طراحی سایت: گزارشی درباره آگهی های تبعیض نژادی و قومیتی در سایت های کاریابی

به گزارش دانشنامه آریایی، پشت شیشه یکی از مغازه های بازار نوشته شده: یه یک کارگر افغانی نیازمندیم. در بسیاری از سایت های کاریابی هم این را نوشته اند.

طراحی سایت: گزارشی درباره آگهی های تبعیض نژادی و قومیتی در سایت های کاریابی

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

اخبار شرکت ها؛ پشت شیشه یکی از مغازه های بازار نوشته شده: یه یک کارگر افغانی احتیاجمندیم. در بسیاری از سایت های کاریابی هم این را نوشته اند. این یک خط ساده برای ما که از خیابان عبور می کنیم یا سایت های کاریابی را روزانه در پی کار چک می کنیم، معنای خاصی ندارد اما برای یک جوان افغان این موضوع فرق دارد. جوانی که احتمالا می داند هموطنانش را به این علت می خواهند تا دستمزد کمتری بگیرند و بیشتر کار نمایند و درخواست بیمه هم نداشته باشند. همین یک خط برای یک کارگر ایرانی که دنبال کار است هم حرف های زیادی دارد. کسی که ممکن است دنبال کار باشد اما به علت خواستن حقوق اولیه کاری پیدا نمی نماید و جایی در مغازه های بازار ندارد. این تبعیض نژادی برای کارفرمایی که پشت شیشه مغازه اش برگه ای را می چسباند، تنها اندکی سود اقتصادی به همراه دارد اما برای مخاطبان آن یک خط ساده که دنبال کار می گردند، انبوهی از تبعیض و تحقیر را فراهم می نماید.

وقتی به توهین عادت می کنیم

تا سال ها لطیفه های زیادی برای قومیت های مختلف ساخته می شد. یک اتفاق عادی که همه ما در زندگی روزمره با آن روبرو بودیم اما تلاشی برای تغییرش نمی کردیم. در باطن اما ماجرا طور دیگری بود. همین لطیفه ها می توانست یک نژاد یا قومیت را به سخره بگیرد و توهین تلقی گردد. توهینی که خیلی ها را آزار می داد اما در زندگی همه ما جریان داشت. بعدها این موضوع کمی تغییر کرد. راه های بهتری برای خندیدن هم وجود داشت که به سادگی می توانست راستا را عوض کند. به همین علت فرهنگ سازی های این چندین سال اوضاع را تا حدودی بهبود داد. حالا روزانه با انواع جوک و لطیفه روبرو هستیم که به هیچ قومیت خاصی اشاره ندارد اما می تواند ما را بخنداند. این فاصله گرفتن اگرچه کمی دیر اما بالاخره رخ داد.

کلیشه های ذهنی مبنای انتشار آگهی

ماجرای تفکیک قومیتی در مواردی که موجب تحقیر و آزار می گردد تنها به لطیفه های چندسال اخیر و آگهی های پشت شیشه در بازار ختم نشده است. در حوزه کاری آن هم در سایت های کاریابی به صورت علنی هم این تفکیک قومیتی بسیار تعیین و آزار دهنده بوده است. موضوعی که احتمالا در حوزه اجتماعی هم با آن زیاد برخورد داشتید. در آگهی های درخواست شغل در بسیاری از موارد به یک قومیت خاص اشاره می گردد. به یک کارگر افغانی احتیاجمندیم!، کارگر مورد احتیاج ترجیحا شهرستانی!، برای باربری به یک کارگر کرد احتیاج داریم. این آگهی ها به مقدار همان لطیفه هایی که ما برای خندیدن بیانش می کردیم غیرانسانی و غیراخلاقی است. نام بردن از قومیت ها در کارهای این چنینی، نتیجه ای جز تحقیر و کوچک شمردن افرادِ آن قومیت ندارد و نکته مهم اینکه به صورت گسترده و علنی منتشر می گردد. متاسفانه بسیاری از سایت های کاریابی بدون هیچ مسئله ای چنین آگهی هایی را منتشر می نمایند و از مساله به این مهمی چشم پوشی کردند. از دید چنین کارفرماهایی، توانایی افراد بر اساس کلیشه های ذهنی که وجود دارد شکل می گیرد. به عنوان مثال کارگر ترجیحا شهرستانی احتمالا قدرت بدنی بالایی دارد و برای کارهای سخت و سنگین مناسب است پس قومیت یا شهر کارگر مورد نظر را در کنار آگهی خود درج می نماید. همین کلیشه ذهنی غلط هم باعث می گردد تا کارفرمایان بدون هیچ ابایی آگهی خود را منتشر می نمایند و از نظرشان مسئله ای وجود نداشته باشد.

دیوار پیشگام حذف آگهی های تبعیض نژادی

پلتفرم دیوار به عنوان سایت انتشار آگهی با میلیون ها کاربر، دقیقا به علت همین تبعیض نژادی و توهین به قومیت ها، در بخش آگهی های سایت، کلماتی که مرتبط به قومیت ها می گردد را حذف نموده است. در واقع نام بردن از هیچ نژاد و قومیتی که مرتبط با کار نباشد، در زمان استخدام در سایت دیوار مجاز نیست. پلتفرم دیوار با این عقیده که هر نوع محدودیت نژادی مغایر با سیاست های دیوار است، آگهی های این چنینی را رد می نماید. در واقع آگهی هایی با این مضمون که فقط کارگر ایرانی می گیریم و یا فقط کارگر یا نگهبان افغانی احتیاج داریم، یا حتی به قومیت خاصی برای جذب نیرو اشاره داشته باشد، منتشر نخواهد شد. دیوار معتقد است مسائل نژادی جز شرایط کار نیست و چنین آگهی هایی موجب تبعیض نژادی می گردد.

کارفرمایان باید بر اساس توانایی افراد و فارغ از قومیت و نژاد با کارجوها در تماس باشند. این گام موثر می تواند همان راستای باشد که در چند سال گذشته و در رابطه با لطیفه های قومیتی رخ داده است. یک اتفاق آزار دهنده با آگاهی می تواند به راحتی از چرخه زندگی اجتماعی حذف گردد. دیوار حالا در این راستا پیشگام شده است تا قومیت ها و نژادهای مختلف با تحقیر و کارهای پیش پا افتاده شناخته نشوند. واقعیت جامعه امروز این است که همه افراد دارای توانایی های مختلفی هستند که می توانند شغل خود را براساس آن انتخاب نمایند و هیچ احتیاجی نیست تا به نژاد و یا قومیت آن ها اشاره ای گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2147

به "طراحی سایت: گزارشی درباره آگهی های تبعیض نژادی و قومیتی در سایت های کاریابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سایت: گزارشی درباره آگهی های تبعیض نژادی و قومیتی در سایت های کاریابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید