ادای دین هنرمندان صنایع دستی تبریز و اصفهان به جانباختگان منا

به گزارش دانشنامه آریایی، به گزارش خبرنگاران، نشست خبری مراسم رونمایی از لوح و اعتبارنامه جهانی شدن طرح های تبریز و اصفهان ظهر روز سه شنبه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار گردید. قرار است تا مراسم رونمایی از این لوح و اعتبارنامه، روز یازدهم مهر در شهر اصفهان و روز چهاردهم در تبریز برگزار گردد.

ادای دین هنرمندان صنایع دستی تبریز و اصفهان به جانباختگان منا

بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور در این برنامه گفت: ما تا به حال هیچ شهری را ثبت ننموده بودیم، اما توانستیم همزمان دو شهر اصفهان و تبریز را به ثبت دنیای برسانیم. این یکی از افتخارات دوره ما است و همینطور فرصتی است که دولت تدبیر و امید در اختیار این دو شهر گذاشته است. خوشحالیم که شهرهای دیگر نیز انتخاب شوند. ما تا به حال شهری دنیای نداشته ایم، اما با یک اقدام منطقی توانستیم از لیست کشورهای بدون شهر دنیا به فهرست کشورهای دارای دو شهر وارد شده و در کنار هند و چین قرار بگیریم.

وی توضیح داد: در اجلاس هند توانستیم پفراینده های این شهرها را مطرح کنیم. همچنین داوران اجلاس دنیای بازدیدهایی از دو شهر اصفهان و تبریز انجام دادند. همکاری نهادهای استانی نیز به ما یاری زیادی کرد. ما می خواستیم که حداقل یکی از این دو شهر ثبت گردد، اما ظرفیت های خوب صنایع دستی و فرش موجب شد که داوران مبهوت ظرفیت اصفهان و تبریز شوند.

معاون صنایع دستی کشور گفت: مراسم رونمایی از لوح و اعتبارنامه ثبت دنیای اصفهان و تبریز برعهده استان ها واگذار شده است.

نامور مطلق ادامه داد: از این به بعد ما فقط بحث نظارت را انجام می دهیم. ثبت دنیای این دو شهر نشانگر شروع دنیای شدن شهرها است. در اصل به ظرفیت این دو شهر نمره داده شده، نه شرایط آنها. این شهرها شرایط شهرهای دنیای را ندارند. ما توانستیم به میراث و ظرفیت این شهرها امتیاز دهیم. بنابراین برای اینکه بتوانند دنیای شوند باید فرآیند پیچیده ای برای آنجا انجام گردد تا در آینده بتواند به شرایط شهرهای دنیای دست پیدا کند.

وی اضافه نمود: باید دو شهر اصفهان و تبریز را به کارگاه بزرگ صنایع دستی تبدیل کنیم تا آنها بتوانند نقش و کارکرد واقعی خود را ایفا نمایند. تقاضای هنرمندان این است که باید در برنامه ششم توجه ویژه ای به هنرمندان گردد و به صنایع دستی به عنوان یک مورد خاص نگاه گردد.

معاون صنایع دستی کشور عنوان نمود: وقتی شهری به عنوان شهر دنیای انتخاب می گردد، به این معنا است که این شهرها در پوست ملی خود نمی گنجند و باید در عرصه دنیای عرضه اندام نمایند. باید شهرهای مجازی، فرودگاه ها، زیرساخت های اقتصادی و اعتباری، گمرک و بورس در این دو شهر تقویت شوند و زیرساخت های علمی نیز در آن دیده شوند. البته وجود سرمایه انسانی مهمترین ویژگی این شهرها است.

نامورمطلق اظهار کرد: با ثبت این دو شهر درخواست های زیادی از شهرهای زیادی شد کاشان می گوید چرا ما شهر فرش نشدیم، این رقابت خوب است. یزدی ها می گویند ما را به عنوان شهر نساجی سنتی معرفی کنید. زنجان ملیله، شیراز گلیم و گبه، تهران آبگینه و شیشه، سمنان سفال، لالجین سفال، کرمان پته و قم فرش ابریشم را برای دنیای شدن پیشنهاد نموده است. ما می خواهیم که ثبت ملی را نیز به این فرایند اضافه کنیم، تا بعد از ثبت ملی این شهرها، دنیای شوند.

اعطای نشان اعتماد به فروشگاه های صنایع دستی اصفهان

وی گفت: در دو شهر تبریز و اصفهان دبیرخانه های دائمی راه اندازی می شوند. در شهر اصفهان قرار است اولین نشان های اعتماد را به فروشگاه های صنایع دستی آن بدهیم. در این فروشگاه ها مقرراتی باید رعایت گردد، از جمله قیمت منصفانه، عدم فروش صنایع دستی غیرایرانی و ارائه بسته بندی های مناسب.

معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر صادرات صنایع دستی به آمریکا اعلام کرد: ما در حال آماده کردن صادرات صنایع دستی هستیم. اگر تحریم ها برداشته شد، این صادرات را تقویت می کنیم. منتها کشورهای دیگر تسامح به خرج می دهند. من آخر هفته دیگر به ترکیه می روم. بخش خصوصی نمایشگاه بزرگی را در یکی از عمارت های عثمانی برپا نموده است. اکنون فضا عوض شده و باید از این فرصت ها استفاده کرد.

نامورمطلق ادامه داد: بعضی از هنرهای صنایع دستی به خاطر سوءمدیریت ها فراموش می شوند که با طراحی های نوین می توان آنها را احیا کرد. اگر بعضی از این هنرها، حمایتی صرف باشد، باید در پژوهشگاه های هنرهای سنتی به آنها پرداخته گردد. نگران فراموش شدن این هنرها نباشید. رویش صنایع دستی جدید از ریزش صنایع دستی قدیمی که نمی توانند خود را هماهنگ نمایند، قوی تر است.

معاون صنایع دستی کشور گفت: دنیای شدن دو شهر شرایط را برای بخش خصوصی و برندسازی آماده می نماید. کار ما آماده سازی فضا بود، اما می توان فرهنگ سازی نیز انجام داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 899

به "ادای دین هنرمندان صنایع دستی تبریز و اصفهان به جانباختگان منا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادای دین هنرمندان صنایع دستی تبریز و اصفهان به جانباختگان منا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید