آمریکا در حال جا ماندن از روسیه و چین در رقابت هسته ای است

به گزارش دانشنامه آریایی، بعضی سناتورهای آمریکایی هشدار داده اند که روسیه و چین در زمینه انرژی هسته ای در حال پیش افتادن از آمریکا هستند و باید اقدامی در این زمینه صورت گیرد.

آمریکا در حال جا ماندن از روسیه و چین در رقابت هسته ای است

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در حالی که نیروگاه های هسته ای در آمریکا در حال بازنشستگی است، با توجه به منابع گاز طبیعی ارزان و فراوان، این کشور در تقلا برای حفظ رهبری خود در بازار انرژی هسته ای دنیای است.

به نوشته وبگاه شبکه خبری راشا تودی در همین زمینه سناتور جمهوری خواه مایک کارپو و شلدون وایت هومز سناتور دموکرات این کشور در یادداشتی مشترک که چند روز قبل در وبگاه شبکه خبری سی ان بی سی منتشر شد، نوشتند که ایالات متحده باید از رهبری دیرینه خود در زمینه انرژی هسته ای در سطح دنیا محافظت کند.

این قانونگذاران آمریکایی معتقدند که احیای انرژی هسته ای در ایالات متحده و توسعه راکتورهای جدید و پیشرفته از یک سو سهم فراوری انرژی پاک در آمریکا را افزایش می دهد و از سوی دیگر رهبری این کشور را در بازار دنیای دوباره برقرار خواهد نمود .

این سناتورها در یادداشت خود نوشته اند: اگر آمریکا رهبری دنیای خود را در این بخش تجدید نکند، دیگران از ما سبقت خواهند گرفت. امروزه بیش از 60 درصد از نیروگاه های جدید هسته ای در حال ساخت در سراسر دنیا به روسیه و چین اختصاص داده شده است.

این سناتورها نوشتند: با توجه به چالش های پیش روی تغییرات آب و هوایی، تهدیدهای ژئوپلیتیک و امنیت ملی، نمی توانیم اجازه دهیم کشورهای رقیب با آمریکا چشم انداز انرژی هسته ای را تعریف نمایند.

بعضی سناتورهای آمریکایی که با اندیشکده شورای آتلانتیک در زمینه انرژی هسته ای فعالیت می نمایند نیز در گزارشی در این زمینه نوشتند این کشور باید رهبری خود در فناوری انرژی هسته ای در خارج از کشور را مجددا اثبات کند.

در بخشی از گزارش این سناتورها آمده است: با بسته شدن مداوم و پیش از موعد کارخانه های هسته ای در داخل کشور، کاهش توانایی های داخلی فراوری سوخت هسته ای و برنامه های انرژی هسته ای بلندپروازانه داخلی و بین المللی روسیه و چین ، رهبری ایالات متحده در این زمینه تحت فشار قرار گرفته و به چالش کشیده شده است.

نیروگاه هسته ای در چین

چین با سرمایه گذاری های کلان خود در پروژه های هسته ای به پیشرفت های چشمگیری نائل شده و میخواهد تا سال 2030 تعداد نیروگاه های خود را به 110 واحد برساند. بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی اینک 455 راکتور هسته ای در 31 کشور دنیا در حال فعالیت است و سهم چین از این مقدار 44 راکتور است.

روسیه نیز در رقابت شانه به شانه با چین است و به دلیل ارزان بودن ساخت نیروگاه های اتمی از سوی روسیه، این کشور مشتریان زیادی را در این بخش در بازارهای دنیای به خود اختصاص داده است.

انتهای پیغام/ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 247

به "آمریکا در حال جا ماندن از روسیه و چین در رقابت هسته ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در حال جا ماندن از روسیه و چین در رقابت هسته ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید