تصاویر جالب از عجیب ترین تحولات علمی هفته اخیر

به گزارش دانشنامه آریایی، در هفته گذشته اکتشافات علمی بسیاری در حوزه های گوناگون اجرا شده که هر کدام تصویر جالبی را به خود اختصاص داده اند.

تصاویر جالب از عجیب ترین تحولات علمی هفته اخیر

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس الرت، روزانه اتفاقات جالبی در دنیا رخ می دهند و مقالات بسیاری نیز در خصوص آنها به چاپ می رسند. تصاویری که از این اتفاقات ثبت می شوند، حیرت آور و جذاب هستند. در این گزارش، تصاویری باورنکردنی از اکتشافات هفته گذشته را می بینیم که هر کدام از آنها، داستان جالبی دارند.

روشن ترین ابرنواختر

دانشمندان در سال 2006 پیروز شدند تا درخشان ترین ابرنواختری که تا به امروز دیده شده است، شناسایی نمایند. این ابرنواختر که اکنون اس ان 2006جی وای(SN 2006gy) نام دارد و 50 میلیارد بار درخشان تر از خورشید است، در صورت فلکی برساووش(Perseus) قرار گرفته است. گروهی از ستاره شناسان به تازگی، خطوط منتشر شده از انفجار این نواختر را دوباره مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج این ارزیابی نشان می دهند که ممکن است اس ان 2006جی وای، به شکل دو ستاره متولد شده باشد.

در مقاله مربوط به این پژوهش آمده است: یکی از گمان های ما در خصوص اس ان 2006جی وای این است که این ابرنواختر می تواند نتیجه تکامل یک سیستم پیشرو دوتایی است که در آن، یک کوتوله سفید به شکل مارپیچ در کنار یک ستاره غول پیکر حرکت می نماید. شاید ادغام این دو پدیده، توضیحی برای روشنایی قابل توجهی باشد که از تبدیل این سیستم دوتایی به ابرنواختر پدید آمده است.

این پژوهش، در مجله Science به چاپ رسید.

نقشه مغزی گوگل

گوگل در هفته گذشته، جامع ترین نقشه مغز را ارائه داد. دانشمندان گوگل و موسسه پژوهشی جانلیا(Janelia) در آمریکا طی آنالیز جدیدی، مغز مگس میوه را به قطعات بسیار باریک تقسیم کردند و با استفاده از میکروسکوپ الکترونی، به تصویربرداری از آنها پرداختند.

آنها توانستند با متصل کردن تصاویر به دست آمده، یک نقشه بسیار واضح از مغز به دست بیاورند و با یاری آن، به آنالیز جهت هزاران نورون و انواع متفاوت سلول بپردازند. این نقشه، با یاری رنگ ها کدگذاری شده است تا سلول های مغز و میلیون ها اتصال میان آنها را نشان دهد.

آنالیز عروس دریایی با یک مدل ریاضی!

عروس دریایی معمولا با ظرافت و چابکی در میان آب های اقیانوس حرکت می نماید. پژوهشگران با استفاده از یک مدل ریاضی کوشش کردند تا دلیل چابکی این موجود دریایی را مورد آنالیز قرار دهند. مدل آنها نشان داد که عروس دریایی، شبکه ای از نورون ها را برای شنا به سمت جلو و دو شبکه دیگر را برای حرکات چرخشی به کار می گیرند.

پژوهشگران دریافتند که حتی وقتی قسمت هایی از بدن عروس دریایی آسیب می بینند، این موجود می تواند به حرکت موثر خود ادامه دهد. عروس دریایی می تواند سیگنال های خاصی را در قسمت بالای بدن خود که به زنگ شباهت دارد، منتشر کند و حتی اگر این قسمت آسیب دیده باشد، از عهده انتشار سیگنال ها برمی آید.

به نظر می رسد که سلول های عصبی برای ایجاد سیگنال های موج مانند حاصل از شلیک نورون ها، نمی توانند پس از شلیک، به سرعت فعال شوند.

این پژوهش، در مجله eLife به چاپ رسید.

ذرات اسرارآمیز

فیزیکدانان به تازگی از کشف نوع جدید و عجیبی از نوترینو در ناحیه جنوبگان خبر دادند. نوترینو، یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی به شمار می رود. فیزیکدانان ادعا کردند که این نوترینوی تازه کشف شده، با سه گونه نوترینوی شناخته شده تفاوت دارد.

فیزیکدانان، این ذرات را با یاری تجهیزات آزمایشی موسوم به ANITA شناسایی کردند. این دستگاه، به یک بالن ناسا متصل می گردد و بر فراز سطح یخ زده ناحیه جنوبگان به پرواز درمی آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 846

به "تصاویر جالب از عجیب ترین تحولات علمی هفته اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر جالب از عجیب ترین تحولات علمی هفته اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید