شروع دوباره جنگ جاسوسی میان واشنگتن و پکن

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران: تنشها میان واشنگتن و پکن شب گذشته وارد فاز جدیدی شد به طوری که دولت آمریکا به طور مستقیم پنج افسر ارتش چین را به جاسوسی سایبری متهم و متعاقب آن پکن اقدام به احضار سفیر ایالات متحده در چین کرد.

شروع دوباره جنگ جاسوسی میان واشنگتن و پکن

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران،دادستانی کل آمریکا شب گذشته علیه پنج افسر ارتش خلق چین اعلام جرم کرد. آمریکا به صراحت این پنج فرد را به جاسوسی سایبری از ایالات متحده متهم نموده و این افراد از سوی پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) تحت تعقیب هستند.

اتهام این افراد مربوط به رخنه در شرکت های حساس آمریکایی، رصد فعالیت ها و جمع آوری اطلاعات است.

رویترز در این رابطه می نویسد: یکی از شرکت هایی که از سوی این پنج نفر مورد حمله سایبری قرار گرفته شرکت وستینگ هاوس الکتریک است. در مورد اتهامات مربوط به این شرکت هکرها استراتژی آن را برای معامله با یک شرکت دولتی چینی رصد نموده و 700 هزار صفحه ایمیل، از جمله پیغام های مدیرکل آن را به سرقت برده اند.

رسانه های آمریکایی، اتهامات اعلام شده علیه ارتش چین را بر خلاف رویه معمول در این مورد، در قبال پکن که از ورود به چنین فضایی دوری نموده، ارزیابی نموده اند. برای نمونه روزنامه نیویورک تایمز آن را جدی ترین رویارویی مستقیم آمریکا در مورد جاسوسی سایبری چین نامیده است.

رویترز می نویسد که این نخستین بار است که واشنگتن به شکلی علنی علیه چین اتهاماتی را در مورد جاسوسی فضای مجازی مطرح می نماید.

البته اعلام جرم وزارت دادگستری آمریکا علیه پکن بیشتر جنبه نمادین دارد چون احتمال اینکه چین این افراد را در اختیار آمریکا قرار دهد، نزدیک به محال است.

عکس العمل چین به اتهامات آمریکا

شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین گزارش داد که پکن از دیروز دوشنبه در ارتباط با اتهامات مطرح شده، فعالیت های گروه کاری سایبری آمریکا و چین را معلق نموده است.

چین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین، در بیانیه ای آمریکا را متهم نموده که از سوی دیگر کشورها و رسانه ها به خاطر جاسوسی های سایبری خود، تحت انتقاد است.

اریک هولدر دادستان کل ایالات متحده، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت برای حملات از سوی چین هیچ دلیل دیگری جز تقویت شرکتهای دولتی چین و تامین منافع آن کشور به بهای تجارت در آمریکا وجود ندارد؛ تاکتیکی که ایالات متحده آن را شدیدا محکوم می نماید.

از سوی دیگر آسوشیتد پرس در مورد واکنش چین به اقدام جدید آمریکا می نویسد : دولت چین صریحا به آمریکا هشدار داد که اگر اقدامات خود در مورد اتهام زنی به این پنج افسر را ادامه بدهد، پکن نیز دست به کار شده و مقابله به مثل خواهد نمود.

الجزیره نیز از احضار سفیر آمریکا در پکن به وزارت حارجه چین برای ادای توضیحات در مورد اتهامات جدید ایالات متحده به ارتش چین اطلاع داد.

به گزارش مهر، در سال های گذشته آمریکا اتهامات فراوانی را در زمینه جاسوسی سایبری متوجه چین و اعلام نموده بود که حجم جاسوسی چین و روسیه از ایالات متحده به بالاترین سطح خود از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است.

در همین رابطه در سال گذشته آمریکا اقدام به اخراج شرکت الکترونیکی و مخابراتی هوآووی از ایالات متحده به اتهام جاسوسی کرد. بر اساس ادعای مقامات آمریکایی، شدت جاسوسی چین از ایالات متحده به حدی بوده که کاخ سفید واحد ضد سایبری خود را برای مقابله با اقدامات پکن به راه انداخته است.

همان طور که اشاره شد این برای نخستین بار است که آمریکا به صراحت نام چند مقام چینی را در ارتباط با جسوسی سایبری اعلام می نماید، هر چند در گذشته اتهامات متعددی در این رابطه متوجه پکن شده بود اما واشنگتن هیچگاه نام مقامات چینی را در این رابطه ذکر ننموده بود.

جنگی به قدمت یک دهه

این برای اولین بار نیست که چین متهم به جاسوسی سایبری از نهادهای آمریکایی می گردد. در سال 1386 رئیس وقت سازمان ملی اطلاعات آمریکا ادعا کرد که چین و روسیه همانند دوران جنگ سرد در حال جاسوسی از آمریکا هستند.

مایک مک کانل رئیس وقت سازمان ملی اطلاعات آمریکا، در جلسه کمیته قضایی کنگره آمریکا درباره تصویب قانون گسترش اختیارات دولت در استراق سمع و کنترل ارتباطات الکترونیکی درداخل و خارج آمریکا گفت: سرویس های اطلاعات خارجی چین و روسیه از جمله سازمان هایی هستند که درباره سیستم های حساس و حفاظت شده، تاسیسات و پروژه های توسعه آمریکا اطلاعات جمع آوری می نمایند و کوشش های آن در حال رسیدن به سطح فعالیت در دوران جنگ سرد است.

س از آن بود که سرویسهای اطلاعاتی انگلیس، چین را به جاسوسی از ابر رایانه های ادارات و نهادهای این کشور متهم کردند و در اقدامی بی سابقه، رئیس MI5 (سرویس امنیت داخلی انگلیس) نامه ای هشدار دهنده به 300 نفر از روسای بانکها و نهادهای این کشور و همچنین حسابداران انگلیسی ارسال نموده و دراین نامه به آنها درباره کوشش جاسوسان چینی برای جمع آوری اطلاعات از موسسات انگلیسی در فضای وب هشدار داد.

به دنبال آن آمریکا، تهدیدات سایبری علیه خود را با جدیت بیشتری دنبال کرد و همین امر موجب تشکیل واحدی ویژه در دولت آمریکا برای مقابله با جاسوسی های سایبری شد.

اما این سرانجام ماجرا نبود و با وجود تشکیل این واحد ویژه روزنامه های انگلیسی از رخنه جاسوسان روسی و چینی در عرصه الکترونیکی ایالات متحده اطلاع دادند. دیلی تلگراف با اعلام این مطلب نوشت : صنایعی که از روسیه و چین وارد آمریکا می شوند برای رخنه در فضای الکترونیک آمریکا و پی بردن به نحوه کنترل آن فعالیت می نمایند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز با چاپ این مطلب نوشت : مقامات رسمی می گویند جاسوسان سایبر قصد ندارند تا سیستم الکترونیکی آمریکا را منهدم نمایند اما این جاسوسان می توانند در زمان جنگ و با بحرانهای دیگر دردسر ساز باشند.

منبع:مهر

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 508

به "شروع دوباره جنگ جاسوسی میان واشنگتن و پکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع دوباره جنگ جاسوسی میان واشنگتن و پکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید