آشنایی با جغرافیای کشور چین

به گزارش دانشنامه آریایی، کشور چین در منطقه شرقی قاره آسیا واقع شده است؛ چین بعد از روسیه دومین کشور پهناور این قاره می باشد و دارای مرز زمینی با کشورهای روسیه، مغولستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، هندوستان، نپال، بوتان، برمه، ویتنام و کره شمالی نیز می باشد. این کشور پهناور آسیایی از سمت شرق و جنوب نیز با دریای چین شرقی، خلیج کره، دریای زرد و دیگر آبهای آزاد نیز احاطه شده است. آب و هوای این کشور بسیار متنوع است و از مناطق گرمسیر و بارانی در جنوب تا مناطق سردسیر در شمال نیز امتداد دارد. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره نقشه کشور چین با جزئیات کامل صحبت کنیم، در صورتی که به مباحثی نظیر توضیح متخصات جغرافیایی کشورها علاقه دارید در ادامه با تور چین ما همراه باشید.

آشنایی با جغرافیای کشور چین

1- شمال شرق در نقشه کشور چین

در شرح نقشه کشور چین باید بگوییم که مناطق شمال شرقی کشور چین، سرزمین مادری مردمان منچو است که دربرگیرنده شهرهای کمربند زنگار، جنگل های وسیع و فرهنگی متاثر از کشورهای روس، کره و ژاپن می باشد. در شمال شرقی چین شهرهای لیائونینگ، جین لین و هیلونگ جیانگ نیز واقع شده است.

2- منطقه شمال در نقشه کشور چین

در سمت شمال نقشه کشور چین، شهرهای نظیر شاندونگ، شانشی، مغولستان داخلی، استان هنان، هبئی، پکن، تیانجین قرار دارند. این منطقه محل قرارگیری رودخانه زرد، مهد تمدن چینی و مرکز تاریخی محسوب می گردد. زبان اکثر مردمان این ناحیه از چین ماندارین است و جمعیت آن به 164 میلیون نفر می رسد.

3- شمال غربی در نقشه کشور چین

یکی از نقاط مرزی و عمدتا مسلمان نشین کشور چین، شهرهای شمال غربی چین می باشد. در حال حاضر اگرچه این منطقه نسبت به مناطق ساحلی کمتر توسعه یافته اما سرعت پیشرفت در آن قابل توجه است. شهرهایی که در این ناحیه قرار دارند شاآنشی، گانسو، نینگ شیا، چینگهای، سین کیانگ نیز نام دارند.

4- جنوب غربی در نقشه کشور چین

منطقه ای اسرارآمیر در جنوب غربی چین وجود دارد که اغلب اقلیت های قومی در آن زندگی می نمایند و منظره های بکر و پارک هایی برای کوله گردان نیز دارا می باشد. شهرهایی که در جنوب غربی چین واقع هستند نیز عبارت از تبت، یون نان، گوانگشی، گوئیژو نیز می باشد.

5- جنوب مرکزی در نقشه کشور چین

در جنوب مرکزی کشور چین، شهرهای بزرگ و صنعتی قرار گرفته اند؛ این ناحیه به نسبت استان های ساحلی که در خاور و جنوب چین قرار دارند و فقیرتر است و به همین دلیل کارگردان بسیاری از این منطقه به آن مناطق مهاجرت می نمایند. شهرهایی که در این ناحیه از کشور قرار دارند نیز عبارت از آن هوئی، سیچوآن، چونگ کینگ، هوبئی، هونان، جیانگشی نیز هستند. در این ناحیه می توان شاهد رودخانه یانگ تسه، منطقه مزارع، کوه ها، رودخانه، جنگل های معتدل و نیمه استوایی می باشد.

6- جنوب شرقی در نقشه کشور چین

مناطقی همچون ماکائو و هنگ کنگ که در دست استعمارگران پرتغالی و انگلیسی بودند در حال حاضر مناطق ویژه ای در چین به شمار می روند. از جمله استان های این منطقه ای کشور عبارت از گوانگ دونگ، هاینان، فوجیان نیز می باشد. این ناحیه مرکز تجارت سنتی، فراوری نیروگاه و همچنین میهن نیاکان بسیاری از چینی های خارج از کشور می باشد.

7- شرق در نقشه کشور چین

شرق کشور چین شامل استان هایی نظیر جیانگسو، شانگهای، چجیانگ است؛ محلی که سرزمین ماهی و برنج، شهرهای سنتی و همچنین مرکز جدید اقتصاد در چین به شمار می رود.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 158

به "آشنایی با جغرافیای کشور چین" امتیاز دهید

13 کاربر به "آشنایی با جغرافیای کشور چین" امتیاز داده اند | 3.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جغرافیای کشور چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید