بحران جنگنده های های رافائل به هند رسید

به گزارش دانشنامه آریایی، به گزارش خبرنگاران به نقل از یورو نیوز، موضوع فروش 36 فروند جنگنده رافائل به وسیله فرانسه به هند بار دیگر جنجالی شده و همزمان با شروع رسیدگی قضایی به این پرونده در پاریس، احزاب مخالف نارندرا مودی خواهان انجام تحقیقات در این رابطه شدند.

بحران جنگنده های های رافائل به هند رسید

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

این قرارداد که ارزش آن هفت میلیارد و 800 هزار یورو است از زمان انعقاد با تنش های زیادی همراه بوده است.

بر اساس این گزارش، درخواست اپوزیسیون هند برای انجام تحقیق در این خصوص بار دیگر جنجال به راه افتاده هنگام امضای این توافق در سال 2016 را در میان گروه های منتقد دولت زنده کرد.

این در حالیست که رسیدگی قضایی به این پرونده در فرانسه سبب شده تا نزاع سیاسی در هند بر سر فروش هواپیماهای رافائل میان حزب کنگره، مهم ترین جریان سیاسی اپوزیسیون و حزب حاکم تشدید گردد.

دفتر دادستانی اقتصادی فرانسه به تازگی ضمن تایید گزارش و تحقیق منتشر شده در یک وب سایت خبری مستقل این کشور که از کوشش ها برای مخفی کاری و پنهان کردن تردیدهای مرتبط با توافق تجاری میان دولت هند و شرکت هواپیماسازی داسو اویاسیون حکایت داشت یک قاضی ویژه را مامور رسیدگی قضایی به این پرونده کرد.

وب سایت خبری مدیاپار با انتشار گزارشی ادعا کرد که در توافق فروش هواپیماهای رافائل به هند رشوه هایی دست به دست شده است.

به گزارش مدیاپار تحقیقات قضایی پس از روشن شدن سرنخ های اولیه از روز چهاردهم ژوئن کلید خورده است.

شرکت داسو که سال 2012 در مناقصه دولت هند برای تامین 126 فروند هواپیمای جنگی پیروز شد و سپس در مذاکرات بعدی برای فروش 36 فروند رافائل با طرف هندی به توافق رسید ادعاهای مطرح در مورد تخلف در این قرارداد را رد می نماید.

جدا از گزارش وب سایت مدیاپار در مورد فساد و رشوه دست به دست شده در جریان عقد این توافق تجاری، یک سازمان مردم نهاد فرانسوی به نام شرپا هم اواخر سال 2018 با طرح شکایتی خواهان ورود دادستانی اقتصادی این کشور به ماجرای پرونده فروش هفت میلیارد و 800 هزار یورویی رافائل به هند شده بود.

در این شکایت به خصوص انتخاب شرکت ریلیانس به اسم شریک هندی داسو در این قرارداد مورد سوال قرار گرفته بود. رسانه های فرانسوی سپس نوشتند که ریلیانس متعلق به یک تاجر و بازرگان نزدیک به نارندرا مودی، نخست وزیر هند است.

طرف هندی شرکت هواپیماسازی داسو در سال 2012 زمانی که توافق بر سر فروش هواپیمای رافائل حاصل شده بود هندوستان آیروناتیکس شرکت هوا فضا و دفاعی دولتی هند بود.

مذاکرات داسو با این شرکت ماه مارس سال 2015 تا 95 درصد قطعی شده بود اما یک ماه بعد در پی سفر رسمی مودی به فرانسه ناگهان گفتگوها بر سر این معامله در کمال شگفتی همگان متوقف شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1838

به "بحران جنگنده های های رافائل به هند رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران جنگنده های های رافائل به هند رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید