بهره برداری از تصفیه خانه سراوان تا یک ماه آینده، گیل لند بزرگترین سرمایه گذاری رشت

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران/گیلان شهردار رشت، تصفیه خانه شیرابه سراوان را یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های شیرابه کل کشور دانست و گفت: اکنون این پروژه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به نظر پیمانکار تا 25 روز آینده به بهره برداری می رسد.

بهره برداری از تصفیه خانه سراوان تا یک ماه آینده، گیل لند بزرگترین سرمایه گذاری رشت

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

ناصر حاج محمدی عصر امروز در نشست با مدیران خبرگزاری های استان گیلان در سالن جلسات شهرداری رشت با بیان اینکه زباله های شهر رشت بیش از 30 سال در منطقه سراوان جمع آوری شده است، اظهار کرد: سراوان یکی از بزرگترین مراکز دفن زباله در بین شهرهای ایران است.

وی مسئله پسماند را یکی از کارهای بر زمین مانده شهر رشت دانست و اضافه نمود: زمانی که به عنوان شهردار رشت منصوب شدم پروژه تصفیه خانه شیرابه سراوان تنها یک زمین مسطح بود، اما اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به نظر پیمانکار تا 25 روز آینده به بهره برداری می رسد.

شهردار رشت، با بیان اینکه شیرابه سراوان بعد از تصفیه به صورت آب تمیز وارد رودخانه می گردد، توضیح داد: قرارداد این پروژه در سال 95 به مبلغ 7.8 میلیارد تومان منعقد شده بود، اما زمین پروژه به واسطه رانش زباله های دپو شده به زیر رفته و زمین دیگری انتخاب شده بود. در حال حاضر احداث ساختمان و فونداسیون و سوله و خرید و نصب تجهیزات و کوره صورت گرفته است.

حاج محمدی، تصفیه خانه شیرابه سراوان را یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های شیرابه کل کشور دانست و اعلام نمود: هیچکدام از شهرداری های ایران چنین تصفیه خانه ای ندارند.

وی ارتفاع دپوی زباله در سراوان را حدود 75 متر از سطح زمین دانست و یادآور شد: روزانه 600 تا 800 تن زباله شهر رشت وارد سراوان می گردد. در این راستا یک دیوار حایل سنگی به عرض هفت متر و ارتفاع پنج متر ایجاد کردیم تا از رانش کوه زباله به داخل تصفیه خانه جلوگیری گردد.

شهردار رشت، افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 98 را موجب کاهش درآمد و افزایش هزینه شهرداری دانست و افزود: در بهمن ماه سال گذشته به مدت پنج روز با چالش برف روبرو بودیم و پرسنل شهرداری شبانه روزی در حال کوشش بودند. در روزهای پایانی سال نیز استان گیلان به عنوان یکی از اولین مناطق گرفتار کرونا شد.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت از دوم اسفند عملیات ضد عفونی معابر و خیابان ها را شروع نموده و همچنان ادامه دارد، گفت: روزانه 100 هزار لیتر آب ژاول برای ضد عفونی شهر استفاده کردیم.

حاج محمدی، مسائل شهردار و شهرداری را زیبنده شهر رشت ندانست و عنوان نمود: همزمان با تصدی این سمت حقوق معوقه پنج ماهه پرسنل را پرداخت کردم و طی این مدت نیروی انسانی جدید وارد شهرداری نشده است، زیرا هم اکنون بیش از 4000 پرسنل داریم که بیش از احتیاج است.

شهردار رشت، با اشاره به پروژه های منطقه لاکان، توضیح داد: یکی از مهمترین پروژه های تعریف شده در منطقه لاکان رشت زباله سوز است که قرارداد آن سال 92 منعقد شده و تا سال 97 مشکل زمین داشت. همزمان با پروژه زباله سوز 600 تنی لاکان، دو پروژه زباله سوز 400 تنی ساری و 200 تنی نوشهر شروع شد و اکنون در مرحله بهره برداری قرار دارند.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی زباله سوز لاکان شروع شده است، گفت: به دنبال افزایش ظرفیت کود آلی در کارخانه کود آلی لاکان هستیم و لذا پروژه احداث دو سوله 6000 مترمربعی را سال 96 به مبلغ 11 میلیارد تومان تعریف کردیم. خردادماه سال گذشته عملیات پی کنی سوله ها شروع و در حال حاضر ساخت اسکلت یکی از سوله ها تمام شده است. سوله دوم نیز پیشرفت 22 درصدی دارد.

حاج محمدی، ظرفیت اسمی خط یک و دو کارخانه کود آلی لاکان را 500 تن دانست و متذکر شد: طی 24 سال گذشته خط دو تعطیل و خط یک اورهال نشده بود لذا خط یک را بهسازی کردیم و با ظرفیت 300 تن در حال اجراست. مناقصه خط دو نیز شروع شده و دولت برای بهسازی آن پنج میلیارد تومان اعتبار گذاشته است.

وی از راه اندازی خط سه و چهار این کارخانه با ظرفیت اسمی 500 تن اطلاع داد و اظهار کرد: با عملیاتی شدن خط سه و چهار می توانیم 1000 تن از زباله شهر رشت را در افق 10 ساله دریافت کنیم. اگر 70 درصد زباله رشت تر و 30 درصد آن را خشک در نظر بگیریم. در واقع این 70 درصد جداسازی و برای فراوری کمپوست به کارخانه کود آلی می رود. زباله خشک نیز به دو قسمت قابل بازیافت و قابل سوزاندن و فشرده سازی(RDF) تبدیل می گردد. با راه اندازی این چهار خط حدود 40 درصد وزنی زباله های شهر رشت تبدیل به کمپوست خواهد شد.

شهردار رشت، با بیان اینکه کمپوست از طریق دستگاه ویندرو طی هشت هفته هوادهی می گردد، گفت: در حال حاضر یک دستگاه ویندرو داریم و تقاضای خرید یک دستگاه دیگر کردیم.

حاج محمدی، زباله های بازیافتی را دارای ارزش بسیار بالا دانست و اعلام نمود: از 1000 تن زباله ورودی به کارخانه کود آلی 400 تن تبدیل به کود شده و 100 تن از 600 تن باقی مانده بازیافت و 500 تن دیگر فشرده سازی و به عنوان سوخت زباله سوز مصرف می گردد. زباله های فشرده شده شیرابه فراوری نمی نمایند.

وی اجرای فیبر نوری را یکی از پروژه های مهم سرمایه گذاری شهرداری طی سال 98 دانست و اعلام کرد: فیبر نوری به هوشمندسازی تقاطع و اضافه نمودن دوربین های نظارتی و ثبت تخلف در سطح شهر یاری می نماید و یکی از زیرساخت های شهر الکترونیک است که با یاری سازمان سرمایه گذاری صورت گرفته است.

شهردار رشت، پارک آبی گیل لند را یکی از بزرگترین پروژه های سرمایه گذاری این شهر دانست و افزود: حجم سرمایه گذاری آورده این پروژه که در ورودی رشت از طرف تهران واقع شده است، 1890 میلیارد تومان جهت طراحی، مهندسی، ساخت و تجهیز است. آورده شهرداری نیز 210 میلیارد تومان است.

حاج محمدی، گیل لند را شامل پارک آبی، استخر شنا، سالن های ورزشی، کافی شاپ، رستوران، سینما، گالری هنری، هتل چهار ستاره، پارکینگ، سالن همایش، شهر بازی، فودکورت و فضای تجاری دانست و متذکر شد: 50 درصد پروژه شامل پارک آبی، پارکینگ و فضای تجاری تا سال 1400 عملیاتی می گردد و سال 1401 شاهد بهره برداری از این مجموعه 32 هزار مترمربعی خواهیم بود.

وی آب بندان عینک و رینگ 90 متری رشت را از دیگر پروژه های سرمایه گذاری دانست و عنوان نمود: شهرداری رشت به واسطه پروژه های نیمه کاره خود یک بدهی سنگین 800 میلیارد تومانی دارد؛ البته به دنبال وصول مطالبات از محل تبصره و قانون بودجه 98 هستیم که تا به امروز حدود 291 میلیارد تومان آن احصا شده است.

شهردار رشت، با تاکید بر لزوم به حداقل رساندن ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر، گفت: بخش عظیمی از شهر رشت را املاک نسقی تشکیل می دهد و اصول ساخت و ساز در املاک نسقی رعایت نمی گردد لذا از ابتدای سال سختگیری در حوزه ساخت و سازها را افزایش دادیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1088

به "بهره برداری از تصفیه خانه سراوان تا یک ماه آینده، گیل لند بزرگترین سرمایه گذاری رشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از تصفیه خانه سراوان تا یک ماه آینده، گیل لند بزرگترین سرمایه گذاری رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید