5 ضعف مهم صنعت گردشگری ایران از نگاه هوش مصنوعی ، هوش مصنوعی: ایران نیازمند سرمایه گذاری 14 تا 21 میلیارد دلاری برای توسعه گردشگری است
به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران: 2025 سال خوبی برای گردشگری ایران است. این پیش بینی هوش مصنوعی در پاسخ به سوال خبرنگاران از شرایط گردشگری ایران در سال 2025 است.
هوش مصنوعی در تحلیل این پیش بینی خود آورده است: ایران در سال 2025 رشد قابل توجهی در گردشگری خواهد داشت و این کشور به علت تاریخ، فرهنگ و معماری غنی خود شناخته شده و در آینده به مقصد برتر گردشگران از سراسر دنیا تبدیل می گردد.
هوش مصنوعی علت پیش بینی خود را به عوامل متعددی از جمله کاهش محدودیت های صدور ویزا برای گردشگران خارجی در ایران، افتتاح جاذبه های گردشگری نو و بهبود جایگاه دنیای میراث فرهنگی منحصر به فرد ایران نسبت داده است.
یکی از مهمترین تحولات صنعت گردشگری ایران بزعم هوش مصنوعی، افتتاح چندین موزه و مراکز فرهنگی نو است که منجر به نمایش بیشتر تاریخ و فرهنگ غنی ایران شده و به گردشگران و بازدیدنمایندگان از جاذبه های گردشگری کشور بینش بینظیر از گذشته ایران ارایه می نماید.
به اعلام هوش مصنوعی، دولت ایران نیز سرمایه گذاری زیادی در بهبود زیرساخت ها و سیستم های حمل ونقل انجام داده است که می تواند گردشگران را در سراسر این کشور به بازدید از جاذبه های گردشگری بکشاند تا از شهرهای مختلف تماشا نمایند و داشته های ارایه شده از سوی ایران را تجربه نمایند.
هوش مصنوعی بهبود شرایط گردشگری ایران در سال 2025 را به افتتاح چندین هتل و رستوران نو که احتیاجهای بازدیدنمایندگان بین المللی را برآورده می نمایند نیز ارتباط داده و بیان کرد: زیرساخت های اقامتی در ایران خدمات و امکانات رفاهی باکیفیت ارائه می دهند و اقامت راحت و لذت بخش برای گردشگران را تضمین می نمایند.
به اذعان هوش مصنوعی، افزایش گردشگری تاثیر مثبت بر اقتصاد ایران، ایجاد فرصت های شغلی نو در سال اینده میلادی خواهد داشت و به محرک رشد در بخش های مختلف تبدیل می گردد. بعلاوه می تواند به ارتقاء وجهه ایران در سطح دنیای یاری کند و تاریخ غنی این کشور، فرهنگ و مهمان نوازی مردم ایران را به نمایش بگذارد.
هوش مصنوعی اما 5 ایراد جدی بر صنعت گردشگری ایران وارد دانسته است و از آن ها به عنوان نقاط ضعف جدی این صنعت در ایران نام برده است.
هوش مصنوعی نقاط ضعف جدی صنعت گردشگری ایران را اینگونه لیست نموده است:
1. محدودیت در زیرساخت های حمل و نقل: اگرچه ایران در بهبود زیرساخت های خود پیشرفت داشته است، اما هنوز احتیاج به سرمایه گذاری بیشتر در سیستم های حمل و نقل مانند فرودگاه ها، راه آهن ها و بزرگراه ها برای تسهیل سفر در سراسر کشور است.
2. محدودیت های دسترسی: در حالی که کاهش محدودیت های ویزا گام مثبتی بوده است، اما همچنان محدودیت هایی برای بازدیدنمایندگان خارجی از ایران وجود دارد که ممکن است بعضی از مسافران را از سفر به این کشور منصرف کند.
3. ضعف جدی در تبلیغات گردشگری: صنعت گردشگری ایران در گذشته به خوبی تبلیغ نشده است، که منجر به آگاهی محدود از جاذبه ها و میراث فرهنگی کشور در بین بازدیدنمایندگان بالقوه شده است.
4. مشکل زبان: در حالی که ایران یک کشور چند زبانه است، هنوز احتیاج به تسلط بیشتر به زبان انگلیسی در میان افرادی که در صنعت گردشگری کار می نمایند وجود دارد تا احتیاجهای بازدیدنمایندگان بین المللی را برآورده کند.
5. دیدگاه منفی به ایران: ایران در رسانه ها مورد توجه منفی قرار گرفته است که ممکن است بعضی مسافران را از بازدید از این کشور منصرف کند.
خبرنگاران از هوش مصنوعی پرسیده است که ایران چه مبلغی باید برای برطرف ضعف ها و کاستی های صنعت گردشگری در این کشور هزینه کند؟ پاسخ هوش مصنوعی به این سوال بسیار جالب است.
سوال پیچیده ای است که به عوامل زیادی مانند حوزه های خاص توسعه، جدول زمانی اجرا و منابع موجود بستگی دارد. دولت ایران قبلاً اندازه قابل توجهی از منابع را برای بهبود زیرساخت ها، ارتقای جاذبه های فرهنگی و کاهش محدودیت های ویزا اختصاص داده است. با این حال، هنوز احتیاج به سرمایه گذاری بیشتر در صنعت گردشگری برای برطرف ضعف ها و چالش های پیش روی این صنعت وجود دارد. سازمان دنیای گردشگری توصیه می نماید که کشورها بین 2 تا 3 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را به توسعه گردشگری اختصاص دهند. در خصوص ایران، این به معنای احتیاج به سرمایه گذاری بین 14 تا 21 میلیارد دلار برای توسعه گردشگری است. با این حال، مبلغ واقعی که ایران باید برای توسعه گردشگری هزینه کند، بستگی به حوزه های خاص توسعه و اولویت های کشور دارد. اما باید دانست که ایجاد تعادل بین سرمایه گذاری در توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در سایر بخش ها برای تضمین رشد و توسعه مالی پایدار لازم است.
منبع: صدای میراث