تور ارزان مالزی: اختصاصی خبرنگاران: رشد 14.4 درصدی ورود گردشگران ایرانی به مالزی در سال 2017

به گزارش دانشنامه آریایی، داتوک موسی یوسف، از مدیران ارشد وزارت توریسم مالزی در کنفرانس خبری که با حضور رسانه های ایرانی برگزار گردید از رشد ورود مسافران ایرانی به مالزی در امسال اطلاع داد.

تور ارزان مالزی: اختصاصی خبرنگاران: رشد 14.4 درصدی ورود گردشگران ایرانی به مالزی در سال 2017

با تور ارزان مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

در سفری که به همت ایرلاین ایرآسیا و وزارت توریسم مالزی برگزار گردید، چندی از رسانه های ایرانی فعال در حوزه جهانگردی با داتوک موسی یوسف، از مدیران ارشد و نماینده آسیا/آفریقا توریسم مالزی ملاقات کردند. در این کنفرانس خبری موسی یوسف از کاهش ورود مسافران ایرانی به مالزی در سال های گذشته و رشد 14.4 درصدی آنها در امسال اطلاع داد.

وی در ابتدای جلسه به ارائه آمار و ارقامی از شرایط توریسم این کشور و مهم ترین و موثرترین مسافران به مقصد مالزی پرداخت. طبق گفته های داتوک موسی یوسف در سال 2016 بیشترین جهانگرد به مقصد مالزی را چین با 2٬124٬942 و پس از آن هند با 638٬578 مسافر دارند و ایران نیز با رقمی در حدود 90 هزار مسافر در بین 10 کشور اول واقع شده است. در مجموع این کشور در سال گذشته میلادی میزبان 4.9 میلیون جهانگرد بوده که نسبت به سال پیش از آن 1.5 درصد رشد داشته است.

مدیر ارشد توریسم مالزی در ادامه اضافه کرد:

در حالی که تعداد جهانگردان ایرانی رشدی منفی پیدا نموده بود، در نیمه اول سال 2017 شاهد رشد 14.4 درصدی مسافران ایرانی بوده ایم.

موسی یوسف درباره هدف جهانگردانی که به مالزی سفر می نمایند، گفت:

50.1 درصد از جهانگردانی که به مالزی سفر می نمایند، برای سرگرمی و گذراندن تعطیلات، 28.4 درصد برای ملاقات با دوستان و اقوام ساکن در این کشور، 13.1 درصد به قصد خرید در فستیوال های خرید مالزی و مابقی جهانگردان با اهدافی چون درمان بیماری، تجارت، کنفرانس های بین المللی، ماه عسل و جهانگردی ورزشی به این کشور سفر می نمایند.

او بعلاوه درباره عمده فعالیت های جهانگرد ها در این کشور گفت:

69 درصد جهانگرد ها در این کشور خرید می نمایند و 56.1 درصد به بازدید از جاذبه های شهری می پردازند. 16.2 درصد از آنها از جزایر و سواحل متنوع این کشور لذت می برند و 15.2 درصد مسافران از روستاهای این کشور تماشا می نمایند. فعالیت هایی چون بازدید از بناهای تاریخی، سرگرمیات شبانه، شنا و بازدید از موزه ها از دیگر کارهای مهمی هستند که جهانگرد ها در مالزی به آنها می پردازند.

وی بعلاوه با اشاره به اهمیت بازار ایران از افزایش تسهیلات برای سفر جهانگردان ایرانی به مالزی اطلاع داد و گفت هم اکنون هر هفته ایرلاین ایرآسیا 4 پرواز (1508 جایگاه) و ایرلاین ماهان 5 پرواز (1575) بین تهران و کوالالامپور اجرا می نمایند که باعث شده سفر به این کشور برای ایرانی ها راحت تر از همواره باشد.

در خاتمه نیز جلسه پرسش و پاسخی برگزار گردید که طی آن داتوک موسی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به این سوال که برنامه های توریسم مالزی برای افزایش علاقه ایرانیان به سفر به مالزی چیست، گفت:

ایران یکی از مهم ترین بازارهای ما است. هم اکنون بیشتر بازارها رشد منفی دارند اما بعضی بازارها مثل ایران و کره جنوبی رشد مثبت برای ما داشته اند و از این نظر بسیار برای ما مهم هستند. ما در حال برنامه ریزی پروژه های مشترک با آژانس های مسافرتی و ایرلاین ها هستیم تا با ارائه بعضی تسهیلات بتوانیم شرایط مناسبی برای مسافران ایرانی به وجود آوریم. بودجه ای که برای بازار ایران در نظر گرفته ایم در دوره های پنج ساله تخصیص داده می گردد و بر اساس آن آژانس هایی که علاقه مند به همکاری با توریسم مالزی هستند، می توانند پروپوزال خود را ارائه نمایند و بر اساس آن تسهیلات بسیار مناسبی به آنها ارائه خواهد شد.

سوال دیگر در خصوص عدم وجود مجموعه کاملی از سرگرمیات در داخل هتل های مالزی بود و این که این موضوع مطلوب مسافران ایرانی نیست. موسی یوسف در پاسخ گفت:

شاید این موضوع در خصوص بعضی کشورهای دیگر موثر باشد، اما در مالزی به چنین سرگرمیاتی در داخل هتل احتیاج ندارید، چرا که در بیرون از هتل و در داخل شهر و بیرون شهر انواع سرگرمیات در خیابان های معروف وجود دارد. در واقع سرگرمیات اصلی و مجذوب کننده در داخل شهر هستند، نه در داخل هتل ها. با این حال بعضی اقامتگاه ها خصوصا در جزایر همه این سرگرمیات را در دل خود دارند، اما تعداد این نوع هتل ها در مالزی زیاد نیست.

سوال بعدی درباره امکان حضور جهانگردان مالزیایی در ایران بود و این که چه راهکاری برای دو سویه شدن جهانگردی بین ایران و مالزی وجود دارد؟ موسی یوسف گفت:

لازمه چنین کاری این است که از سوی دولت ایران تمهیداتی اندیشیده گردد. مثلا سفارت ایران در مالزی برنامه های تبلیغاتی در مالزی را شروع کند تا از این طریق مالزیایی ها بیشتر با این کشور زیبا آشنا شوند و این کاری طولانی مدت است. ما از سال 1990 برنامه ریزی برای جذب جهانگرد ایرانی را شروع کردیم و امروز داریم نتیجه آن را می بینیم. شما نمی توانید انتظار داشته باشید با برنامه های کوتاه مدت به نتیجه مناسب برسید.

سوال نماینده خبرنگاران در این نشست در خصوص مساله امنیت جهانگردان در مالزی و فرصت های سرمایه گذاری بود. بر اساس آمار اخیر، یورومانیتور کوالالامپور به دهمین شهر پربازدید جهان تبدیل شده است. اما این به معنای چالش های تازه برای توریسم مالزی نیز هست. سوال اول این است که با چه راهکاری می توان همچنان فرایند صعودی توریسم مالزی را به صورت پایدار حفظ کرد و دومین مساله این که با توجه به افزایش مواردی چون جیب بری و دزدی از جهانگردان در مالزی، چه راهکارهایی برای مقابله با این چالش ها و حفظ امنیت جهانگردان وجود دارد؟

داتوک موسی در پاسخ به این سوال گفت:

در پاسخ به سوال اول باید بگویم که بر اساس برنامه بودجه ای که اخیرا نخست وزیر ارائه نموده، 2+1 میلیارد رینگت برای توسعه زیرساخت های توریسم مالزی تخصیص داده شده است. این مبلغ به وسیله بانک ها در قالب وام و تسهیلات به شرکت های مرتبط با جهانگردی مثل هتل ها، اقامتگاه ها، اپراتورهای تور و... ارائه می گردد. این تسهیلات از 50 هزار رینگت تا حدبیشتر دویست میلیون رینگت برای هر پروژه ارائه می شوند. علاوه بر این ها کارهای دیگری نیز به وسیله خود دولت انجام می گردد. مثلا ما در حال ساخت فرودگاه های تازه و توسعه برنامه های تبلیغاتی توریسم مالزی هستیم.

او در پاسخ به سوال دوم خبرنگاران نیز گفت:

در خصوص جرم ها و امنیت جهانگردان باید بگویم که با توسعه مالی این مسایل هم رشد می نمایند؛ اما ما در حال همکاری با پلیس سلطنتی مالزی هستیم تا این موارد را به حداقل برسانیم و در این راه برنامه های تازهی در راه است. مثلا ما به زودی برنامه پلیس مخفی را اجرا خواهیم کرد که طی آن نیروهای پلیس در منطقه ها مورد علاقه جهانگرد ها با لباس عادی تردد می نمایند و به حفظ امنیت جهانگردان یاری می نمایند؛ یا مثلا در حال افزایش دوربین های مدار بسته در سطح شهرها هستیم. البته ذکر این نکته هم لازم است که بر اساس اطلاعات ما بخش عمده ای از افرادی که مرتکب جرم می شوند، مالزیایی نیستند و افرادی هستند که تحت عنوان جهانگرد وارد کشور می شوند و اقدام به سرقت از سایر جهانگرد ها می نمایند.

مدیر ارشد توریسم مالزی در پاسخ به آخرین سوال خبرنگاران درباره برنامه های این کشور برای توسعه جهانگردی تحصیلی برای ایرانیان گفت:

ما برنامه جامعی داریم تا مالزی را تبدیل به مرکز اصلی تحصیل کنیم. هم اکنون تعداد زیادی دانشگاه در سطح عالی در مالزی مشغول به فعالیت هستند که بسیاری از دانشجویان از خاورمیانه در آنها مشغول به تحصیل هستند. ما این موضوع را یک فرصت بزرگ می بینیم؛ چرا که این به معنای ورود سرمایه به این کشور است. اخیرا تعداد زیادی از دانشجویان روس برای ادامه تحصیل به مالزی می آیند. در حال حاضر دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان و خصوصا آسیا در مالزی در عالی ترین سطح در حال تحصیل هستند که بخش عمده ای از این دانشجویان نیز ایرانی هستند.

منبع: کجارو
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2088

به "تور ارزان مالزی: اختصاصی خبرنگاران: رشد 14.4 درصدی ورود گردشگران ایرانی به مالزی در سال 2017" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان مالزی: اختصاصی خبرنگاران: رشد 14.4 درصدی ورود گردشگران ایرانی به مالزی در سال 2017"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید