برای کاهش هر کیلوگرم وزن، چند کالری بسوزانیم؟

به گزارش دانشنامه آریایی، روش های مختلفی برای رسیدن به وزن مطلوب و تناسب اندام ایده آل وجود دارد که بهترین آن ها ترکیبی از رژیم غذایی کنترل شده و فعالیت بدنی مناسب است.

برای کاهش هر کیلوگرم وزن، چند کالری بسوزانیم؟

تناسب اندام و وزن مناسب یکی از مواردی است که هم ورزشکاران و هم افراد عادی توجه ویژه ای به آن دارند. شاخص توده بدنی مرسوم ترین و کاربردی ترین شاخصی است که مورد استفاده قرار گرفته و قابل استفاده افراد جامعه از هر دو جنس است، ولی برای ورزشکاران دقت کمتری دارد که علت آن حجم بالای توده عضلانی در بین ورزشکاران است؛ بنابراین برای ورزشکاران درصد چربی بدن، شاخص دقیق تری به شمار می رود.

این درصد چربی در رشته های مختلف فرق دارد به طوری که در دوندگان استقامت نسبت به ورزشکاران پرتاب کننده وزنه یا دیسک، درصد چربی پایین تری مورد قبول است.

روش های مختلفی برای ارزیابی درصد چربی وجود دارد؛ از روش های پیشرفته ای مانند پلتیسموگرافی که بیشتر در موارد تحقیقاتی کاربرد دارد تا روش های کاربردی مانند بایو امپدانسبرای، ارزیابی درصد چربی استفاده می شود. همچنین استفاده از چین های پوستی نیز یک روش ارزان و کاربردی برای محاسبه درصد چربی است.

بر اساس گفته شاهین صالحی، متخصص پزشکی ورزشی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ایران، با بدست آوردن درصد چربی و ضرب کردن آن به وزن بدن، اندازه وزن چربی فرد مشخص می شود و از کم کردن این وزن از کل وزن فرد، اندازه وزن، بدون چربی اشخاص مشخص می شود.

روش های مختلفی برای رسیدن به وزن مطلوب و تناسب اندام ایده آل وجود دارد که بهترین آن ها ترکیبی از رژیم غذایی کنترل شده و فعالیت بدنی مناسب است. فعالیت بدنی مناسب برای کاهش وزن هم شامل فعالیت های هوازی و هم شامل تمرینات قدرتی می شود.

یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه مربیان برای فعالیت های ورزشی جهت کاهش وزن قرار می گیرد محاسبه کالری فعالیت ورزشی است. استفاده از این روش می تواند به مربی در جهت مشخص زمان و شدت تمرین ورزشی و همچنین تخمین مدت مورد نیاز تا رسیدن به وزن مطلوب کمک کند.

برای محاسبه کالری ورزش، روش های مختلفی وجود دارد که دقت های متفاوتی دارند. یکی از این روش ها استفاده از فرمول کالری ورزش بر اساس شدت ورزش است؛ این شدت بر اساس METS سنجیده می شود. METS مقیاسی فیزیولوژیکی است که بیانگر هزینه انرژی مربوط به فعالیت های فیزیکی بوده و به صورت نسبتی از اندازه سوخت و ساز (و در نتیجه نسبت مصرف انرژی) در طی یک فعالیت فیزیکی خاص در مقایسه با یک نسبت متابولیک مرجع به دست می آید.

به عبارت دیگر یک مت برابر است با نسبت اندازه متابولیسم فعالیت هر فرد به متابولیسم استراحت وی. یک MET تقریبا 3.5 میلی لیتر اکسیژن مصرفی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در دقیقه است و از فرمول زیر می توان کالری مصرف شده در شدت های مختلف ورزش را بدست آورد:

کالری مصرف شده به ازای یک دقیقه فعالیت = 3.5 * وزن * شدت ورزش بر اساس مت تقسیم بر 200

با به دست آوردن کالری مصرف شده یک ورزش خاص در دقیقه و دانستن این موضوع که هر 7500 کیلوکالری مصرف شده می تواند منجر به کاهش یک کیلوگرم وزن شود، می توان یک برنامه هوازی مناسب بر اساس کالری تدوین کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2359

به "برای کاهش هر کیلوگرم وزن، چند کالری بسوزانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کاهش هر کیلوگرم وزن، چند کالری بسوزانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید