راهنمای سفر به دهلی نو؛ هند

به گزارش دانشنامه آریایی، دهلی یکی از بزرگ ترین شهرهای هند است که بخش کوچک تری به نام دهلی نو را احاطه نموده است. اغلب مردم در بدو ورود با دیدن عظمت آن ممکن است کمی شوکه شوند. شهری که سنت و مدرنیته به همراه زیبایی های بی شمار را با هم ارایه می دهد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا هر آنچه را برای سفر به این شهر احتیاج داریم با هم مرور کنیم.

راهنمای سفر به دهلی نو؛ هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

در مقایسه با بیشتر شهرهای هندوستان به جز بمبئی، دهلی جایی نسبتا گران است. در این شهر می توان فرهنگ ها، مذاهب و عقاید مختلف زیادی را مشاهده کرد که در ابتدا ممکن است گیج کننده باشد. دهلی پایتخت هند محسوب می گردد که تراکم جمعیتی زیادی هم دارد. این مطلب بیشتر در خصوص دهلی نو است که به آن دهلی می گوییم.

اطلاعات ضروری

  • اختلاف زمانی با تهران: 2:00+
  • زبان رسمی و رایج: انگلیسی، اردو، هندی
  • واحد پول رسمی: روپیه هند (INR)
  • نرخ تبدیل ارز: 100 روپیه=1.51 دلار
  • جهت رانندگی: چپ

وضعیت آب و هوایی

آب و هوای دهلی به نظر بسیار شگف انگیز است. با وجود اینکه در طی زمستان کاملا سرد است، هنوز هم ماه های نوامبر تا مارس با روزهای گرم که سردی شب ها را مقداری جبران می نماید، بهترین زمان برای سفر به این شهر به شمار می روند. از ماه آوریل تا ژوئن درجه حرارت هوا به صورت موشک وار بالا می رود و گاهی می تواند غیر قابل تحمل گردد. و این شرایط زمانی بدتر می گردد که بدانید تهویه هوا در خارج از هتل ها و رستوران های توریستی کاملا کمیاب است. در شروع ماه جولای فصل گردباد و بارش مکرر باران های سنگین شروع می گردد که لذت بردن از سرگرمی های این شهر را تحت شعاع قرار می دهد. همچنین می توانند باعث جریان سیل و مختل کردن زندگی در این شهر بشوند. بنابراین، این موقع از سال زمان مناسبی برای سفر نیست.

بهترین زمان برای رزرو هتل

هتل ها در دهلی دو فصل عمده دارند. فصل های پرگردشگر یا به اصطلاح High-Season عموما از اکتبر تا مارس و فصل های کم گردشگر یا به اصطلاح off-season از ماه های آوریل تا سپتامبر به طول می انجامند. در اغلب هتل ها و هاستل های ارزان این شهر، قیمت ها در سراسر طول سال تغیر چندانی ندارند. اما در هتل های رنج متوسط و بالاتر اگر در طول فصول کم گردشگر سفری به دهلی داشته باشید می توانید با قیمت های کمتری اتاق رزرو کنید.

انواع هزینه ها

هزینه هاستل

نکته جالب در رابطه با هاستل های دهلی این است که قیمت ها خیلی وابسته به موقعیت مکانی نیستند، بطور مثال ممکن است هاستلی در نزدیکی مرکز شهر، از هاستلی که چند کیلومتر دور از مرکز قرار گرفته است، قیمتی به مراتب پایین تر داشته باشد. در هر صورت برای یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی باید انتظار پرداخت 550 تا 820 روپیه را داشته باشید. اگر تمایل دارید در اتاقی خصوصی توقف کنید، باید بین 400 تا 1500 روپیه هزینه کنید. البته توجه داشته باشید با کمی جستجو حتی در نزدیکی مرکز شهر می توان اتاق های ارزان تری هم پیدا کرد.

هزینه اقامت در هتل

هتل ها در این شهر خیلی ارزان نیستند مگر اینکه در محله یهودی نشین Paharganj اتاق اجاره کنید. اگر بخواهیم قیمت انواع هتل را بر اساس کیفیت و تعداد ستاره دسته بندی کنیم، نتیجه به توضیح زیر خواهد بود:

  • 1 ستاره 570 تا 1,200 روپیه
  • 2 ستاره 629 تا 4,538 روپیه
  • 3 ستاره 673 تا 7,955 روپیه
  • 4 ستاره 2,079 تا 12,000 روپیه
  • 5 ستاره 3,952 تا 19,961 روپیه

متوسط قیمت مواد غذایی

غذا در دهلی ارزان است به شرطی که از دکه های خیابانی غذا تهیه کنید. مسلم است که اگر بخواهید در رستوران های توریستی غذا میل کنید بودجه شما سریع تر تمام خواهد شد.

صبحانه: معمولا هتل ها به همراه اجاره اتاق وعده صبحانه را هم ارایه می دهند، اما اگر اینگونه نبود می توانید در دکه های خیابانی و رستوران های معمولی غذای ارزان میل کنید. یادتان باشد قیمت رستوران های غربی گران تر است. (80 تا 150 روپیه)

ناهار: شما می توانید با هر نوع بودجه ای در این شهر غذا میل کنید. اما حقیقت امر این است که رستوران ها هرچقدر بهتر باشند هزینه های بالاتری را از شما کسر خواهند کرد. پس اگر محدودیت زیادی در بودجه دارید کمی قانع باشید و در غذافروشی های محلی روزگار را سر کنید. (100 تا 250 روپیه)

شام: اگر نشستن در رستوران های خوب را برای صرف شام انتخاب کنید، باز هم می توانید وعده های غذایی ارزان پیدا کنید، اما نسبت به وعده های دیگر باید کمی بیشتر هزینه کنید. (200 تا 400 روپیه)

مک دونالد: در دهلی هزینه یک وعده غذای مک دونالدی! در بهترین حالت خود معمولا بیش از 95 روپیه نمی گردد. اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می توانید مواد غذایی مورد احتیاج یک هفته تان را با پرداخت به ترتیب حدود1622 و1268 روپیه تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد احتیاج یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو می گردد. مسلم است که اگر مواد بیشتری احتیاج دارید، باید هزینه بیشتری بپردازید.

هزینه حمل و نقل

چهار انتخاب اصلی برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در دهلی عبارتند از اتوبوس، مترو، تاکسی و تاکسی های 3 چرخ. بیش از 2,000 اتوبوس عمومی در این شهر مشغول خدمت رسانی هستند اما متاسفانه اغلب آن ها راحتی و استاندارد اتوبوس های غربی را ندارند. البته تعدادی از آن ها دارای سیستم تهویه مناسب هستند که با رنگ قرمز معین شده اند. سیستم متروی این شهر جدیدترین وسیله نقلیه ای است که اضافه شده است و به صورت مکرر اقدام به جابجایی مسافران می نماید. در حال حاضر 6 خط مترو در ااطراف شهر تعداد زیادی ایستگاه را پوشش می دهند. با این وجود راحت ترین راه برای دسترسی به بیشترین نقاط شهر استفاده از تاکسی است، اگرچه، گرانترین انتخاب هم محسوب می گردد. هزینه های استفاده از انواع ذوسیله نقلیه در دهلی به توضیح زیر است:

  • تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر 200 تا 300 روپیه
  • مترو از فرودگاه تا مرکز شهر 100 روپیه
  • هر 3 کیلومتر جابجایی توسط تاکسی در دهلی/دهلی نو 53 تا 80 روپیه
  • 3 کیلومتر جابجایی توسط تاکسی 3 چرخ 40 تا 60 روپیه
  • مترو در دهلی 8 تا 30 روپیه
  • کرایه ماشین و راننده برای 1 روز کامل 1,500 تا2,000 روپیه
  • قطار اکسپرس به آگرا 263 تا 700 روپیه

توصیه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها

خرید کنید!

تعدادی مکان در دهلی وجود دارد که اجناس را با قیمتی استثنایی به فروش می رسانند. سری به Sarojini Nagar بزنید و اجناس را با همان کیفیتی که در خیابان پنجم نیوروک وجود دارد خریداری کنید. در اینجا می توانید انواع برندها از جمله Old Navy, H&M, Seal, Oshkosh, Cherokee را پیدا کنید. شاید بگویید خب تفاوتش در چیست؟ تفاوت در این است که اگر این اجناس را با قیمت 40 یا شاید 80 دلار در شهر خودتان خرید می کنید، در اینجا می توانید با پرداخت تنها 5 دلار یا حتی کمتر آن ها را صاحب شوید. شاید عجیب به نظر برسد ولی حقیقت دارد.

بهترین تفریحات و سرگرمی ها در دهلی

قُطُب منار

مجموعه سازه های Qutab یکی از پیچیده ترین شاهکارهای معماری اسلامی و ساختار تاریخی در دهلی به شمار می روند که شامل منار Qutab (بلندترین منار آجری در دنیا)، ستون آهنی خرابه های معبد قدیمی فرقه جین، مدرسه بزرگ علاءدین و آرامگاه Altamish می شوند. این مجموعه به عنوان میراث دنیای در یونسکو به ثبت رسیده است. فضای وسیع این مجموعه به قدری بزرگ است که بچه ها می توانند به راحتی در آن مشغول بازی کردن شوند. از این رو برای سفرهای خانوادگی گزینه ای مناسب به شمار می رود.

نکته ها:

  • ورود برای بچه ها (تا 15 سال) رایگان است.
  • در حالی که اکثر جاذبه های این شهر در روز دوشنبه تعطیل هستند، قُطُب استثنا به شمار می رود و در تمام روزهای هفته درب های آن به روی عموم باز است.

مقبره همایون

مقبره همایون منزلگاه آخر امپراطور همایون، شاه بزرگ مغول است. این مقبره در قرن 16 میلادی ساخته شده است. برای ساخت این بنا عناصر معماری ایرانی، هندی و مغولی در یک محوطه وسیع قرمز شنی با هم ترکیب شده اند. بعدها برای ساخت شاهکاری همچون تاج محل، از این بنا الهام گرفته شد. از نظر بسیاری مقبره همایون از تاج محل باشکوه تر است.

نکته ها:

  • این مکان از ساعت 6 صبح تا 6 عصر باز است.
  • اگر دنبال نقطه ای می گشت که چند ساعتی را در آرامش بگذرانید، این مکان که در کمال تعجب هم خالی از جمعیت است نقطه ای عالی به شمار می رود.
تاج محل

بازار Dilli Haat

Dilli Haat یک بازار بزرگ روباز است که توسط دولت اداره می گردد. مکانی مناسب برای خرید انواع آثار هنری، صنایع دستی و غذاهای هندی. در اینجا می توانید انواع صنایع دستی را بدون واسطه تهیه کنید. این بازار تمام محیط مورد احتیاج فروشگاه های روستایی (Haat) را بدون به خطر انداختن احتیاجهای مدرن امروزی فراهم می نماید. اگر می خواهید به دنیایی از هنر و میراث هندی پا بگذارید، بازدید از این بازار را از دست ندهید.

نکته ها:

  • هر کدام از ایالات هند اینجا غرفه غذایی مخصوص خود را دارند. می توانید انواع غذاهای سنتی از سراسر هند را بدون اینکه پایتان را از دهلی بیرون بگذارید همینجا مزه کنید.
  • این بازار همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 11 صبح تا 10 شب باز است.

معبد لوتوس

لوتوس تمپل یا معبد نیلوفر آبی، توسط فریبرز صهبا به طور کامل از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. این بنا به شکلی ساخته شده است که نماد مشترک آیین هندو، بودایی، اسلام و جین باشد. مهم نیست که شما چه اعتقادی دارید، در هر صورت این بنا را زیبا، باشکوه، تاثیرگذار و غیر منتظره خواهید یافت.

پارک کینگدام آو دریمز (قلمرو رویاها)

پارک تفریحی موضوعی در هند که مکانی عالی برای سرگرم شدن صرف خانواده ها به شمار می رود. به تماشای یک نمایش افسانه ای موزیکال به سبک بالیوود بپردازید، سپس در Culture Gully (منطقه فرهنگ) برای خوردن غذا، نوشیدنی و انجام خرید به گشت و گذار مشغول شوید. به راحتی می توانید شبی خاطره انگیز را در اینجا به همراه خانواده سپری کنید.

نکته ها:

  • فیلم های موزیکال بسیار گران هستند، اما به خوبی فراوری شده اند، به گونه ای که هم بچه ها و هم بزرگسالان از تماشای آن ها لذت خواهند برد.
  • قیمت بلیط بچه ها و بزگسالان یکسان است.

قلعه سرخ (Lal Quila)

قلعه سرخ جواهری با ارزش، بازمانده از دوران مغول ها که بازدید از آن را به هر مسافری پیشنهاد می کنیم. شب که می گردد به این قله بیایید. چراغانی و نورپردازی های ویژه آن به همراه موسیقی 300 سال تاریخ را در پیش رو شما زنده خواهد نمود. این قلعه در زیر نور مهتاب آسمان دهلی انگار زنده می گردد. در سال 1638، زمانی که شاه دنیا پایتخت را از آگرا به دهلی منتقل کرد، دستور ساخت و ساز قلعه سرخ را با استفاده از تجربه ساخته های قبلی صادر کرد. از همین رو این مکان به طرز قابل توجهی با نمونه های همتایش در آگرا متفاوت ساخته شده است. به هیچ وجه بازدید از این قلعه را از دست ندهید.

نکته ها:

  • تورهای صوتی در دسترس هستند.
  • برای خرید بلیط یا 1 ساعت قبل از نمایش شبانه در خود قلعه سرخ، یا از قبل به صورت آنلاین اقدام کنید.

دروازه هند (India Gate)

سازه ای پر ابهت که به یاد 90,000 سرباز هندی که در طول جنگ دنیای اول جان خود را از دست دادند ساخته شده است. Amar Jawan Jyoti شعله ای ابدی است که به صورت 24 ساعت شبانه روز، به احترام سربازانی که طی جنگ هند و پاکستان در سال 1971 کشته شدند در اینجا می سوزد.

نکته ها:

  • تورهایی صوتی توسط محلی ها به زبان انگلیسی در دسترس هستند.
  • یکی از بهترین کارهایی که می توانید در این مکان انجام دهید قدم زدن زیر دروازه و چمن های اطراف آن است.
  • در اینجا حتی می توانید یک قایق اجاره کنید و در تالاب های اطراف آن به گشت و گذار بپردازید.

بازدید از موزه ملی

موزه ملی، بزرگترین موزه در سراسر هند به شمار می رود. در این موزه می توانید در انواع بخش های آن از جمله بخش ما قبل تاریخی تا قسمت مدرن تاریخ و فرهنگ هند به گشت و گذار بپردازید. علاقمندان تاریخ و عاشقان هنر، به طور یکسان موارد مورد علاقه خود همچون آثار باستانی قدیمی، اسلحه ها، آثار هنری تزئینی، مجسمه ها، جواهرات، نسخه های خطی قدیمی، منسوجات، نقاشی و مجموعه های مختلف و متنوعی از تمام تاریخ هند را در این موزه پیدا خواهند کرد. پس اگر چنین علاقمندی هایی دارید به هیچ وجه بازدید از این مکان با ارزش را از دست ندهید.

نکته ها:

  • فیلم هایی بر اساس مناطق مختلف تاریخ هند به طور روزانه در این مکان نمایش داده می َگردد.
  • Path Pradarshak، توری 90 دقیقه ای است که یک داوطلب آن را رهبری می نماید و به صورت صوتی اطلاعاتی را در اختیار بازدید کنندگان می گذارد. می توانید جزئیات آن را به صورت آنلاین آنالیز کنید.

بازدید از Swaminarayan Akshardham

Swaminarayan Akshardham، مجموعه معابد ساده و بی سر و صدایی هستند که با داشتن معماری شگفت انگیز واقعی و یکی از آرامش بخش ترین و زیباترین ساخته های دست انسان در دهلی به روی عموم باز هستند. اگر دنبال مکانی آرام، بدون جمعیت زیاد و باشکوه می گشت اینجا مناسب شما خواهد بود.

نکته ها:

  • یکی از کارهایی که می توانید در این مکان انجام دهید، تورهای قایق سواری به سبک گندولاهای ونیزی است.
  • اگر در شب به اینجا سفر کنید، می توانید از تماشای فواره های موزیکال لذت ببرید.
  • ورود به این مجموعه رایگان است.
  • خودتان را برای یک بازرسی امنیتی آماده کنید.
  • فروشگاه های این ناحیه مکان خوبی برای خرید سوغاتی های مذهبی هستند.

پارک ملی جانورشناسی دهلی

شاید با توجه به استانداردهای دنیای این پارک خیلی بزرگ نباشد، اما می گردد به آن، به عنوان مکانی برای سرگرم شدن بچه هایی که عاشق حیوانات هستند حساب باز کرد. در این پارک می توان حیواناتی همچون فیل، ببر سفید، تمساح مرداب به علاوه گونه در معرض خطر گوزن شاخدار (نماد پارک) را مشاهده کرد.

نکته ها:

  • تنقلات خریدنی در پارک محدود به بستنی، چای، قهوه و آب هستند. پس قبل از رفتن هر چه را لازم دارید تهیه کنید.
  • سرویس های بهداشتی پارک ممکن است تمیز نباشند.

باغ های Lodi

اگر سنترال پارک نیویورک را دیده باشید، باغ های Lodi برایتان آشناتر به نظر می رسد. باغی زیبا برای بازی بچه ها، به همراه خرابه های قرون وسطایی به سبک هندی و اسلامی، مناسب برای فرار از استرس، شلوغی و هرج مرج که در لوتینز واقع شده است. این باغ ها سر جمع 90 هکتار مساحت دارند. از جمله بناهای تاریخی که می توان در این مکان مشاهده کرد می توان به آرامگاه محمد شاه، سکندر لودی، شیش گنبد و گنبد بارا اشاره نمود. این باغ که دقیقا بین بازار خان و آرامگاه سفدر جونگ قرار گرفته است مکانی فوق العاده برای قدم زدن در طول صبح به شمار می رود. پس کفش مناسب بپوشید و خودتان را برای یک صبح به یاد ماندنی آماده کنید.

نکته ها:

  • از آنجایی که این مکان یک پارک عمومی به شمار می رود، ورود به آن رایگان است.
  • اگر گرسنه شدید، رستورانی در باغ وجود دارد که می توانید به آنجا بروید، که البته قیمت های گرانی دارد.
  • اگر کمی پیاده روی کنید و به سمت بازار خان بروید، چند گزینه غذایی در اختیارتان خواهد بود.
  • مقبره همایون در نزدیکی باغ قرار گرفته است.

بازار Janpath

Janpath بازاری دوست داشتنی و پر جنب و جوش است که در آن محصولاتی جذاب از هند و تبت به فروش می رسد. در این بازار می توانید لباس، کفش، کارهای چرم و مصنوعات سنتی ارزان را پیدا کنید. اگر علاقمند به خرید سوغاتی های سنتی هندی و تبتی هستید این مکان مناسب شما خواهد بود.

نکته ها:

  • در این بازار برای خنک شدن و بازیابی انرژی از دست رفته با قهوه سرد DePauls که مخلوطی از فراپه (نوعی یخ قهوه) و شیر است از خودتان پذیرایی کنید. یکی از بهترین نوشیدنی هایی که می توان در هند پیدا کرد.
  • برای اینکه خریدهایتان را با قیمت های مناسب تری انجام دهید، پیشنهاد می کنیم از تمام مهارت های چانه زنی بهره ببرید.

رستوران Gulati

اگر دنبال جایی هستید که کباب ها، ادویه کاری و لپه هندی را با هم داشته باشد، رستوران Gulati واقع در جاده پاندارا، مکانی فوق العاده است که بهترین غذاهای شمال هند را از سال 1959 سرو می نماید. این رستوران در طول چند دهه بهترین ظرف های غذا را پخت نموده است. جایی مطمئن و رضایت بخش برای کسانی که دنبال غذاهای سنتی هستند.

نکته ها: جای پارک زیادی وجود ندارد، پس اگر ماشین دارید، کمی زودتر آنجا حاضر شوید. پیشنهاد می کنیم ظرف های غذای دال ماخانی (عدس سیاه کاری سنتی هند)، روگان جاش هندی، نان کره ای و کباب ها را امتحان کنید.

رستوران ال جواهر

رستوران ال جواهر به خاطر سرو بهترین غذاهای AWADHI و Mughlai در دهلی بسیار مشهور است. این رستوران بهشت عاشقان غذا محسوب می گردد. از آن دست نقاطی که به خصوص در طول عیدها باید از آن بازدید کنید و طعم غذاهای بی نظیرش را برای یک بار هم که شده مزه کنید.

نکته ها:

  • پیشنهاد ما امتحان کردن برین کاری، خورش گوشت گوسفند و خورش Nalli Nihaari است.
  • این رستوران همواره پر از جمعیت است.
  • گزینه های گیاهی کمی در این رستوران وجود دارد. پس اگر گیاه خوار هستید دنبال جایی دیگر بگشت.

بازدید از اقامتگاه رییس جمهور (Rashtrapati Bhavan)

Rashtrapati Bhavan اقامتگاه رسمی رییس جمهور هند است که می توان آن را یکی از جادویی ترین بناهای این کشور به شمار آورد. این بنا توسط معمار انگلیسی، ادوین لوتین در سال 1912 تا 1929 طراحی و ساخته شد. بنایی که در ابتدا محل اقامت نایب السلطنه هند به شمار می رفت، بعدها اما پس از خاتمه حکومت سلطنتی به اقامتگاه ریاست جمهوری این کشور تبدیل شد. به هیچ وجه بازدید از این مکان را از دست ندهید.

نکته ها:

  • برای ورود باید از قبل رزرو و تایید یه دریافت کنید. برای این کار می توانید از وبسایت رسمی رئیس جمهور هند اقدام کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما خوانندگان خوب خبرنگاران مفید واقع شده باشد. اگر پیشنهاد یا انتقادی در رابطه با سطحی کیفی محتوی مطالب دارید لطفا با ما در میان بگذارید. همچنین اگر تجربه سفر به دهلی را داشته اید، شادمان می شویم آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / کجارو
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 563

به "راهنمای سفر به دهلی نو؛ هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به دهلی نو؛ هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید