کوشش پایتخت دوچرخه سواری دنیا برای تشویق به رکاب زنی ، 99 درصد مردم هلند دوچرخه سوارند

به گزارش دانشنامه آریایی، سمیرا مصطفی نژاد: پاک ترین هوای دنیا را برخی از کشورهای اروپایی دارند؛ کشورهایی مانند فنلاند، هلند، دانمارک، نروژ و ایسلند.

کوشش پایتخت دوچرخه سواری دنیا برای تشویق به رکاب زنی ، 99 درصد مردم هلند دوچرخه سوارند

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید.

نام این کشورها را در رتبه بندی های متعددی می توان یافت اما آنچه باعث پاکی و سبزی این کشورها شده، کاهش فراوری آلاینده های کربنی به شیوه های مختلف، ازجمله فرهنگ همه گیر و محبوب دوچرخه سواری است. این فعالیت تقریبا در تمامی کشورهای اروپای غربی به جزو لاینفک زندگی شهروندان تبدیل شده است و براساس داده های موجود از بازار دنیای فروش و صادرات دوچرخه، تمایل به استفاده از دوچرخه در دیگر کشورهای دنیا نیز رو به افزایش گذاشته است.

شدت دریافت تراکم ترافیک های شهری و بالارفتن قیمت سوخت کلیدی ترین عواملی به شمار می روند که به افزایش تقاضای دوچرخه سواری و در نتیجه افزایش تقاضای خرید دوچرخه در بازار دامن می زنند. افزایش گرایش به حفظ سلامت در میان مصرف نمایندگان، درکنار پذیرش روزافزون احتیاج به حمل ونقل پاک با هدف کاهش آلاینده های کربنی نقشی اساسی در رشد صنعت دنیای دوچرخه طی 8سال آینده خواهد داشت. علاوه بر این، افزایش پشتیبانی های دولت ها به افزایش سازگاری شهروندان و توسعه زیرساختارهای سازگار با دوچرخه در اقتصادهای توسعه یافته یا درحال توسعه دامن زده است.

براساس پژوهشی که به تازگی درباره بازار دنیای دوچرخه صورت گرفته است، انتظار می رود ارزش بازار دنیای دوچرخه تا سال2026 به بیش از 80میلیارد دلار برسد. ارزش این بازار در سال2017 بیش از 55میلیارد دلار برآورد شده بود. براساس این گزارش، دوچرخه های هیبریدی بخش بزرگی از سود فروش در بازار دوچرخه را به خود اختصاص داده اند و دوچرخه های جاده ای رتبه دوم سوددهی در دنیا را دارند. با این همه این احتمال وجود دارد که با توجه به افزایش میزان تقاضا برای دوچرخه های ورزشی به ویژه در بازارهای توسعه یافته ای مانند چین، آمریکای شمالی و اروپا، این نوع دوچرخه به زودی صندلی دوچرخه های هیبریدی را از آن خود سازند. انتظار می رود 5درصد از سهم سود کل بازار دوچرخه دنیا تا سال2026 به این سه بازار منطقه ای اختصاص یابد.

صادرات دوچرخه بخش دیگری از بازار این ابزار ورزش و حمل ونقل را تشکیل داده است. تا سال2017، سالی که آخرین آمار دنیای از بازار فروش و صادرات دوچرخه گردآوری شده است، میزان فروش از محل صادرات دوچرخه در دنیا به 9/8میلیارد دلار رسیده است. اگرچه این میزان صادرات به نسبت میزان صادرات سال2013 با 5/3درصد کاهش روبرو شده است، اما میزان صادرات دوچرخه از سال2016 تا 2017با افزایشی 5/0درصدی روبرو شده است. براساس این آمار، کشورهای چین، تایوان، هلند، آلمان، کامبوج، پرتغال، مجارستان، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، لهستان، فرانسه، بلغارستان، بریتانیا و اتریش بالاترین سهم از صادرات دوچرخه در دنیا را داشته اند.

همچنین بیشترین سهم از سود صادرات دوچرخه در دنیا به ترتیب به کشورهای چین (1/3میلیارد دلار) ، تایوان (3/1میلیارد دلار)، هلند (6/807میلیون دلار)، آلمان (3/666میلیون دلار) و کامبوج (2/409میلیون دلار) تعلق دارد.

  • بالاترین سرانه دوچرخه در دنیا

تعداد دوچرخه های موجود در دنیا تقریبا2 برابر تعداد خودروهای درتردد است. در سال های اخیر میزان فراوری دوچرخه به بیش از 100میلیون دستگاه در سال رسیده است. از قرن 19میلادی، دورانی که دوچرخه برای اولین بار ابداع شد تا به امروز از این ابزار با هدف های متفاوتی استفاده شده است: تفریح، کار، مصارف نظامی، نمایش و ورزش. برای مثال آمریکایی ها بیشتر با هدف ورزش و سوزاندن کالری دوچرخه سواری می نمایند اما در چین و بسیاری از دیگر کشورها، دوچرخه یکی از شیوه های رایج حمل ونقل به شمار می رود.

درحال حاضر کشورهای هلند، دانمارک، آلمان، سوئد، نروژ، فنلاند، ژاپن، سوئیس، بلژیک و چین بالاترین سرانه دوچرخه را دارا هستند. آمار سرانه دوچرخه و دوچرخه سواران در 5 کشور پردوچرخه دنیا از این قرار است:

هلند: هلند را با عنوان کشور دوچرخه ها می شناسند. 1/99درصد از جمعیت هلند دوچرخه سوارند. 16میلیون و 652 نفر جمعیت این کشور مالک 15میلیون و 500 دوچرخه هستند. در این کشور 27درصد از تمامی سفرهای شهری و 25درصد از سفرهای کاری توسط دوچرخه انجام می شوند. میانگین مسافتی که هر هلندی توسط دوچرخه در روز طی می نماید 2.5کیلومتر است. آمستردام، پایتخت این کشور در میان دیگر شهرهای بزرگ دنیا، یکی از دوچرخه دوست ترین ها به شمار می رود. این شهر 400کیلومتر راستا دوچرخه سواری دارد و تقریبا 40درصد از تمامی ترددهای درون شهری آمستردام توسط دوچرخه صورت می گیرد. در این کشورتقریبا در ازای هر نفر یک دوچرخه وجود دارد.

دانمارک: باوجود بیش از 4میلیون و500 دوچرخه در دانمارک، 18درصد از تمامی سفرهای شهروندان دانمارکی توسط این وسیله نقلیه انجام می گردد. متوسط مسافت طی شده توسط دوچرخه در روز 6/1کیلومتر است. دوچرخه سواری در دانمارک گزینه تردد سالم تر، ارزان تر، دوستدار محیط زیست و سریع تری نسبت به دیگر وسایل حمل ونقل عمومی درنظر گرفته می گردد. در کپنهاگ 37درصد از مردم به صورت روزانه از دوچرخه استفاده می نمایند. حتی تالار اصلی این شهر دوچرخه هایی رایگان در اختیار بازدیدنمایندگان قرار می دهد. حداکثر سرعت تردد با دوچرخه در این شهر 16کیلومتر بر ساعت و با خودرو 27کیلومتر بر ساعت است.

آلمان: 9درصد از آلمانی ها دوچرخه سوارند و به طور متوسط روزانه 9/0کیلومتر رکاب می زنند. دوچرخه سواری در تاروپود فرهنگ آلمانی ها تنیده شده است و به سختی می توان یک آلمانی بزرگسال را پیدا کرد که کودکی اش با دوچرخه سواری سپری نشده باشد و والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و فرزندانش همچنان دوچرخه سواری ننمایند. همین موضوع باعث شده تا رانندگان خودروها نسبت به دوچرخه سواران احساس مسئولیت نمایند و خود را با شرایط آنها سازگار سازند. در این کشور بیش از 62میلیون دوچرخه در تردد هستند.

سوئد: تقریبا دوسوم از جمعیت این کشور دوچرخه سوارند؛ یعنی حدود 7/63درصد از سوئدی ها برای سفرهای شهری از دوچرخه استفاده می نمایند و متوسط مسافت طی شده توسط دوچرخه سواران 7/0کیلومتر است. دوچرخه در میان خانواده های سوئدی به اندازه تلویزیون لازم است و حتی دوچرخه برای این شهروندان ارزش بیشتری دارد. یک خانواده سوئدی معمولا متناسب با تعداد اعضای خانواده چندین مدل دوچرخه در اختیار دارد از این رو آمار دوچرخه در این کشور به بیش از 6میلیون دستگاه رسیده است.

نروژ: حدود 4درصد از تمامی سفرهای درون این کشور توسط 3 میلیون دوچرخه ای انجام می گردد که در این کشور وجود دارد. دزدی دوچرخه یکی از بزرگ ترین مسائل نروژی هاست. در سال حدود 600هزار دوچرخه از3میلیون دوچرخه موجود در این کشور به سرقت می روند و سارقان حرفه ای برای سرقت هر دوچرخه 10تا 20 ثانیه زمان صرف می نمایند. هر دوچرخه با قیمت 5 تا 10درصد از قیمت اولیه آن فروخته می گردد و 10درصد از اموال مسروقه به روسیه و اروپای شرقی فرستاده می شوند.

  • تشویق برای رکاب زدن

آمستردام را پایتخت دوچرخه سواری دنیا می نامند، بالاترین سرانه دوچرخه در دنیا به کشور هلند تعلق دارد، با این همه دولت هلند به دنبال آن است تا با اجرای طرح هایی جدید، افراد بیشتری را به دوچرخه سواری تشویق کند. دولت این کشور در قالب طرح ملی کاهش گره های ترافیکی، شرکت های مختلف هلندی را تشویق می نماید تا به کارمندانی که با دوچرخه به محل کار خود می روند، پاداش نقدی پرداخت کند. مبلغ این پاداش 19سنت در ازای هر کیلومتری است که کارمندان می پیمایند. اختصاص بودجه برای خرید دوچرخه از دیگر طرح های دولت هلند برای تشویق شهروندان هلندی است.

کپنهاگ شهر دوچرخه دوست دیگری است که به واسطه ایجاد شبکه ای وسیع از راستاهای دوچرخه سواری، شامل پل هایی نوآورانه که بزرگراه های دوچرخه سواری را در طول شهر ایجاد نموده اند، شهروندان خود را به استفاده از دوچرخه تشویق ساخته و در این امر نیز پیروز بوده است زیرا درحال حاضر تعداد دوچرخه ها در کپنهاگ 5 برابر تعداد خودروهای این شهر است.

بین سال های 2006 تا 2016 میزان حس امنیت دوچرخه سواران این شهر از 53درصد به 76درصد رسید اما شورای شهر کپنهاگ در کوشش است امنیت را تا سال2025 به 90درصد برساند تا افراد بیشتری به رکاب زدن گرایش پیدا نمایند و شهر از آلودگی های کربنی رها گردد. به همین دلیل، دانمارک از سال2005 تا به امروز بیش از میلیاردها کرون، حدود 155میلیون دلار، روی بهبود زیرساختارهای دوچرخه سواری خود سرمایه گذاری نموده است. تا سال2017 این سرمایه گذاری به احداث 9/3کیلومتر راستا جدید دوچرخه سواری، 600کیلومتر راستا سبز و 5 راستا ویژه دوچرخه سواری در کپنهاگ منجر و همچنین 3500پارکینگ ویژه دوچرخه به پارکینگ های این شهر افزوده شده است.

کشورهای چین و فرانسه نیز در راستای تشویق بیشتر مردم به استفاده از دوچرخه طرح هایی را برای بهبود زیرساختارهای دوچرخه سواری شهرهای مختلف خود به اجرا گذاشته اند. چین در شهر ژیامن راستا دوچرخه سواری هوایی که طولانی ترین راستا مرتفع عبور دوچرخه در دنیا به شمار می رود، احداث نموده است.

  • امن ترین شهرهای دنیا برای دوچرخه سواری

از آنجا که شهرها معمولا سازگار با تردد خودروها طراحی و ساخته شده اند، حفظ امنیت افرادی که ترجیح شان برای سفرهای درون شهری رکاب زدن است، اصلی ترین مسئولیت مقامات شهری به شمار می رود. ایجاد راستاهای وسیع و تصویب قانون های جدید برای رعایت حقوق دوچرخه سواران از اصلی ترین راهکارها برای حفظ امنیت این افراد و کاهش احتمال سوانح در شهرهای دوچرخه دوست دنیا است. این اصول و مقررات معمولا در شهرهایی بیشتر رعایت می شوند که جمعیت دوچرخه سواران آنها بالاتر است.

از این روست که شهرهای کپنهاگ در دانمارک، اوترخت و آمستردام در هلند، استراسبورگ در فرانسه، مالمو در سوئد، انتورپ در بلژیک، توکیو در ژاپن، پورتلند در آمریکا و منوترال در کانادا درحال حاضر سازگارترین و امن ترین شهرهای دنیا برای دوچرخه سواری به شمار می روند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 250

به "کوشش پایتخت دوچرخه سواری دنیا برای تشویق به رکاب زنی ، 99 درصد مردم هلند دوچرخه سوارند" امتیاز دهید

2 کاربر به "کوشش پایتخت دوچرخه سواری دنیا برای تشویق به رکاب زنی ، 99 درصد مردم هلند دوچرخه سوارند" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش پایتخت دوچرخه سواری دنیا برای تشویق به رکاب زنی ، 99 درصد مردم هلند دوچرخه سوارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید