آنالیز هواوی B528: مودم 4G میان رده ای برای آپارتمان نشین ها

به گزارش دانشنامه آریایی، وودافون معروف ترین اپراتور موبایلی است که از مودم 4G هواوی B528 تحت عنوان مودم Gigacube استفاده نموده است.

آنالیز هواوی B528: مودم 4G میان رده ای برای آپارتمان نشین ها

جهت دریافت خدمات قیمت آلاچیق حصیری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

در واقع، بسیاری از کاربران مودم B528 هواوی را به نام Vodafone Gigacube می شناسند و بهترین نشانه T عظیمی است که روی آن درج شده است.

در ایران هم نسخه آنلاک مودم Gigacube به عنوان هواوی B528 وارد شده و به فروش می رسد و کمتر دیده شده مدل اصلی این مودم را بفروشند.

هواوی B528 جزو مودم های عرضه شده در چند سال اخیر این شرکت غول چینی است و در بسیاری از کشورها و توسط اپراتورها به مشتریان داده می گردد. پس، یک مودم قدیمی یا تاریخ مصرف گذشته نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم های هواوی B612 و B528 چیست؟

افرادی که دنبال یک مودم رومیزی 4G می گردند؛ هواوی B528 می تواند یک گزینه انتخابی باشد اما چه معینات سخت افزاری و ویژگی های شبکه ای دارد؟ برای چه کارهایی مناسب است و مزایا و معایب این مودم 4G چیست؟

آیا برای بازی آنلاین، استریم ویدئو، ویرایش محتواهای صوتی و تصویری یا چندوظیفه گی مناسب است؟

تا کنون، روی سایت شبکه چی این مودم را با مودم شاخص و پرفروش دیگر هواوی، یعنی مودم های B612 مقایسه کردیم و اکنون سراغ آنالیز کوتاه آن می رویم:

طراحی

مودمی که وودافون به نام Gigacube می دهد؛ در حقیقت مودم هواوی B528s-23a است. یک مودم 4G LTE Cat6 با طراحی استوانه ای که در نوک باریک تر و در پایه دارای قطر بیشتری است.

این مودم در دو رنگ سفید و مشکی روانه بازار شده است. ارتفاع این مودم به 181 میلی متر و عرض آن در پایه به 105 میلی متر می رسد. پس یک مودم نسبتا عظیم و رومیزی است. در نوک هم عرضی 90 میلی متری دارد.

در پنل جلویی مودم کلیدهای پاور و WPS به رنگ سفید مشاهده می شوند و در بالای این کلیدها می توانیم چهار چراغ LED ببینیم. این چراغ ها به ترتیب از بالا به پایین برای نشان دادن شرایط سیگنال دهی، درگاه LAN، وای فای و پاور هستند.

جنس مودم از پلاستیک فشرده است و به اندازه کافی استحکام دارد. در واقع، با دست دریافت این مودم حس خوبی خواهید داشت و احساس می کنید مقاوم و محکم ساخته شده است.

در پنل پشتی مودم هم یک بخش برای نصب دو آنتن خارجی در نظر گرفته شده است که باید درب آن را بردارید تا کانکتورهای TS-9 آنتن ها را مشاهده کنید و در زیر آن یک درگاه LAN/WAN گیگابیتی و یک درگاه RJ11 (خط تلفن) برای استفاده از VoIP دیده می گردد.

اینکه یک درگاه LAN گیگابیتی دارد؛ خط خوبی است ولی ای کاش تعداد این درگاه ها بیشتر بود تا دستگاه های بیشتری بتوانند به طور مستقیم به وسیله کابل شبکه به اینترنت وصل شوند. شاید برای مصارف درون خانه یک درگاه شبکه اترنت کافی باشد.

در پنل زیرین مودم هواوی B528 یک شکاف سیم کارت میکرو به همراه توضیحات و اطلاعات پیش فرض راه اندازی مودم دیده می شوند. خبری از شکاف کارت حافظه میکرواس دی نیست تا یکی دیگر از کاستی های این مودم معین گردد.

4G و وای فای

روی مودم هواوی B528 از پردازنده های سیلیکون Balong 722 استفاده شده است. همان طور که گفتیم این پردازنده دارای مودم LTE CAT6 برای شبکه های 4G است.

حداکثر سرعت اسمی این دستگاه روی شبکه های موبایل 4G به 300 مگابیت و روی 3G به 42 مگابیت می رسد. سرعت آپلود هم برای 4G و 3G به ترتیب 50 و 5.76 مگابیت است.

در فورجی FDD از باندهای فرکانسی B1 تا B32 و در TDD از فرکانس B38 پشتیبانی می نماید. بنابراین؛ این مودم برای استفاده از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین نت مناسب نیست ولی از همه سیم کارت ها و فرکانس های شبکه های فورجی سه اپراتور ایران پشتیبانی می نماید.

در وای فای، به یک تراشه نسبتا خوب مجهز شده است تا وای فای دو بانده 802.11ac با حداکثر سرعت 867 مگابیت عرضه کند. روی این وای فای MIMO 2×2 در دسترس است و حداکثر 64 دستگاه می توانند به مودم B528 وصل شوند.

خوب می دانیم که این عدد 64 یک عدد روی کاغذ است و عملا اتصال بیش از چند دستگاه به مودم و استفاده همزمان آن ها از اینترنت، باعث افت سرعت و کاهش پهنای باند می گردد. شاید بتوان یک گوشی موبایل، یک تبلت، یک کامپیوتر و یک لپ تاپ را همزمان به مودم وصل کرد ولی نباید انتظار بسیار زیادی بیشتر از این داشت.

آنتن های LTE و وای فای این مودم به صورت داخلی نصب شدند. این موضوع زیبایی مودم را بیشتر می نماید ولی بعضی از کاربران دوست داشتند دارای آنتن های خارجی بود تا قدرت و برد بیشتری در وای فای یا شبکه های موبایل داشته باشند.

این مودم به طور مستقیم از برق شهری استفاده می نماید و به باتری مجهز نیست. شاید یکی دیگر از کاستی ها یا حداقل آرزوهای ما این بود که هواوی B528 باتری داشت تا شاید روزی در جایی ناچار شدیم بدون برق به اینترنت وصل شویم.

آداپتور همراه این مودم 12 واتی (12 وات، 1 آمپر) است که می توانست با یک آداپتور 5 واتی ولی 2.4 آمپری جایگزین گردد.

عملکرد و کارایی

حتی در بهترین شهرها از نظر سرعت 4G، باز هم این مودم حداکثر سعرت دانلود 300 مگابیت را به شما نمی دهد. در انگلیس و با اپراتور وودافون، سرعت هایی مانند 31.78 یا 29.5 مگابیت برای دانلود و 16.85 و 14.6 مگابیت برای آپلود ثبت شده است.

با تجمیع فرکانس و در بهترین حالت آنتن دهی می توان به سرعت بالای 60 مگابیت بر ثانیه رسید. تاخیر هم به طور متوسط 40 میلی ثانیه است.

شاید از این سرعت ها تعجب کنید و انتظار بیشتری از یک شبکه 4G داشته باشید اما واقعیت این است که مودم های LTE Cat6 بیشتر از این سرعت ها به طور متوسط، خروجی نخواهند داشت.

شاید در لحظه سرعت هایی حتی بالاتر از 100 مگابیت را با ابزاری مانند speedtest بگیرید ولی مطمئن باشید میانگین روزانه سرعت شما بیشتر از 40 مگابیت نخواهد بود.

با توجه به اینکه وای فای دو بانده 802.11ac روی این مودم است؛ در سرعت وای فای و پوشش دهی عملکرد خوبی دارد. مثلا، می توانید به راحتی 10 الی 15 متر از مودم فاصله بگیرید ولی هنوز سرعت اینترنت زیر 20 مگابیت نیامده باشد.

روی باند 5 گیگاهرتز سرعت وای فای بیشتر است و حداقل 10 مگابیت از باند 2.4 گیگاهرتز سریع تر خواهید بود. اگر یک روتر بی سیم خوب به این مودم وصل کنید؛ بهترین مجموعه برای وای فای خانگی را خواهید داشت.

با نرم افزار هواوی های لینک (Hilink) می توانید به وسیله دستگاه های اندرویدی این مودم را راهنمایی کنید.

در پنل مدیریتی تحت وب این مودم می توانید تنظیماتی مانند راه اندازی VPN، پیکربندی یک ویرژوال سرور، DMZ، کنترل والدین و UPNP را ببینید و بهره ببرید.

حرف آخر

هواوی B528 یک مودم 4G رومیزی است؛ نه به این معنی که نمی گردد از جایی به جای دیگر ببرید بلکه بیشتر برای استفاده در یک نقطه و محیط مناسب است و همراه داشتن آن کمی اذیت می نماید.

نه درگاه USB دارد و نه از شیار کارت حافظه و باتری خبری هستند. آنتن دها داخلی و توکار هستند ولی می توانید دو آنتن خارجی TS-9 روی آن سوار کنید.

ای کاش بیش از یک درگاه LAN داشت تا دستگاه های بیشتری به آن وصل شوند یا مثلا برای اتصال یک روتر و لپ تاپ به مودم مسئله ای وجود نداشت ولی این درگاه LAN/WAN هزار مگابیتی است که خبر خوشی است.

از نظر عملکرد و سرعت اینترنت، متوسط رو به بالا است. بیشتر از این نمی توان از یک مودم LTE Cat 6 انتظار داشت ولی روی وای فای هواوی B528 حساب باز کنید.

این مودم در بازار ایران بین 2.5 تا 2.7 میلیون تومان به فروش می رود.

جدول معینات محصول

نام محصولHuawei B528s-23a 4G LTE Router
مودم و سرعت LTE Cat 6 - حداکثر سرعت دانلود 300 مگابیت
سرعت وای فایوای فای دوبانده 867 مگابیتی، فرکانس 2.4 گیگاهرتز 300 مگابیت و فرکانس 5 گیگاهرتز 867 مگابیت
امکانات ارتباطی1 درگاه WAN/LAN گیگابیتی
امکانات ویژه اپلیکیشن Hilink - کنترل والدین - وی پی ان
قیمت حدودا 2.5 تا 2.7 میلیون تومان

خرید مودم هواوی B528 از سایت دیجی کالا

همواره هوادار مودم هایی هستم که عرضه جهانی دارند؛ توسط چندین اپراتور و کشور مورد استفاده قرار دریافتد و در کل جهان شناخته شده هستند. مودم…

با وجودی که آگاهی مردم نسبت به اینترنت موبایل و مودم ها نسبت به سال های گذشته؛ بسیار بهتر شده و افزایش یافته است؛ ولی باز هم…

در میان مودم های رومیزی 4G، هواوی B612 معروف تر و پرفروش تر است. پشتیبانی از سیم کارت و اینترنت TD-LTE به همراه مودم LTE CAT 6 از جمله…

اگر این روزها بخواهید یک مودم 4G رومیزی خریداری کنید؛ احتمالا به مودم های هواوی B612 و B528 برخورد نموده یا فروشندگان یکی از این دو…

در هفته های اخیر مودم نزتک NZT-99C وارد بازار ایران شده و به طور گسترده ای توسط فروشگاه های فیزیکی و آنلاین شبکه به فروش می رسد. این مودم…

به نظر من شیائومی ZMI MF855 ارزان ترین، به صرفه ترین و بهترین خرید مودم همراه 4G در این روزها است. در حالی که یک مودم همراه 4G خوب…

بسیاری از ما دنبال یک مودم 4G همراه با کیفیت خوب هستیم. مودم های همراه زیادی در بازار ایران هست اما غالبا کیفیت پایینی دارند و…

آخرین به روزرسانی: 7 تیرماه 99 نزدیک به یک سال است که دو اپراتور موبایل ایرانسل و همراه اول بعضی از آنتن ها و دکل های مخابراتی خود…

منبع: شبکه چی
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1266

به "آنالیز هواوی B528: مودم 4G میان رده ای برای آپارتمان نشین ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنالیز هواوی B528: مودم 4G میان رده ای برای آپارتمان نشین ها" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز هواوی B528: مودم 4G میان رده ای برای آپارتمان نشین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید