهراد عنوان نمود: چین بیشترین دانشجویان بین المللی را به ایالات متحده می فرستد. تقریبا یک سوم دانشجویان بین المللی در دانشگاه های آمریکا مربوط به کشور چین است.

وی تاکید نمود: دانشگاه های آمریکا نیز از نظر درآمد حاصل از شهریه و از حیث استعداد های آموزشی به شدت به دانشجویان چینی وابسته هستند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام گفت: بسیاری از استادان چینی فرصت های مطالعاتی خود را در دانشگاه های آمریکا می گذرانند.

مهراد تاکید نمود: نگرانی های فعلی در خصوص محدودیت های صدور ویزا برای دانشجویان چینی، دانشگاه های آمریکا را از کاهش تعداد ثبت نام ها سخت آزرده است، چراکه میزان آن از پائیز 2016 تا پائیز 2017 میلادی 2.2 درصد در سطح کارشناسی و 5.5 درصد در مقطع تحصیلات تکمیلی گزارش شده است.

وی اضافه نمود: اکنون سهم آمریکا از بازار دانشجویان بین المللی رو به کاهش است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام گفت: کشورهایی مانند استرالیا و کانادا با ایجاد تسهیلات لازم، دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب می نمایند.

مهراد گفت: اعمال محدودیت های بیشتر برای دانشجویان چینی برای ادامه تحصیل در رشته های علوم و مهندسی در آمریکا در دراز مدت به ضرر نیروی کار علمی در این کشور و رقابت پذیری آمریکا خواهد شد.

وی عنوان نمود: در حال حاضر طبق آمارهای موجود (پاییز 2017)، 38 درصد دانشجویان جدید بین المللی در سطح کارشناسی ارشد و 33 درصد در مقطع دکتری در دانشگاه های آمریکا را چینی ها تشکیل می دهند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام تاکید نمود: آمار دریافت نمایندگان مدرک دکتری نشان می دهد که شهروندان چینی 10 درصد از کل مدارک دکتری اخذ شده از دانشگاه های آمریکا در سال 2016 را به خود اختصاص داده اند.

مهراد افزود: بیش از 80 درصد شهروندان چینی که با ویزای موقت در آمریکا درس می خوانند و می کوشند بعد از فراغت از تحصیل در این کشور اقامت نمایند.

وی اضافه نمود: بعد از اجرای منع صدور ویزا، دانشگاه های آمریکا تغییرات حاصل در جریان دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از خاورمیانه و شمال آفریقا به دقت تحت نظر دارند. از پائیز 2016 تا پائیز 2017 میلادی از این دو منطقه 17درصد در تقاضای ورود به دانشگاه ها و 5 درصد در ثبت نام جدید دانشجویان تحصیلات تکمیلی کاهش نشان می دهد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام تاکید نمود: این دومین سال متوالی است که کاهش ورود و ثبت نام داوطلبان ادامه دارد. این کاهش در خصوص داوطلبان ایرانی ورود به دانشگاه های آمریکا به 18 درصد می رسد.

مهراد گفت: در مقابل، ثبت نام جدید دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ایران با 16 درصد روبرو است.

وی اضافه نمود: این نکته قابل توجه است که در سال گذشته دانشجویان بین المللی 36.9 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا یاری نموده و از بیش از 450 هزار شغل حمایت نموده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 607

به "کاهش تقاضای ایرانیان برای تحصیل در دانشگاههای آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تقاضای ایرانیان برای تحصیل در دانشگاههای آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید